CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backventil ej tät?  (läst 2581 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bjarredsbon

Backventil ej tät?
« skrivet: juli 20, 2010, 14:49:15:15 »
Hej,

Jag har en markpool med balanstank. Balanstanken ligger under poolen. Pumpen ligger under de båda.
Cirkulationen är: Tank -> Pump -> Pool. Sedan rinner vatten över till skvalprännan och ner i tanken.
Superbra, för poolen är fylld till bredden hela tiden. Ursnyggt, om ni frågar mig.

Men jag har ett dilemma.
När pumpen stannar så vill vattnet rinna baklänges från poolen till balanstanken. Den blir överfull och vattnet går i avloppet. Ajaj!
Så då har jag en backventil mellan pump och pool. Löv o.d fastnar i pumpen sil. Funkar finfint. NÄSTAN.

För backventilen är bara en plastbit som trycks mot en annan plastbit. 99.9% tätt, men det läcker ändå vatten bakvägen. Efter några dygn blir det rätt stora mängder vatten.

Fråga 1: Jag tror jag har en backventil från Cetex. Finns det annat märke som har tätare koppling? (Någon gummiring skulle kännas bra...)

Fråga 2: Finns det "gummi på sprayburk" som man kan fästa på PVC? Eller liknande.
Svar 2: Har beställt "Liquid tape" från Meccona. Det är nog det närmsta som finns. Ska fästa på PVC. Ska bli kul att se om det funkar

Tacksam för förslag
Mvh, Peter
« Senast ändrad: juli 21, 2010, 15:37:34:34 av Bjarredsbon »

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Backventil ej tät?
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2010, 16:52:01:01 »
Till poolen har vi en backventil av den mer traditionella modellen. En fjäderbelastad kona som tätar mot en gummipackning. När vi kopplade isär slangarna till pumpen för att ordan till dragningen under altan så glömde vi stänga kranen från poolen. Nu gjorde det inget för backventilen håller tätt, inte en droppe läckte ur vår

Sen har vi även en annan typ av backventil i vårt avloppsystem som fungerar med en liten "lucka", den liknar nog din i sin funktion. Den måste dock sitta horisontellt eller i uppförslut.

Tätningen i vår är av någon typ av gummi men de nayare har en tätning av PE

http://www.edholma.org/LPS%20backventil.pdf


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag