Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Pyttetomt, men vill ha pool  (lst 11275 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad mariamed4

Pyttetomt, men vill ha pool
« skrivet: augusti 06, 2009, 21:13:05:05 »
Och efter att ha lst runt lite s har jag frsttt att antingen kper man det billigaste billiga som en rrpool och njer sig med det eller s r det lika bra att satsa p nt riktigt.
Tomten r totalt p 186 kvm, men s str radhuset p en del och s har vi en bod och lote gr t till framsidan. Mellan verandan och frrdet s r det drygt 6,5 meter och bredden p tomten r 7 meter. En pool p 5*3 meter borde ju fungera iaf eller vad tror ni?
Just nu lutar det t att vi gr en av lecablock och gjuter en botten. Jag r lite nyfiken p vad som som hyrt in grvare har ftt betala fr grvningen och hur lng tid har det tagit?
Jag blev lite nyfiken ocks p den platssvetsade linern. Vad kostar det. Fr jag skulle nog grna vilja ha en grundare del p 1 m ungefr och en djupare p minst 1,5 meter. Vi har barn i ldrarna 4-19 r.
Vi tnkte passa p att gra om verandan nr vi nd hller p och gra trdck ver hela tomten fr den lilla grspltten som r dr r rtt meningsls. Bttre med pool d.  <antman>
Tror ni det kan fungera? vi r rtt hndiga jag och maken och har snickare och erfarna byggare i slkten.
Min drm r att kunna ha poolparty nr jag fyller jmt nsta sommar.  >rulla<

Utloggad RoJo

SV: Pyttetomt, men vill ha pool
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2009, 22:19:21:21 »
Hej! Man kan kpa billigaste eller dyrare, det finns flera hr som
aldrig haft ngn pool o byggt.
Men jag tycker att nr jag lst mkt hr s r det
rtt mnga trots allt som har haft mindre pooler
uppep o vxt efterhand.
En billigare uppep tycker jag r mer underhllskrvande
n en strre m riktigt reningsverk fr det r nog dr det
brister p mnga lgprispooler men skulle man upptcka att
detta r inget fr mig s r det ju ltt att lgga ner det hela.

Det r ju en strre investering i nergrvt men blir ju mer riktigt.
Frsk tnk ut placering vad du vill ska ing ju mer fre du kan
planera kolla in byggtrdar finns mkt matnyttigt hr bara suga in o
gra ngt eget.
Lycka till O0
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe verdrag.

Utloggad utopiazz

« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2009, 22:21:58:58 »
Det kommer att bli trngt men det kanske inte gr ngot. Svrigheten r nog att grva ner den utan att marken runtomkring rr sig fr mycket. Mark som legat lnge, typ naturmark eller strre grsmattor brukar ju best av rtt mycket jord som hller ihop nr man grver. I direkt anslutning till huset s kanske det r mycket grus/sten som rr sig nr ni grver.

Utloggad Drogen

« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2009, 22:40:12:12 »
Jag har byggt litet men nd satsat p att grva, gjuta och mura. Jag ngrar definitivt inget i dag men det r nstan lika mycket jobb och pengar att bygga 5x3 som 8x4. Jag har drygt 5m gnger ca 3,5 med tv brutna hrn fr att f lite mer plats runt poolen. Det ska ju bli en helhet fr bde sola, bada och kanske lite fest med allt som hr till.

En grund del och en djupare del i en s liten pool tror jag gr mer skada n nytta. Ett barn som inte kan simma alls behver full tillsyn oavsett om det r en halv eller en och en halv meter djupt. D kan man lika grna bada dom med flythjlpmedel. Nr dom har uppntt simduglig lder lr dom sig snabbt att simma och tycker mest att grunddelen r i vgen.

Kolla om du inte kan f in en trappa i stllet. Den har bde barn och vuxna mer gldje av och den behver kanske inte ta s mycket av poolen "badyta". Tnk bara p att en platssvetsad liner hjer priset rejlt.

Jag r inne p andra sommaren nu och brjar f klart med lite grs, staket och annat. Trots en liten radhustomt tycker jag vi har ftt till ett bygge som r mycket uppskattat och anvndbart trots att det inte tar ver hela baksidan. Det finns fortfarande lite plats fr ett kubbspel eller lite fotboll med barnen nedanfr staketet/slnten.

Kan du f hyfsade priser p grvning och material och gra mycket sjlv s r mitt rd att planera noga och att grva ner en pool i ngon form.

Allting i smtt p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca p platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbelggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad mariamed4

« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2009, 23:01:26:26 »
Tack fr alla svar. Det r ju i praktiken bara de 7*6,5 m jag har att spela p. I vrigt p baksidan r det ett frrd och en veranda. Sen r det staket och grannar.  :)
Vi har en sn med uppblsbar kant som r 2,66 m i diameter, men den r ju hoppls att hlla vattnet rent i. En kompis som har riktig nergrvd pool p 4*8 m har mycket mindre underhllsarbete n vad jag har. Fast nr hon mste gra nt med sin pool s blir det ju andra sidan dyrt. *L*
Husen r byggda 1970 och jag misstnker att det bara r lera i backen. Vi kommer grva ca 2,5 m ifrn huset pga verandan.
Det fr nog bli en nergrvs frutsatt att jag fr ihop budgeten.
Ska brja kolla runt lite med grvare och se vad sjlva grvandet kan tnkas kosta.

Utloggad Nimajneb

« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2009, 01:12:28:28 »
Kommer ni verkligen t med en riktig grvare?
Tnk x p att hlet r strre n poolen, minst 50cm p var sida.

Ett alternativ kan ju vara en ovanmarkare med ett riktigt trdck runt om och ett riktigt reningsverk o uppvrmning.

Utloggad mariamed4

« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2009, 13:00:43:43 »
Vi har almnnig p ena lngsidan och gngvg p kortsidan s tar vi ner staketet (som nda r dags att byta) s borde det inte vara ngra problem att komma t. Jag har kikat lite p ovanmarkspooler ocks. Fast det verkar bara finnas runda i den storlek jag kan ha och jag skulle grna ha en fyrkantig. Det finns ju ovanmarkspooler fr runt 20 000 med hela paketet, men derkar som mnga har problem med de billigare som jof tex.

Utloggad utopiazz

« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2009, 13:19:51:51 »
En variant om man inte vill/kan grva s djupt r att ha poolen delvis ovan mark. Blir ven billigare ftersom det r mindre material som ska grvas upp och forslas ivg

Du kan inte gra en skiss p hur ytan ser ut?

Utloggad mariamed4

« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2009, 16:08:00:00 »
Jag ska se ifall jag kan lyckas med det.

Utloggad aromata

« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2009, 16:47:44:44 »
Ni behver sannolikt bygglov och fr riskfyllt att bygga utan med grannar s nra inp. Brja med bygglovet och frga vilka alternativ ni har. Kanske fr ni inte alls bygga.

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!

• Dot gster: 110
  • Dot dolda: 0
  • Dot anvndare: 0