CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Placering av saltklorinator  (läst 5697 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drarmi

Placering av saltklorinator
« skrivet: maj 23, 2009, 22:41:00:00 »
Hej alla,

Min plan är att montera en saltklorinator i poolsystemet. I systemet kommer jag även att ha en värmepump. Frågan till er som har lite erfarenheter att kankse dela med er är följande; Spelar det någon roll var denna placeras? Kan den haka på systemet både innan och efter värmepumpen?

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Placering av saltklorinator
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2009, 14:02:10:10 »
Hej alla,
Min plan är att montera en saltklorinator i poolsystemet. I systemet kommer jag även att ha en värmepump. Frågan till er som har lite erfarenheter att kankse dela med er är följande; Spelar det någon roll var denna placeras? Kan den haka på systemet både innan och efter värmepumpen?
Ja, rent generellt rekommenderas man att alltid koppla in efter filter och värmare, dvs. sist i kedjan bl.a. pga. korrosionsrisker i samband med koncentreringar och värmealstringar.
Finns en hel del om detta om du söker på Poolforumets framsida med "klorinator", "saltklorinator" etc.
Lycka till!  O0
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad drarmi

SV: Placering av saltklorinator
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2009, 21:09:46:46 »
Hej alla,
Min plan är att montera en saltklorinator i poolsystemet. I systemet kommer jag även att ha en värmepump. Frågan till er som har lite erfarenheter att kankse dela med er är följande; Spelar det någon roll var denna placeras? Kan den haka på systemet både innan och efter värmepumpen?
Ja, rent generellt rekommenderas man att alltid koppla in efter filter och värmare, dvs. sist i kedjan bl.a. pga. korrosionsrisker i samband med koncentreringar och värmealstringar.
Finns en hel del om detta om du söker på Poolforumets framsida med "klorinator", "saltklorinator" etc.
Lycka till!  O0
Mvh. "Poolbadaren"



Tack för svar Poolbadaren!

suck misstänkte att jag skulle få svar som ytterligare underströk vikten av att montera efter VP. Det tråkiga är att det blir mer omständingt med rördragningen.

Tyckte jag sökte på forumet innan jag ställde frågan utan lycka .. men jag skall kolla igenom igen efter mer info.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av saltklorinator
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2009, 21:31:01:01 »
Hej håller nog med poolbadaren. Jag har också min saltklorinator sist i kedjan,
den är monterad av min poollev. som jag har stort förtroende för.
Så det blir till att lura ut en plats. Jag har min sitter på väggen intill vp på utsida.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Stroker

SV: Placering av saltklorinator
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2009, 10:32:24:24 »
Hade flera brevkontakter med Australien innan jag monterade min klorinator då det hade blivit onödigt mycket rördragning annars. Att sätta den innan solfångaren var absolut helt okej enligt dom men absolut inte innan en elektrisk värmare. jag trodde då att detta berodde på eventuell risk för explosion men kanske de är så att metallen skadas i en värmare men inte gummit i en solfångare.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag