Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: 8x4 Thermopool  (lst 29928 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad DJME

8x4 Thermopool
« skrivet: juli 15, 2010, 14:31:50:50 »
Har "hngt" hr under snart tv rs tid, lst byggtrdar och dreglat och drmt. Har kommit fram till att vi nog har plats fr en pool men det trkiga r att det r rtt bra sluttning p tomten s jag kommer inte kunna grva ner nn pool helt och det begrnsar ju lite, eller egentligen bara frdyrar. Hur som helst s har vi bokat in en kille som skall komma och titta och rita lite p altan, ev uterum och pool. Det ser allts ut som att jag komer att bli med pool vad det lider.
Det lutar t en rektangulr 8x4m x1.50m Lecapool med gjuten platta och frstrkningar och allt som jag lst man skall ha. :). Har ven funderingar p att svetsa liner, lite beroende p poolens utformning. Nr det gller teknik har jag inte planen klar men mest troligt blir det en vrmepump av ngot slag och frmodligen saltklorinator, tycker det verkar smidigt. Tar grna emot frslag p filteranlggning och alla prylar runtomkring. Hoppas kunna f platta och murning klar denna sommar/hst och sedan resten till nsta vr. Kanske skall tillgga att jag kommer frska gra det sjlv.  <hmm>
Fr terkomma med en skiss s fort jag ftt nt frslag frn arkitekten.

/Mikael
« Senast ndrad: mars 10, 2011, 15:03:15:15 av DJME »
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Fia

SV: Poolbygge?
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2010, 18:08:45:45 »
Hej o vlkommen DJME  :)

Kul att beslutet r taget! O0
Hoppas det blir en byggtrd nr bygget startar. ;)
Det finns en pool fr alla trdgrdar och plnbcker, det gller bara att hitta rtt.

Utloggad DJME

SV: Poolbygge
« Svar #2 skrivet: november 03, 2010, 15:03:18:18 »
Har legat lite p is med planerna, har ftt ngra frslag frn arkitekten och slutligen bestmt oss fr vilket vi gillar bst. D vi har rtt mycket nivskillnad dr poolen kommer att st samt att uterummet blir lite strre n 15m2 s kommer vi behva bygglov fr de bitarnaa iallafall. Detta har arkitekten ombesrjt men vi vntar p besked osv.
Har velat lite fram och tillbaka vilket material, utformning mm. Frst tnkte jag mig en lecapool med antingen frdig liner eller ev. platssvetsad men d jag hittat styropool som ven de med rtt armering skall klara att st utan motfyllnad upp till 2m hjd lutar det mer t att det blir en sdan fr att det r lttare d jag kommer gra mesta jobbet sjlv.
Har hittat komplett paket med 1mm liner, hade egentligen velat ha mosaik liner men den finns inte tjockare n 0,8mm. Vad sger den samlade expertisen? r det bttre med en tjockare liner eller r mosaik bttre p fler stt n att den r snyggare trots "bara" 0,8mm? En frdel jag kan tnka mig r att den dljer ojmnheter, kanske ven smuts.
Har varit i kontakt med en tysk firma som r vldigt hjlpsamma och ven har bra priser p det mesta.
En annan sak som vi r lite oskra p r om vi skall ha trappa eller inte, problemet med att gra en trappa r att det blir svetsad liner vilket pverkar kostnaden radikalt, samtidigt bygger man frhoppningsvis bara poolen en gng s det r en del att vga in. Platsen finns p tomten s dr r det inte ngra problem. Har inte hittat ngon som sljer "plasttrappor" till styropol pooler liknande de som man stter i tex pltpooler och skruvar fast linern, vet inte om det kan vara en  lsning fr att komma undan svetsning.

Hoppas ni vill komma med lite synpunkter och knuffar i rtt riktning. :)

Givetvis blir det en byggtrd nr bygget kommer igng vilket blir sfort jag fr bygglovet, hoppas p en mild vinter hr nere s man kan f det klart till sommaren.

/Mikael
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad awasen

« Svar #3 skrivet: november 03, 2010, 17:30:20:20 »
En trappa lr ni inte ngra ven om det blir dyrare... Vad det gller liner s syns nog ojmnheter lika bra med 0,8 som med 1 mm. Enligt vad jag frsttt s r det inte s stor skillnad mellan 0,8 eller 1 mm liner utver hllfasthet. 0,8 mm rcker gott och vl fr en "privat pool" och mosaik eller mnster gr en stor skillnad.
De allra flesta har en liner p 0,6 mm som man fr med i de pool-paket som r mest vanligt frekommande.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Poolbadaren

• Ekeby / Bjuvs Kommun, Skne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitr
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlgg: 753
  • Total likes: 4
  • Kn: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Poolbygge
« Svar #4 skrivet: november 06, 2010, 15:42:20:20 »
....En annan sak som vi r lite oskra p r om vi skall ha trappa eller inte, problemet med att gra en trappa r att det blir svetsad liner vilket pverkar kostnaden radikalt, samtidigt bygger man frhoppningsvis bara poolen en gng s det r en del att vga in. Platsen finns p tomten s dr r det inte ngra problem. Har inte hittat ngon som sljer "plasttrappor".......
/Mikael
Fanns mnga olika fristende trappuppslag i denna tidigare trd som kanske kan vara till hjlp?
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5488.msg40682#msg40682

Mvh. "Poolbadaren"
Vrt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.hjd) (frnAqua-Gripp-07, Parp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttckning"
* Uppvrmning bergvrme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar fr pooluppvrm. (tot.170m.)=avsedd att klara bde hus- och pooluppvrm.)
* V-vxlare Pahlns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolssong frn April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad DJME

« Svar #5 skrivet: november 09, 2010, 15:07:09:09 »
Tackar fr trapptipsen, helt klart ett alternativ om man vill komma undan lite billigare, just nu lutar det nog t en fast en fast monterad trapp iallafall. Fortfarande inte ftt ngra skisser att visa upp  :'(
/Mikael
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

« Svar #6 skrivet: november 19, 2010, 09:02:42:42 »
Nu har det ntligen dykt upp lite skisser p hur det p ett ungefr kommer att se ut. Det har redan blivit lite frndringar p sjlva poolen eftersom vi bestmt oss fr att stt in en trappa p ena kortsidan. Nu vntar jag bara p att bygglovet skall bli klart och sen hoppas vi p en mild vinter.

Mikael

Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad Poolbadaren

• Ekeby / Bjuvs Kommun, Skne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitr
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlgg: 753
  • Kn: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
« Svar #7 skrivet: november 22, 2010, 23:41:19:19 »
Nu har det ntligen dykt upp lite skisser p hur det p ett ungefr kommer att se ut. Det har redan blivit lite frndringar p sjlva poolen eftersom vi bestmt oss fr att stt in en trappa p ena kortsidan. Nu vntar jag bara p att bygglovet skall bli klart och sen hoppas vi p en mild vinter.
Mikael
Snygg helhetslsning!  O0 - inte minst de olika etagerna kommer att ge ett positivt "djup"-intryck.
Sen fr man ju inte bortse frn mjligheterna till "good entertainment" vid t.ex. fester nr man kan slnga sig direkt via ppna glasaltanen, ver staketet och ner i poolen - snacka om "bomben"...har ni "kids" kommer de att lska den mjligheten... >rulla<
Lycka till med hela projektet - real nice! O0

Mvh. "Poolbadaren"
Vrt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.hjd) (frnAqua-Gripp-07, Parp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttckning"
* Uppvrmning bergvrme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar fr pooluppvrm. (tot.170m.)=avsedd att klara bde hus- och pooluppvrm.)
* V-vxlare Pahlns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolssong frn April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad DJME

« Svar #8 skrivet: mars 04, 2011, 09:11:18:18 »
Vintern har vl varit ganska omild hrnere mot vad det brukar vara. Igr kom dock grvaren som skal hjlpa oss. Och det sg vl rtt hoppfullt ut, hantrodde inte det var omjligt att det skule kunna bli redan nsta vecka. S snart kan det nog bli en byggtrd av detta. :)

/Mikael
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Utloggad DJME

« Svar #9 skrivet: mars 08, 2011, 12:14:45:45 »
Nu finns det ingen tervndo, Idag levererades poolbyggsatsen, blev lite panik nr lastbilen var fr stor och inte klarade svnga ner p vr gata. Fick lasta av allt 7 kilometer hemifrn hos min bror. Blir ngra vndor med slp fr att f hem det. Skall frska ta lite bilder och lgga upp. Grvkompisen har inte hrt av sig nnu, fr se om det blir ngot gjort denna veckan.

/Mikael
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!