VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Backspoola - hur ofta?  (läst 5905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobbe

Backspoola - hur ofta?
« skrivet: juni 15, 2006, 19:07:11:11 »
Som nybliven poolägare undrar jag hur ofta man bör backspoola filtret. Poolen är 8 x 4 x 1,70. Hur gör ni andra ?
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Backspoola - hur ofta?
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2006, 19:57:47:47 »
När trycket i filtret ökar med 5 enheter ex: 0,8bar till 1,3 bar så är det dags att backspola.
Jag backspolar utan att trycket ökar för det har det aldrig gjort hos oss. Har vi varit många som badat under en tid, så kanske en gång i veckan, annars var annan eller var tredje vecka.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad tobbe

SV: Backspoola - hur ofta?
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2006, 00:16:43:43 »
OK, tack för info. Då ska jag kolla trycket...
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Mica

SV: Backspoola - hur ofta?
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2006, 23:34:15:15 »
Mitt tryck ligger på ca. 11 och jag har har fått instruktion att backspola senast när det visar 20. Helst tidigare......
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Fiskebäck

SV: Backspoola - hur ofta?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2006, 12:32:11:11 »
Jag fick precis som Fia instruktion att backspola när ökningen är ca 0,5 bar. Det inträffar ca 3 ggr per år
Du som får nytt vatten i poolen kommer förmodligen att behöva backspola gaska snabbt eftersom kranvatten är ganska smutsigt  :P!

Tips: Jag använder (oftast) en filterstrumpa som man lägger i bräddavloppets upsammlingskorg. Fungerar bra och stoppa en hel del smått skräp och insäkter att komma i filtret.
4x8m pool med ett brutet hörn (som ett GSM SIM kort). Betongbalja tidigare kaklad men nu isolerad och 0,8mm mosaikliner. Värms med Nibe bergvärme via 75KW Pahlens VVX i serie med 9KW elpatron för då det är bråttom.

Utloggad blinformation

SV: Backspoola - hur ofta?
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2006, 16:17:00:00 »
Jag antar att de flesta filter har en glaskopp som man ska kolla när man backspolar. Är koppen grumlig länge (typ en minut) så är det ett tecken på att det var bra med en backspolning. På så sätt kan man lära sig efterhand hur ofta man behöver backspola. Trycket verkar aldrig gå upp hos mig, kanske det beror på storleken på pump och filter.

//BL
65 kubik från PoolKungen, skjutbart tak, klinkers, luftvärme och solvärme (till hus och varmvatten också).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag