Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Skarva poolmatta, hur?  (lst 8579 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad awasen

Skarva poolmatta, hur?
« skrivet: maj 22, 2010, 19:53:42:42 »
Det r dags att lgga ut poolmattan imorgon. Jag har en vit matta som r ca. 6-7 mm tjock och av ngot fibermaterial (inhandlad tillsammans med poolen).

Rullen som mattan kom p r fr smal fr att tcka hela botten p en gng s jag mste skarva den. Hur gr man det fr att undvika synlig skarv i botten? Silvertejp p ovansidan eller undersidan? Eller ngot annat stt...?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 09:30:17:17 »
Vi anvnde silvertejp, men nog syns skarven nd, se bara till att f den rak s str det inte s mycket.
Jag tror det r vldigt svrt att f en skarv osynlig, men om nt kan fungera s kanske det r att limma?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen fretagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool frn Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Vrmer med en Nibe 1210-7 kW jordvrmepump + 14.4 m2 Texsun solfngare till ca 32C.
Vr byggtrd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 10:37:42:42 »
Hmmm... Limma kunde ju vara ngot... dock finns vl d risken om limmet blir hrdare n mattan s blir det en "uppt" skarv istllet.

Jo, nu r ju frgan d enligt vilken variant jag ska kra, grn eller rd... grn ger en skarv, men synlig i s fall tvrs ver medan grn ger fyra skarvningar men mindre "mrkbara"...

Tnk att det hr kan vara ett problem sen...  :-\

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ans

« Svar #3 skrivet: maj 23, 2010, 21:47:34:34 »
Ska byta liner i veckan, kpte en bottenmatta p bauhaus ( grn balkongmatta)
finns i 4m bredd 24,95 kr/m2 tjejen som skar till den sa att poolbyggarna brukade vara dr och kpa dessa. Mycket billigare och samma sak. Med denna slipper du skarven helt!!

Utloggad Carlos de sol

« Svar #4 skrivet: maj 24, 2010, 09:16:59:59 »
Ska byta liner i veckan, kpte en bottenmatta p bauhaus ( grn balkongmatta)
finns i 4m bredd 24,95 kr/m2 tjejen som skar till den sa att poolbyggarna brukade vara dr och kpa dessa. Mycket billigare och samma sak. Med denna slipper du skarven helt!!

lgger du denna ovanp linern?
Pensionerade bor i Mlardalen, Eskilstuna:
Unipool frn Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfngare frn Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler frn Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator frn Intex Nordic,
Luftvrmepump (Vertikalpump) SPF-68 frn svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad awasen

« Svar #5 skrivet: maj 24, 2010, 09:51:15:15 »
Jag har en gr (ofrgad) frn Bauhaus under. Sen ska jag lgga mattan jag fick med i leveransen av poolen innanfr plten s den tcker upp lite mot kanterna (bottenskenan). Drfr behver jag nd skarva...

Jag har ju betalt en del fr bottenmattan frn leverantren eftersom enligt dem mste man anvnda en sn... Det var innan jag frstod att Bauhaus nlfiltsmatta var ett alternativ... :o

//Anders

Utloggad Sdergren

« Svar #6 skrivet: maj 24, 2010, 12:15:26:26 »
Jag kommer f samma bekymmer....
en skarv i mitten..  men precis som rickard skrev tror jag inte det r ett megabekymmer om man frsker lgga den s mitt p som mjligt. Funderar p om man kan lgga en tunn strng silicon precis i skarven och silvertejpa ver?

Nr jag limmade bottenfrigolit i helgen blev jag rek.(av k-rauta) pl400 att limma med fast fick hem pl600(jiiizes..)
HUr som helst blev det till byta eftersom pl400 skulle kka frigolit och pl 600 behvde en sugande yta.
Enligt eminent rd i detta forum shoppade jag pl200, och med tanke p dess elastiska egenskaper kanske man kunde dragit en tunn strng av detta i skarven?...
Jag kommer behva "spackla" frigolitskarvarna (ven om jag tyckte jag var brutalt noggrann), och kommer nog kra med pl 200 om ingen har ngot bttre frslag?  :)

Utloggad Sdergren

« Svar #7 skrivet: maj 25, 2010, 16:40:37:37 »
Jag r som sagt inte s lngt kommen i mitt poolbygge nnu....men...
Borde det inte bli samma "bekymmer" dr poolmattan(eller konstgrset) slutar mot poolvggen hela vgen runt om??

Har tv rullar a 4x5m som vntar p tillskrning  :)

Utloggad carjoh

« Svar #8 skrivet: maj 25, 2010, 21:53:35:35 »
Vi har ocks lagt "balkongmatta" under linern, med skarv. La ner en hel del jobb p att f den tajt ihop och tejpade med silvertejp, men skarven syns nd, tyvrr. Kanske mest jag och maken som ser det, vi vet att den r dr...

Har ingen bra id n hur vi gr nta gng, nr linern ska bytas, men inte s hr iallafall.
Mvh Carina

Utloggad gurkburk

« Svar #9 skrivet: juni 14, 2015, 14:36:09:09 »
Finns det efter 5 r mer kompetens och erfarenheter runt skarvningen av mattan?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rrpool)

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!