CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Jordvärme  (läst 9477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
Jordvärme
« skrivet: juli 23, 2010, 00:39:49:49 »

Finns nån här som eldar sin pool med enbart jordvärme?

Min syster har köpt hus med pool (för att härma mig) och poolen på tomten sägs vara uppvärmd med enbart jordvärme (bergvärme).

Duger det?
Hur mycket temp klämmer man upp en normalstor pool med den vägen??
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Jordvärme
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2010, 14:02:51:51 »
Rickard värmer med jordvärme o håller 30-32grader hela säsongen.
Jordvärme då lägger man ut slingor under markytan o bergvärme borrar men ner i marken(berget).
« Senast ändrad: juli 23, 2010, 14:07:08:08 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad utopiazz

SV: Jordvärme
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2010, 13:55:29:29 »
Vi har också markvärmepump (eg. bergvärme) som uppvärmning. Vi skulle nog utan några större problem kunna värma upp vår runda pool (ca. 16m2/21m3) till 35-40oC

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Jordvärme
« Svar #3 skrivet: januari 06, 2011, 21:24:35:35 »
Jag har precis köpt ett hus med en 3 år gammal folkpool 4x8m. Den är f.n. Uppvärmd med ett dieselaggregat som jag förstod fungerade hjälpligt. Men huset är uppvärmt med jordvärme, så min första tanke var att det måste gå att använda den. Jag menar, den årstiden man behöver den till poolen, behöver man ju inte lika mycket uppvärmning till huset. Men vad behöver jag göra? Pannrummet till huset sitter inte precis där pannrummet till poolen sitter.

Mvh camilla

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Jordvärme
« Svar #4 skrivet: januari 06, 2011, 23:56:08:08 »

Finns nån här som eldar sin pool med enbart jordvärme?

Min syster har köpt hus med pool (för att härma mig) och poolen på tomten sägs vara uppvärmd med enbart jordvärme (bergvärme).

Duger det?
Hur mycket temp klämmer man upp en normalstor pool med den vägen??
Fadern min har jordvärme och håller enkelt 28-30 grader hela säsongen  O0 - har för egen del bergvärme, samma här, håller enkelt 28-30 grader från April-Oktober <sol> - i båda fallen är det 8*4 meters pooler.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Jordvärme
« Svar #5 skrivet: januari 07, 2011, 00:10:52:52 »
Jag har precis köpt ett hus med en 3 år gammal folkpool 4x8m. Den är f.n. Uppvärmd med ett dieselaggregat som jag förstod fungerade hjälpligt. Men huset är uppvärmt med jordvärme, så min första tanke var att det måste gå att använda den. Jag menar, den årstiden man behöver den till poolen, behöver man ju inte lika mycket uppvärmning till huset. Men vad behöver jag göra? Pannrummet till huset sitter inte precis där pannrummet till poolen sitter.

Mvh camilla
Klokt tänkt tycker jag  O0
Förenklat behöver du en värmeväxlare kopplad till värmepumpssystemet och poolcirkulationsrör genom vvx., finns bra principsskiss på olika platser i Forumet - bif. länk som åskådliggör principer för både jord-, berg- och värmepumpsprincipsinkopplingar, se http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/
Kompletteras med ngn. form av styranordning - finns färdiga alt. om man har kunskapen bygger man ngt. eget billigare.

Söker du mer i ämnet hittar du mycket om du startar sökningen från Forumets startsida, välj t.ex. jordvärme så får du en del träffar - bif. även tid. länkar som berört detta, se
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5254.msg39167#msg39167

Har för egen del långt mellan pool och vvx., ca. 25-26 meter men inga problem - i efterhand kan jag konstatera att jag "missade" för egen del att isolera slangarna som hade sparat en del onödiga förluster så det kan vara värt att tänka på.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Jordvärme
« Svar #6 skrivet: januari 07, 2011, 00:24:26:26 »
Tack så mycket!  O0Super att jag hittat detta forum och tack för ditt svar. Jag kan inget om pool men är glad för att mitt nyinköpta hus har en, har inte flyttat dit än men det finns saker jag börjat fundera på såsom uppvärmning, säkerhet, rengöring mm. Det låter som jag måste fixa en värmeväxlare, ska kolla länkarna du tipsade om.   <sol>

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Jordvärme
« Svar #7 skrivet: januari 07, 2011, 09:45:03:03 »
Tack så mycket!  O0Super att jag hittat detta forum och tack för ditt svar. Jag kan inget om pool men är glad för att mitt nyinköpta hus har en, har inte flyttat dit än men det finns saker jag börjat fundera på såsom uppvärmning, säkerhet, rengöring mm. Det låter som jag måste fixa en värmeväxlare, ska kolla länkarna du tipsade om.   <sol>
Gratulerar till pool som följer med husköp - sparar dig mycket tid och är en oas att fröjdas vid i alla tillfällen både för "gammal" och ung!  O0
Att du inte kan ngt. om pool spelar ingen roll eftersom, precis som du skriver, du hittat detta forum - här hittar du svar på alla dina kommande frågor, garanterat!  ;D

Som avslutning, om du inte själv redan sett det, så har du nu även hittat "Värmepumpsforumet" http://www.varmepumpsforum.com/ som kan komplettera alla dina andra frågor om värmepumpen du har!  O0

Lycka till med både hus och poolköpet, du kommer att få en kanonstart med de förutsättningarna och nu traskar vi raskt mot April och ny poolsäsong - i alla fall i Skåneland hoppas jag.

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad matz

SV: Jordvärme
« Svar #8 skrivet: januari 09, 2011, 07:08:03:03 »
det är bättre med luftvärmepump än jordvärme under poolsäsong då lufttemperaturen är betydligt högre än jordtemperaturen..då får du betydligt bättre COP värde
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad LANTPOOLEN

SV: Jordvärme
« Svar #9 skrivet: januari 12, 2011, 22:49:45:45 »
Matz: Tror du att det blir billigare att köpa en luftvärmepump än att koppla in jordvärmen? Jordvärmeanläggningen finns ju redan.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag