Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08  (lst 16734 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Tisella

Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« skrivet: juli 12, 2010, 14:13:16:16 »
D r vi igng och tnkte dokumentera ner allting hr samt frga om goda rd.
Platsen fr spektaklet r Kvrlv mitt emellan Landskrona och Kvlinge, dvs Skne.
Vi kpte hela poolpaketet frn PoolStore i Tby och pooltaket frn Pool & Spa-butiken i Lund

Den korta inkpslistan ser ut shr:

Flexipool 8x4 Galvad stomme
Mosaik-liner
Roman-trapp 3-steg 3meter bred
2x belysningspaket PVC
Pooltak Klasik Excellence C

Grvning vilket vi sger r byggstart  ::) skedde torsdagen den 8/7
Sedan kom vrmen och tempot sknk betnkligt. Dock fick vi jobba p nr bilen med stenmjl stod och vntade. Nu r allting iaf paddad och vattnat och paddat och sk-skurat och paddat igen. Termometern visar bara 30 idag, dvs 4 grader kallare n igr. Perfekt vder att bygga klart pumphuset eftersom man inte kan skylla p att fotbolls-VM tar alla krafter.

Vi kommer terfylla med sanden frn grvningen d det verkar vara sand nda ner till down under.  ;D
Inte en sten strre en en knytnve sg vi vid grvning.

En liten "fre-bild".

Maskinen nstan nda in i kket. Men det var lugnt, Skne-Bengt kunde sin sak.

Grvare, Hjullastare, 3 lastbilar varav en med "kran-skopa". Det gick undan!

Den sknska sandjorden. Perfekt att terfylla med.

Stenen till hger i bild lyftes dit frn en annan plats p tomten och ska byggas in i trdcket. (r tanken)

Ett duktigt lager makadam kte i av bara farten.

Ner med drnslang och padda padda padda

Rekordvrmen kom och samtidigt med den naturligtvis stenmjlet.

Grovavjmning
« Senast ndrad: juli 12, 2010, 14:21:29:29 av Tisella »
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Utloggad Racing

SV: Flexipool 8x4 + trappa och pooltak - Byggstart 2010-07-08
« Svar #1 skrivet: juli 12, 2010, 15:04:16:16 »
 O0 Ser bra ut, alltid kul med nya byggen.
Ska poolen "sticka" upp en bit ovanfr marken, med tanke p trdcket?
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Tisella

« Svar #2 skrivet: juli 12, 2010, 16:41:19:19 »
Kommer sticka upp en aning ja.
Som mest ca 40cm eftersom det r ett litet fall p tomten.
Tnkte motfylla i den nden under trdcket s trycket jmnas ut.
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Utloggad Tisella

« Svar #3 skrivet: juli 14, 2010, 21:27:12:12 »
2 dagar senare med en hel del regnskurar s har stommen kommit upp och isolering pbrjad av vggarna.
Svrt att veta vad som r smidigast att ta frst i detta lget. Rikta in stommen, isolera golvet, bra in trappen, gjuta fast stagen.

r det smart att gra fundament fr tralldcket nda nerifrn makadam-lagret eller r det lite overkill?

Sektion 1 nere i gropen

Stenen som ska byggas in i trdcket ligger lskigt nra den grvda kanten.

...Thor bankade med sin stora hammare

Sektionerna kom upp rtt s fort

Tv sm grna vnner som gjorde oss sllskap

Titta det stmmer.

« Senast ndrad: juli 16, 2010, 23:42:32:32 av Tisella »
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Utloggad dacke

« Svar #4 skrivet: juli 15, 2010, 11:00:07:07 »
Hej Tisella!
Kul att se ert bygge vxa fram.  O0
Jag hade samma jobb i fjol (se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3592.msg28859#msg28859) och knner igen mig i era frgestllningar.
Jag riktade in stommen och gjt fast stden, isolerade botten och monterade trappan i nmnd ordning och tyckte det funkade bra.

Som du ser valde jag plintar nda nerifrn makadamlagret. Jag resonerade som s, att efter fyllning runt poolen kommer marken att successivt stta sig (sjunka) och fr att slippa gra om jobbet om ett antal r s str plintarna p fast mark i botten.
Kanske r det overkill, men ett ganska mttligt merarbete som kan vara vrt mdan i slutndan.

Jttekul att flja era framsteg!
Ni kommer inte att ngra er.

Hlsningar, Dacke.
« Senast ndrad: juli 15, 2010, 11:04:03:03 av dacke »
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvrmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Tisella

« Svar #5 skrivet: juli 15, 2010, 13:11:25:25 »
Dacke, sg att du limmade vggmattan med lim. Var fick du tag p cellplastlim fr utomhusbruk?
Har bara sett fr inomhusbruk och d slpper det vl rtt s omgende.

Behver allts fixa gjutrr av den lngre modellen. Sg att du anvnt ventilationsrr vilket kanske r smartare med tanke p hllfastheten?
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Utloggad dacke

« Svar #6 skrivet: juli 16, 2010, 00:02:17:17 »
Jag kpte cellplastlim p Byggmax. Det har funkat bra.

Jag anvnde ventilationsrr fr att jag hade tillgng till dessa. Papprr gr lika bra, betyder inget fr hllfastheten. Du kr ju i ett armeringsjrn d du gjuter. Det rcker. O0

/Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvrmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Tisella

« Svar #7 skrivet: juli 16, 2010, 19:53:36:36 »
Dagens statusuppdatering. 
<sol> , Inte ett moln p himlen, +28,5 enligt bilens temp, skna solreflexer p insidan av den galvade stommen.

Gjutit sista stagen p kortsidan vid trappen, kpt formrr och mer betong, lagt 80% av cellplastskivorna (sparat utrymme fr att kunna f trappen p plats) Ringt Pool Store och stllt lite dumma frgor och jag mste sga att dom r riktigt hjlpsamma vad det n gller. Dubbeltumme fr dom.  O0 O0

Imorgon vntas en massa regn s jag ska ut och tcka sandvallarna ikvll s det inte rasar in. Frsker prata snllt med den stora stenen s den inte fr fr sig att komma ner i hlet.
Planen framt r att lgga lite mer cellplast, sedan funderar jag p bsta stt att fylla upp.
Stommen r 155cm. Cellplast XPS300 r 40mm s det blir 10mm ver eftersom linern r 150cm. Mattan som Poolstore skickar med r 8mm. D r jag i stort sett uppe p den hjd jag vill men jag har sett att det rekommenderas stenmjl p cellplasten. Borde det inte rcka med mattan ? Knns som den borde tcka skarvarna. Kommer jag upp fr hgt knns det som linern skulle bli lite fr "slapp"

N, en sn dr l eller vad det kallas skulle smaka nu. Skl p er.  ;D
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Utloggad dacke

« Svar #8 skrivet: juli 17, 2010, 10:24:46:46 »
Jag skapade utrymme fr lite stenmjl genom att stlla stommen p tryckt virke 2" * 4".
Har du inte det utrymmet s skulle jag strunta i stenmjlet. Det r nog viktigare att linern fr rtt utrymme fr att "stta sig".
Efter regn kommer sol. Och d blir det gtt med ett dopp i poolen.  <sol>
Keep going! /Dacke

Utloggad Tisella

« Svar #9 skrivet: juli 17, 2010, 10:36:08:08 »
Japp, r nog inne p att skippa stenmjlet.
Nu har jag som sagt 151cm upp till kanten av stommen och mattan bygger 8mm som den r men den kommer vl tryckas ihop. Hur mycket kan linern flexa? Klarar den att tja sig sjlv kanske 5mm? Eller br jag fixa en matta till ?
Bt & Bil-vrdsprodukter
www.waxdog.se

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!