CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Billiga ovanmarkpooler och elsäkerhet (gäller iofs även andra pooler)  (läst 6654 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Jag tycker det är förvånande att de flesta reklambroshyrer med ovanmarkpooler (läs stormarknadspooler) har bilder som inte främjar elsäkerheten. Pumparna som följer med dessa pooler ansluts med stickpropp och skarvsladd som ligger direkt på gräsmattan. En liten översvämning så kan hela poolen bli strömförande. Inte blir det bättre av att sladdarna är korta och slangarna likaså. Pumpen ska stå minst 2m från poolen men det är ju svårt om slangarna bara medger ett avstånd på 1m i bästa fall.

Har man jordfelsbrytare så är det lite säkrare men det förutsätter att den fungerar som den ska.


Jag vet inte vad ni andra anser om detta men jag tror att vi kommer att få se ett ökat antal olyckstillbud som beror på felaktig hanteringa av el och vatten när det gäller dessa ovanmarkpooler

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Lite osäker varför du tror att antalet incidenter skulle öka.... samt på vilket sett en pool skulle kunna bli strömförande.

Utloggad utopiazz

Vatten och el är en dålig kombination. Barn och vuxna som badar har en förmåga att blöta ner omgivningen. Med en ovanmarkare så är det ofta skarvsladdar inblandade och tillsammans med vatten på gräsmattan så kan vad som helst hända.

Jag tror antalet incidenter kommer att öka i takt med att fler skaffar billiga ovanmarkaremoch då ansluter med skarvsladdar so kanske inte äR avsedda för utomhusbruk

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
mmm förstår vad du menar....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag