Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem, behöver hjälp!!!!  (läst 8852 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pether

Problem, behöver hjälp!!!!
« skrivet: juli 05, 2010, 13:10:26:26 »
Min pool har dåligt tryck!!!!

Jag har kört backwash, rinse och gjort ren pumpens "uppsamlingslåda".
Jag tror inte att den förra ägaren har bytt sandfiltret sedan 03-04, skulle tro det iaf.

Trycket på manometern är 0,8-0,9. Det trycket är det hela tiden.

Den förra ägaren bytte en packning på filtret alldeles innan vi flyttade in.
Den packningen som finns i toppen an filtret.
Jag har sandfilter.

Ett tag hade jag bra tryck i utblåset, sen försvann det, utan att jag gjorde nått. Då var det bra tryck, man kände strålarna vid utblåset, syntes på ytan också att det var bra fart. Numera är det dålig fart/tryck. Man måste känna vid utblåset om det kommer vatten och då är det inte speciellt mycket fart.

Det är dåligt sug i dammsugaren när jag dammsuger. När det var bra fart i utblåset var det bra fart i dammsugaren, nu när det är dåligt tryck är det självklart dålig fart på dammsugaren. Jag har inte luft i slangen, det har jag kontrollerat.

Tyvärr misstänker jag att den förra ägaren inte stängde av pumpen när han bytte på filtret, han bara vred till de olika inställningarna backwash, rinse osv, medan pumpen gick. Kan detta ha orsakat skada?

Tyvärr är denna pool eftersatt i skötsel av den förra ägaren, den förra ägaren kan inte hjälpa till med svar, inte tillräckligt med kunskap.

Är det någon som kan ge mig någon lösning/hjälp????

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2010, 18:24:44:44 »
Trycket som manometern visar stämmer inte alltid, det är ganska vanligt att dessa går sönder (speciellt om de inte tas bort under vintern). Jag tycker det verkar som du har ett luftläckage någonstans. Kolla så packningen vid pumpens lock till silkorgen sitter som det ska. Kommer det in luft där kommer inte pumpen att kunna bygga upp ett bra tryck.

Det skulle även vara intressant att veta om du får bra flöde när du backspolar.

Utloggad Pether

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2010, 19:36:39:39 »
Har kollat den packningen idag, satt ok tycker jag och såg hel ut. Som jag såg det kan den bara sitta på ett sätt, i spåret som är fräst.

När jag kollat packningen och skruvat tillbaka locket var trcyket 0,5......... :D
Körde pumpen ett tag och den byggde inte upp trycket, fortfarande 0,5, körde den i cirka 30 minuter innan jag stängde av skiten och blev less........... >:(

När jag backspolar hade jag mer fart i början, innan trycket i själva utblåset i poolen sjönk. När det trycket sjönk blev det sämre fart när jag backspolade.

Känns som att jag inte har speciellt bra flyt just nu........

Någon som har mer tips/lösningar??????????

Utloggad Pether

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2010, 20:37:23:23 »
Glömde en sak.......packningen såg okej ut, dock var den lite "sladdrig".
Jag vet inte vilken kvalitet, förstår att den inte kan vara hur dålig som helst, det behöver vara på packningen, vet inte hur en ny är.

Utloggad Fredrik L

  • Röris
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2010, 21:41:50:50 »
Hur mår pumpen i övrigt? Turbinen kanske inte levererar lika mycket längre pga oaktsam av den förra ägaren.
Hur gammal är den?
El så är det någon läcka. Det är väl de två viktiga orsakerna som kan påverka trycket.

Utloggad Pether

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2010, 09:38:20:20 »
Okej, tack.
Skall kolla pumpens kondition.

När du skriver läcka menar du att den suger luft?

Jag har svårt att tro att det är en vattenläcka, har inte sett nått vatten eller gjort nått så det skall kunnat bli vattenläcka.
Jag hade ju som jag skrev bra tryck i början......

Utloggad Robo

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2010, 10:12:58:58 »
Jag har liknande problem. Pumpen suger in luft någonstans och bygger upp en luftficka, trycket och flödet sjunker sakta tills det blir nästan noll. Jag avhjälper det med att hjälpa pumpen bygga upp trycket igen. Jag trycker ner en vattenslang i skimmern och sprutar vatten tills luften kommer ut i utblåset och pumpen fungerar igen (en eller två dar). Kanske värt att prova?

Utloggad Pether

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2010, 17:59:09:09 »
Tack för tipset, skall prova det.....återkommer med resultatet!!!!

Utloggad Pether

SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2010, 13:32:47:47 »
Har troligtvis hittat felet.
Om jag låter bli att köra genom filtret, bara har cirkulation, då blir det mer tryck.
Någon som vet vad det kan vara för fel??

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Problem, behöver hjälp!!!!
« Svar #9 skrivet: juli 11, 2010, 10:13:18:18 »
Kan være din ventil som ikke tetter i filterläge.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag