CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: chockklorera????  (läst 21651 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyjui

chockklorera????
« skrivet: maj 12, 2009, 20:22:11:11 »
Hej alla poolare! :)

Vi chockklorerade när vi stängde poolen i höstas.
Har nu startat cirkulation och värmepump, PH är justerat klor ligger något lågt men det känns som om det skulle bli aldeles för högt om man skulle köra en chockklorering. Frågan är om man alltid börjar sesongen med en chock i alla fall eller räcker det med en klor tablett?  <help>

Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: chockklorera????
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2009, 22:39:11:11 »
hej
efter vad jag kan förstå så ligger enligt dig värdena rätt så då kan du skippa klorchocken.
Jag hade bra värden startade bara pumpen/cirkulationen utan chock vattnet är klart och fint förutom lite skit på botten
som behöver dammsugas.
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad William

SV: chockklorera????
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2009, 05:29:40:40 »
Hej alla poolare! :)

Vi chockklorerade när vi stängde poolen i höstas.
Har nu startat cirkulation och värmepump, PH är justerat klor ligger något lågt men det känns som om det skulle bli aldeles för högt om man skulle köra en chockklorering. Frågan är om man alltid börjar sesongen med en chock i alla fall eller räcker det med en klor tablett?  <help>

Fredrik

Man bör starta med lite chockklorering för även om PH är något låg, så kan det vara "bundet" klor som inte jobbar på samma sätt. Chockkloreringen frigör det.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Fia

SV: chockklorera????
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2009, 08:38:28:28 »
Du bör chocka av den anledning som William skriver.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Tommy Eriksson

SV: chockklorera????
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2009, 14:13:24:24 »
Hej

Jag är ny här och har byggt en pool som jag skall ta i bruk för första gången nu. Vattnet är grönt och det är halt på botten.
Jag har förstått att jag skall chock klorera men jag vet inte hur man doserar. Hur mycket klor per kubikmeter vatten?

Kan någon hjälpa mig?

Tommy

Utloggad mdredfox8

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 150
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gött med pool!!!
    • Visa profil
SV: chockklorera????
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2009, 15:08:43:43 »
Finns ett bra program på folkpool.se under "support"
J&F Storpool 6,1x3,6.
Värmepump Brilix THP 100 (10kW) (29 grader)
Smålandsvillan "Västervik"

Utloggad lindqvist

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • svenska poolfabriken 4*7 med trappa
    • Visa profil
SV: chockklorera????
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2009, 15:42:26:26 »
på förpackningarna står det hur mycket klor /kubik vatten du skall använda chokklorera och låt cirkulationen vara på ett bra tag sen efter det så kanske du även får flocka om du har så stark algtillväxt
Svenska poolfabriken 4*7 med trappa på långsidan

Utloggad Fia

SV: chockklorera????
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2009, 18:28:40:40 »
Hej

Jag är ny här och har byggt en pool som jag skall ta i bruk för första gången nu. Vattnet är grönt och det är halt på botten.
Jag har förstått att jag skall chock klorera men jag vet inte hur man doserar. Hur mycket klor per kubikmeter vatten?

Kan någon hjälpa mig?

Tommy

Hej o välkommen.  :)
Kolla först så du har rätt Ph. Du ska ha 20g chockklor per kubik. Låt sen reningsverket göra sitt jobb, det kan ta tid (dagar) o ev att du får chocka två gånger. Glöm inte att backspola några gånger under tiden så du får ut algerna från filtret.

Flockningen har ingen verkan på alger!! Det tar bara metallutfällningar i vatten, så när du fått bort algerna så är det inte fel med en flockstick o igen, glöm inte att backspola efter en flockning. Det är mycket enklare att använda flockstick/kuddar än flytande. Vid flytande så måste man dammsuga upp dem från botten o det är inte det lättaste. ::)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad William

SV: chockklorera????
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2009, 19:17:37:37 »
Märkligt!
Jag har aldrig haft alger under 25 år och ej heller behövt flockat. Vattnet är kristallklart.
Kan det månne bero på kommunens braiga vatten?
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Janne

SV: chockklorera????
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2009, 19:20:16:16 »
Hej

Jag är ny här och har byggt en pool som jag skall ta i bruk för första gången nu. Vattnet är grönt och det är halt på botten.
Jag har förstått att jag skall chock klorera men jag vet inte hur man doserar. Hur mycket klor per kubikmeter vatten?

Kan någon hjälpa mig?

Tommy

Forutom chock så skall du tillsätta anti algmedel.
Det skall man altid göra vi uppstart och vid stängning.

Detta använde jag förut innan Baqucil.

"Super KleRal" - Algdräpare
Tillsätt algdräpare vid badsäsongens början och slut. Kan användas både i förebyggande syfte och för direkt behandling av alger.



Janne
« Senast ändrad: maj 14, 2009, 19:23:54:54 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag