CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: isbildning på vp  (läst 2693 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
isbildning på vp
« skrivet: juni 16, 2009, 20:20:51:51 »
Hej, våran compheat  140 vp vill bilda is på slingan i vp:n undrar om någon annan har samma problem,
jag har kört med både fullt flöde och strypt något med bypas.(något bättre med lägre flöde)
Med lufttemp på 15 grader borde den ju funka ändå tycker man. utluften känns iskall,,

Poolgiganten

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: isbildning på vp
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2009, 23:10:32:32 »
Jag har samma problem med en Brilix. Även vid ganska höga lufttemperaturer bildas is i nedre delen av evaporatorn. På Brilixen ligger lamellerna i evaporatorn direkt mot bottenplåten. Det kondensvatten som inte töms fullständigt genom bottenhålet ligger då kvar e den understa centimetern av evaporatorn. Det samlar sedan på sig så att de 15 till 20 understa centimetrarna blir helt istäckta. Det är till och med så att det vatten som kondenserar under bottenplåten fryser till istappar.
Det enda sättet att undvika problemet är att inte köra värmepumpen kontinuerligt utan låta den vara frånslagen t.ex. under natten, så att isen får en chans att smälta.

Avisningsfunktionen är inte tillräcklig och avrinningen genom bottenhålet är också bristfällig.
Förövrigt har jag inga problem med Brilixen.

Utloggad matz

SV: isbildning på vp
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2009, 08:14:01:01 »
Hej, våran compheat  140 vp vill bilda is på slingan i vp:n undrar om någon annan har samma problem,

..skulle önskan jag hade samma problem,min one pac verkar inta funka alls trots att det står OK i fönstret och lång ifrån fukt eller is
Folkpool classic 4x8 med romersk trappa,pooltak utan skenor och saltgenerator

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: isbildning på vp
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2009, 10:47:33:33 »
Ett tips är att vid montering få pumpen att luta en aning så vattnet har en chans att rinna ut innan det fryser
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag