Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Projekt Pool 2009?  (läst 6971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ff

Projekt Pool 2009?
« skrivet: april 26, 2009, 18:36:41:41 »
Nu har vi pratat pool i två år och surfat pool hela helgen... Vi är riktigt sugna på att sjösätta(!) projektet Pool 2009, men hur går man vidare?

Några förutsättningar:
Vi funderar på en rektangulär pool 4x8m. Mindre vill vi helst inte ha och större får vi knappt plats med. Smärtgränsen för projektet är 150-200 KSEK all inclusive (dvs även inklusive markbeläggning/trall etc).

Första frågan:
Vilken sorts pool ska man ha? Jag tycker inte att det känns lockande med en pool som är uppbygd av trä. Frågan är väl närmast om det är plåt, murad, eller formgjuten i PE-plast eller glasfiber? Synpunkter?

Andra frågan:
Vi bor i ett suterränghus och vi har bara möjlighet att bygga poolen "ovanför" huset på tomten. Alltså i samma nivå som ovanvåningen. Vad är risken att poolen läcker och man landar med en "inomhuspool" i nedervåningen?

Tredje frågan:
Montera helt själv, delvis själv (liner vill man kanske inte montera?) eller inte alls själv?

Tror vi börjar där. Med för många frågor får man sällan några svar alls.  ;)

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #1 skrivet: april 26, 2009, 19:37:19:19 »
Hej ff!

Alltid kul att planera för poolen. Jag försöker mig på att svara här:

1) Vilken sorts pool skall man ha?
Du kommer nog att få lika många rekommendationer som det finns pooltyper.

Billigast (och jobbigast) är nog en murad pool.
Enklast att montera och fortfarande till bra pris: plåtpool.Jag funderade i samma banor som du och valde till sist plåtpool. Det tog 2timmar för mig och 3 medhjälpare att bära fram och montera plåtstommen till Poolstores flexipool.

2) Läckande pool. Risken finns nog att den kan läcka av olika anledningar, men det borde inte ske snabbare än att dräneringen (som du måste ha runt poolen) tar hand om läckaget. Även husets dränering bör ju svälja en del.

3) Jag monterade min pool helt själv, inga svåra saker. Jag är vad man kanske skulle kunna kalla " händig amatör". Linern är färdigsvetsad och hängs fast i en snap-in-list på poolkanten.

Lycka till med dina vidare planeringar.

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #2 skrivet: april 26, 2009, 20:08:27:27 »
Tycker att det är sunt av dig att inte välja en stomme i trä, alla vet att trä ruttnar förr eller senare.
Jag har byggt en miljöpool förra året från Poolkungen,  den är byggd av sektioner av samma plast som används i markavloppsrör.
Dvs stommen kommer garanterat att hålla både mitt och mina barns liv och längre ändå.
Den har jag monterat på en gjuten isolerad platta.
Det som jag kanske hade gjort annorlunda idag hade varit att ta plastdetaljer istället till inlopp, skimmer och lampor istället för rostfritt som jag har nu.
Det hade gjort det möjligt att använda salt som ett alternativ till klor, det kan man ju inte om man har just rostfritt <hmm>
Rostfritt är därimot snyggare enligt min uppfattning, men snyggt är kanske inte alltid det bästa  <dontkn>
Se till att du dränerar ordentligt runtomkring poolen om du är rädd för läckage, det är ju knappast så att poolen "exploderar" och att allt vatten forsar ut.
skulle du ha en läcka så tar dräneringen hand om det problemet.
Är du någorlunda händig fixar du montaget själv, jag la i min liner själv och där finns inte en enda skrynkla.
Många hade varnat mig för detta och skrämt upp mig, men tar man det lugnt och fyller på med lite vatten och sträcker ut linern efter hand så tror jag att vem som helst fixar detta själv.
Ett tips till dig är att sätta en liner med listinfästning, dvs du hakar i linern i en list som sitter monterad i ovankanten på poolen.
Detta underlättar linermonteringen avsevärt.
Har du tänkt på uppvärmning av din pool?
150-200 000:- hade du tänkt dig? räkna med 200 000:- + och om du klarar det under det så se det som en bonus.
Visst där finns dom som byggt billigare, men det är bättre att räkna med mer så blir man inte så besviken  ;)
4 x 8 m är ett bra mått på en pool (eller större  O0)
Välj en liner med liv i dvs en i mosaik eller carrera (mkt snygg), vanlig blå liner är lite trist (men bättre än ingen liner alls  ;))

/Stefan


Utloggad ff

SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #3 skrivet: april 26, 2009, 21:31:06:06 »
Det tog 2timmar för mig och 3 medhjälpare att bära fram och montera plåtstommen till Poolstores flexipool.
Wow! Det låter ju otroligt snabbt! Och plåtpool känns nog som den bästa av de billiga lösningarna. Får väl se vad budgeten tillåter. Tänker man att den ska hålla lika länge som huset så är det kanske värt några kronor att investera i rätt material från början. Kruxet är ju bara att veta var som är rätt material, eller åtminstone tillräckligt rätt...

Utloggad ff

SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #4 skrivet: april 26, 2009, 21:42:28:28 »
Jag har byggt en miljöpool förra året från Poolkungen,  den är byggd av sektioner av samma plast som används i markavloppsrör.
Ahhh! Den har jag spanat in!  ;D Det är nog PoolKungen som rankas högst här just nu, men frågan är om det ryms inom budgeten. Det där med att göra poolar av gamla colaflaskor låter ju rätt coolt och när de vågar lämna 35 års garanti så känner jag mig rätt trygg. Men jag hade inte fattat att den byggs av sektioner, jag trodde den var helgjuten.

Sen har du samma tänk om salt istället för klor, så jag funderar lite över det där med rostfritt redan från början. Nackdelen är väl att jag till skillnad från dig inte tänkt mig en romersk trappa och då måste man ju ha någon stege av något slag. Kanske ett argument för romersk trappa om man vill köra med salt? Annars känns det som rätt mycket pengar extra och vi har inga små barn i huset.

Gjuten isolerad platta måste ju vara det bästa, men också det dyraste. Då ska man ha hit betongbilar också. Och det är mååånga meter från vägen. Får fundera på det.

Det där med dränering får mig att tänka på en annan sak: vi bor ju i suterränghus och det betyder också att vi har lite marklutning att slåss med. Vi har en liten terass idag, där man tydligt kan se jordmassornas kraft på den lilla muren som kämpar emot. Fast om man då bygger en pool så är det inte luft på andra sidan muren, utan vatten, så det kanske funkar ändå? Dock kan det bli svårare med dränering på den sidan poolen.

Apropå dränering, hur gör ni egentligen med dräneringsrännor runt poolen? Syns inte på bilderna i katalogerna, men jag tänker på poolerna i Grekland. Där är ju alltid en massa skvätt över kanten som förs bort i dräneringsrännor?

Angående budgeten, 4x8 kostar 115 KSEK hos Poolkungen. Sen är det schaktning och sånt, men om man nu sätter upp den själv, kommer man ändå över 200 KSEK?

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #5 skrivet: april 26, 2009, 22:31:44:44 »
Jag tror att du kan komma under 200 tkr, men det är bra att lägga ribban liiiite högre  ;)
Håller med dig om att det är mkt pengar för en trappa, MEN jag värderar en trappa högre än vad många andra gör med ett pooltak tex.
Det är ju så att bara för att det är till pool så är det 3 gånger dyrare än vad det egentligen är rimligt.
Att kunna gå i och ur sin pool är guld värt, vi ångrar oss defenitivt inte att vi satsade på det.
Man blir ju inte yngre  ;) samtidigt som om ni kanske får barnbarn eller så.
Dom dräneringsrännorna som du pratar om är ett "overflow" system, detta har dom istället för ett brädavlopp "skimmer".
Detta ger en härlig känsla eftersom att man då kan ha vattennivån i samma nivå som marknivå,men är inte speciellt bra i en liten pool där det kan bli mycket plask och bus och pumpen då kan dra luft.
Man behöver då en extra tank till poolen med reservvatten så att man då slipper detta problemet.
Själv har jag lagt rännor längs med poolen ca 70 cm ut från poolen räknat men dessa är mer avsedda för regnvatten.
/Stefan

Utloggad ff

SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #6 skrivet: april 28, 2009, 19:08:52:52 »
Idag var vi och tittade lite hos Poolkungen. Såg ju flott ut när de hade 4 utställningspooler - man blev ju lite sugen att hoppa i...  ;)

Men OJ vad det drar iväg med pengar! Pratade 4x8 och de säger att om man köper en pool hos dem för 150 KSEK så får man räkna med 300 KSEK när det är klart. Vi har ju lite annat vi vill göra såsom plattsättning/trädäck etc också, så det känns som att det blir ett gigantiskt projekt. Ororar mig också lite över placeringen av poolen och att ha grävmaskiner som åker runt i våran suterrängtomt. Kanske bättre att köpa charterresor för pengarna?  8)

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #7 skrivet: april 28, 2009, 19:33:31:31 »
Charterresor i all ära, men en pool är helt underbart.
Jag var i och badade med mina barn nu efter jobbet och när man ser hur roligt dom har så ångrar man sig inte en sekund att man byggde pool.
Givetvis så tycker jag också att det är minst lika skönt.
Smakar det så kostar det, man lever bara en gång (sägs det  <hmm> )
Det finns en komplett glasfiberpool på Blocket.se för 25 papp (begagnad), kanske det kan vara något för dig om du vill hålla kostnaderna nere?
/Stefan

Utloggad Fia

SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #8 skrivet: april 28, 2009, 19:40:33:33 »
Det behöver inte kosta så mycket.
Har kollat lite snabbt så det kan tillkomma något.


http://www.rubinpool.se/produkter.php?cat_id=3
Pool oval 4,20*8,20 1,50 djup -       40,990:-
Poolvärmepump Shotts 85              14,900:-

http://www.livingquality.com/varmepumpar.html
Brilix

http://www.miamipool.se/Default.asp?avdelning=5&id=52&uid=1
Miami Cover II  med utväxling        ca: 18,200:-

eller
http://www.svenskapoolfabriken.com/Default.aspx?PageID=32&op=85&MenuID=459
Easy Cover                               ca:18,530:-

Totalt: 74 090:-

Ev trappa 23 000-25 000:-

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Fia

SV: Projekt Pool 2009?
« Svar #9 skrivet: maj 06, 2009, 22:23:53:53 »
Hur går det med era funderingar? Hittat någon som passar er?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan