Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 291915 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Solvärmen
« Svar #140 skrivet: juni 25, 2011, 13:38:23:23 »
Jag har två gamla rör-solpaneler på taket. De kopplades in på ackumulatortanken i slutet augusti 2010. Ackumulatortanken - en CTC EcoZenit - ger mig massor med rolig statistik. Sedan slutet av augusti (den regniga hösten och kalla vintern till trots) - har de två solfångarna faktiskt försett mig med drygt 3.600 gratis kwh.   O0  Me like!

I mars månad havererade tyvärr vår luft/vattenvärmepump - som även den är inkopplad på ackumulatortanken. Jag köpte då en CTC Eco Air Polarmodell som ger hela 12 kw. Värmepumpen och solfångarna hjälps nu åt med att värma vattnet i poolen genom värmeväxlaren som är på 70 kw. Det känns bra att nyttja husets permantenta värmesystem till poolen. Då tjänar det dubbel nytta.
« Senast ändrad: juni 27, 2011, 21:32:32:32 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #141 skrivet: juni 25, 2011, 13:54:28:28 »
Den här bilden är några veckor gammal - innan ombyggnaden av poolsystemet. Mässingen sitter kvar...

Som synes har vi ännu inte byggt något trädäck...

Jag kände att jag först ville få ordning på poolsystemet innan vi "förseglar" poolgropen... Dessutom har vi haft problem med ras på den vänstra sidan av poolen över vintern. Detta då poolgropen är grävd i en slänt. Vi måste slänta av poolkanterna och stötta upp dem för att de ska bli hållbara. Planerna är dock att semestern ska ägnas åt att bygga ett pooldäck.

Det känns som en STOR lättnad att poolsystemet nu fungerar optimalt. Även om det kostade oss ytterligare 7.000 kronor!   :o

Vi har även investerat i ett nytt bubbeltäcke (bild 2). Det som vi köpte från JF-Fritid (bilden) var tunt och dessutom började det smula efter bara några månaders användning. Då 85% av värmeförlusten i vattnet sker just uppåt kändes ett nytt bubbeltäcke som en bra investering (3.500 kr).
« Senast ändrad: juni 26, 2011, 18:22:11:11 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Anti Turmoil

  • hotelldirektör
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Vårt poolområde.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #142 skrivet: juni 25, 2011, 17:54:33:33 »
Hmmm, jag som precis väntar in en vvs-kille som ska dra alla våra rör till poolen, hoppas han vet vad som ska göras så det inte blev så fel som de ni råkade utför.
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #143 skrivet: juni 25, 2011, 18:01:20:20 »
Hmmm, jag som precis väntar in en vvs-kille som ska dra alla våra rör till poolen, hoppas han vet vad som ska göras så det inte blev så fel som de ni råkade utför.

Jag är numera av den absoluta uppfattningen att man ska anlita pooltekniker och inte traditionella rörmokare när det kommer till poolteknik. Det är två olika vetenskaper...

VVS-killen monterade mycket mässing i vårt system förra sommaren. Han ansåg att "plastskit" inte höll... Redan då reagerade många här på forumet (diskussioner i den här tråden). Jag googlade och tyckte nog att poolarna här på forumet hade rätt... Jag valde dock att lita till vvs-killens kunnande - expertisen. Jag gjorde fel! VVS-teknik och poolteknik skiljer sig åt markant...

Poolteknikern sa ungefär så här angående allt mässing i systemet: "-Det går bra så länge inte mässingslegeringen blir sliten. Så snart kopplingarna börjar bli slitna så startar en kemisk reaktion som gör att man får grönt hår när man badar".  Poolteknikern sa att plast är det enda som gäller när man kör med klorerat vatten.


Tidigare i tråden har vi även diskuterat nivåskillnader och maxavstånd mellan pool och pump. Min pump står cirka 70 cm högre än skimmern. Avståndet mellan poolen och pumpen är cirka 15 meter. I instruktionerna från JF-fritid står att pumpen inte klarar nivåskillnader - vilket flera poolare här på forumet bestämt hävdat är fel.

Jag märker nu tydligt - när systemet är korrekt kopplat - att pumpen från LF-fritid definitivt klarar av både längre avstånd och nivåskillnad.   O0  Jag har numera ett djädrans tryck i systemet   >rulla<
« Senast ändrad: juni 26, 2011, 08:22:13:13 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Isolera?
« Svar #144 skrivet: juni 26, 2011, 07:42:00:00 »
Jag pratade även med poolteknikern om att isolera poolen på sidorna. Han avrådde bestämt. Den billiga konstruktion som jag har (tunn plåtvägg) mår bäst av ventilation. Att stänga in fukt och vatten bakom isolering förkortar livslängden på poolplåten. Dessutom ansåg poolteknikern att man inte får igen pengarna, detta då den största värmeförlusten sker UPPÅT.

85% av värmeförlusten sker UPPÅT.

Trots alla problem - och kostnader - med vår pool så är vi mycket nöjda med vår investering. Vi har mycket glädje av den!  :)

« Senast ändrad: juni 26, 2011, 08:07:13:13 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Solfolie
« Svar #145 skrivet: juni 26, 2011, 18:15:51:51 »
I augusti 2010 lade vi på bubbeltäcket som vi köpt tillsammans med poolen från JF-fritid. Vi använde det ungefär 2 månader innan vi vinterstängde poolen. Det är inte mycket till bubblor kvar. För att hålla på värmen har vi nu investerat i ett nytt pooltäcke. Den här varianten säljer de på Folkpool.

Det är onekligen en "viss" skillnad på täckena... Jag är övertygad om att värmen i vattnet kommer att hålla sig bättre fortsättningsvis  ;)

Det nya täcket var rektangulärt samt en halvmeter för brett. Det gamla täcket ligger på bild 1 under som mall för tillklippningen av det nya.

JF-Fritid tar 1.500 kr för sin solfolie
Folkpool tar 3.500 kr för sin solfolile

Här kan man onekligen säga att man får vad man betalar för...
« Senast ändrad: juni 26, 2011, 18:55:38:38 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
Värmerekord
« Svar #146 skrivet: juni 27, 2011, 18:14:14:14 »
Jodå. Det nya täcket visade effekt på direkten. När vi kom hem från jobbet idag hade vi 29 grader i vattnet. Det är definitivt REKORD!  <antman>

Nu ska det bli spännande att se hur väl täcket håller värmen kvar över natten... Spänningen stiger!   8)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
EKOOOOooooOOOO
« Svar #147 skrivet: juni 27, 2011, 18:18:20:20 »
Vad glad jag hade blivit över några reaktioner eller synpunkter... Det känns som om att jag sitter i ett stort hålrum och skriver rakt ut i tomma intet...

Is there anybody out there?
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Fia

SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #148 skrivet: juni 27, 2011, 20:37:05:05 »
Tröttna inte rudbeckia!

Vi är många som följer tråden men ibland vet man inte riktigt vad man ska skriva men läser o följer med, det gör vi!! <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Beckans Storpool - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #149 skrivet: juni 27, 2011, 21:05:29:29 »
Tack Fia! :)  Jag hoppas ju kunna hjälpa eller tipsa någon med inläggen... Jag bloggar mycket och är väl därför van vid att få reaktioner och kommentarer på inlägg... Det är ju dessa som för tråden och konversationen vidare...  input och output  ;)


Vi mätte f.ö. upp ännu ett nytt värmerekord nu på kvällskvisten - 29,5 grader! Det ska bli mycket spännande att se hur mycket temperaturen nu sjunker under natten.
Vad jag helt klart redan kan konstatera är att det lönar sig att köpa en poolfolie av bra kvalité...  

Jag har kommit på ett nytt användningsområde för den gamla solfolien... Jag använder den som presenning - täcker veden med den ;D  Den är stor, tung och vattentät. Den blåser inte bort i första taget  >rulla<


Ännu ett "lär av mina misstag-tips":
Något som jag ångrar MYCKET att jag inte gjorde - åtgärdade -  i höstas var att lägga fler stödstenar i poolgropen... Vi har nu problem med att kanterna i poolgropen faller in.  Vintertjälen ställde till det rejält för oss...  De raserade kanterna syns tydligt här på bilden - den högra sidan...  Jag lämnade in en arbetsorder på jobbet till maken i höstas men han ignorerade den... Jag kunde inte fixa det själv då min rygg inte klarar av sådana tunga operationer...  Maken har dock fäst en plåt bakom två ekstolpar för att inte jordmassorna ska rasa ner över poolens stödben.
« Senast ändrad: juni 27, 2011, 21:36:21:21 av rudbeckia »
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan