VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: solbubblan från JF fritid  (läst 11943 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jöppa

solbubblan från JF fritid
« skrivet: maj 25, 2011, 08:04:11:11 »
Hej!

Det har kommit ut en ny solvärmare från FJ fritid som heter solbubbla. Jag undrar om någon av er kunniga vet om man kan använda en filter pump från INTEX. Skickar med en länk.

http://www.jf-fritid.se/solvarme/solbubbla/
Jörgen
« Senast ändrad: maj 25, 2011, 09:01:37:37 av jöppa »

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2011, 11:23:21:21 »
Jag tror inte mycket på den du, den är alltför liten diameter... Satsa hellre på El niño solmattor. De brukar finnas på Jula och/eller Bauhaus...

Vi hade El niño till vår ovnamarkare (4x0,9meter) och de fungerade rätt bra med två mattor. Höll mellan 22-28 grader med original filterpump.

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad 855

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #2 skrivet: april 23, 2012, 22:33:50:50 »
Jag uppar denna då jag undrar om ngn har testat dessa solbubblor?

Mvh.
Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Utloggad Erica

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #3 skrivet: april 23, 2012, 23:13:34:34 »
I Sverige så är nog alla kompaktsolfångare dömda att bli rätt verkningslösa. I länder med stark sol blir det något annat, men här krävs det rejäla aktiva ytor om det skall bli någon effekt från det hela.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #4 skrivet: april 24, 2012, 09:45:06:06 »
Jag har ju 14 m2 texsun X-flow, och de ger inte mer än att jag precis klarar mig när det är kanonvädet.
Nu har vi iofs 32 grader varmt i poolen, och en 4 X 8 m pool, så den kräver ju typ 80 - 100 kWh värme/dygn i snitt sett över en hel säsong.
Jag räknar med att mina fångare ger ca 40 kWh/dygn när det är riktigt bra väder.

Dela detta med 28 så får du ytan som motsvaras av en solbubbla.
Fördelen med solbubblan är att den är glasad, den är alltså inte lika känslig för vindavkylning som gummimattor på tak är.
Det skulle dock förvåna mig om en sådan ger mer än 3-4 kWh/dygn, vilket inte är mycket om du skall värma en pool.

En transparent pooltäckning ger avsevärt mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad 855

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #5 skrivet: april 24, 2012, 16:51:13:13 »
Tack för era svar.

Jag har inga jättekrav på värme i poolen under lång tid, utan tycker att mellan 24-26 grader är perfekt.
Nu värms poolen med enbart solens strålar och vi har ingen pooltäckning alls och vi brukar få dessa "badgrader"
runt slutet på juli. Så skulle vi kunna få upp tempen bara ca 5 grader lite tidigare så är ju jag överlycklig.
Funderade lite på dessa el nino på jula, men då vill jag bygga ett stativ samt att det verkar bökigt att tömma dessa fångare varje höst. Solbubblan verkar enkel att bara fästa på en liten regelvägg samt enkla att tömma och lägga undan inför vintern.

Jag tar gärna emot förslag på ngt enkelt sätt att värma utan att krångla till det för mycket. Finns begränsad möjlighet till el så gärna förslag utan el drift.

Tacksam för förslag.

Mvh.

Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Utloggad aromata

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #6 skrivet: april 24, 2012, 18:37:32:32 »
Enklast är att täcka poolen med solfolie. Då får du nog de grader som du efterfrågar.

Utloggad 855

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #7 skrivet: april 24, 2012, 20:31:21:21 »
Enklast är att täcka poolen med solfolie. Då får du nog de grader som du efterfrågar.

Njaa.. blir ju lite samma sak där.. av o på o av o på.. och inte kul när det blåser.. rätt friska vindar här i götet, hade såna där solringar, men magneten som håller ihop ringarna började rosta och missfärgade vattnet samt att man fick springa ut på åkern och hämta dem när det blåste.  ;D så dem ligger i stallet nu på obestämd framtid.

Ähh.. jag får la testa el nino.. ingen större kostnad om det inte funkar. tror de tog 1200:- för startpaketet på jula så kan man ta ett par extra mattor också då.

Mvh.
Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Utloggad 855

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #8 skrivet: april 24, 2012, 20:40:27:27 »
Kan tillägga att poolen är "åttan"
6,5*4,2meter
41kubik vatten.

Mvh.

Innehar en "åtta" från poolkungen, 4,2*6,5*1,5.

Utloggad SunshineSAM

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #9 skrivet: maj 15, 2012, 11:25:50:50 »
Detta är en helt oseriös produkt. Solinstrålningen i Sverige är c:a 1000 W/kvadratmeter som bäst. Ytan på fångaren är 0,36 kvadrat, effektiva ytan lite mindre, kanske 0,3. Låt oss anta en god verkningsgrad på 80%. Då får man ut i runda slängar 250 W när solen lyser. Att värma en liter vatten en grad kostar 4,18 kJ = 4,18 kWs. Det skulle ta fångaren 16,72 sekunder. Att värma 7500 liter vatten tre grader som i beskrivningen skulle således ta c:a 105 soltimmar (någon veckas sol på sommaren). Det blir alltså tre hundradels grader per timme. Om det sedan är dåligt väder någon dag inemellan är allt förstört.

Utloggad SunshineSAM

SV: solbubblan från JF fritid
« Svar #10 skrivet: maj 15, 2012, 11:35:20:20 »
PS.
Samma produkt finns på RUSTA...behöver jag säga nått mer   >:(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag