Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Projekt sommaren 2009  (lst 32466 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Daphne

Projekt sommaren 2009
« skrivet: november 16, 2008, 11:16:26:26 »
Hej p er alla poolproffs,

Efter mnga om och men, kanske och aldrig, har vi nu ntligen kommit verens  >:D. Vi ska bygga pool! Detta berknas pbrjas s snart det r mjligt till vren och planeringen pgr som mest just nu med kalkyler, ritningar och funderingar. Jag kan lova att det r mycket funderingar.
Under hsten har jag spenderat tskilliga timmar framfr detta forum och lst era inlgg med stort intresse, hr finns det experter att rdfrga! Och experter kommer vi att behva.
Inget r 100% bestmt nnu, men n s lnge gr vra tankar enligt den hr planeringen (hoppas jag ftt med bilden). Har i ngra synpunkter s r jag hemskt tacksam.

Jag vill ha en rund pool, men hr verkar urvalet av ett framtida pooltak vara begrnsat (och dyrt) drfr r jag lite tveksam, det jag tnkt mej r en rund pool dia 6 m djup 1,5 (hittat en modell som heter Milano).

Var placerar man tekniken? Jag har tre val som jag ser det
1 i tvttstuga i kllaren p huset (golvbrunn finns)
2 i garaget (ingen golvbrunn, kallgarage)
3 i friggeboden (den finns inte n, s det r ett hgst tveksamt alternativ)

Som uppvrmning har jag tnkt mig en vrmepump (efter era kommentarer, hade frst tnkt solvrme men ndrat mig), ska kontakta vr bergvrme-pumpleverantr och hra om det p ngot vis gr att utnyttja vr befintliga anlggning.

Jag har tnkt mig att anvnda mig av saltvatten i poolen.

Nu hoppas jag p att ni kan ge mig rd om vad jag ska tnka p och vilka fllor jag r p vg in i. Jag uppdaterar mina funderingar allt eftersom jag kommer p dem.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Pea

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #1 skrivet: november 16, 2008, 12:02:41:41 »
kul med fler Poolare  :) inte mycket som slr att ta frukost en solig semesterdag vid poolen  8)
ang placering av tekniken s r det inte mnga golvbrunnar som har kapacitet att svlja s mycket vatten som en normal poolpump ger vid ex backspolning dyl. s vlj inte placering efter var ni har golvbrunn. garaget verkar vara ett bra stlle. viktigare d att leta upp ett bra stlle dr ni kan leda ut backspolningsvatten. skall det bli en ovanmarkare eller nergrvd?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare frn Poolmans.
Pool nr2: Egenhndigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
vrmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Daphne

« Svar #2 skrivet: november 16, 2008, 12:26:38:38 »
Hej, igen,

Det ska bli en nedgrvd pool r det meningen.
OK, frstr ditt ppekande om golvbrunnen, tack fr det, d stryker jag tvttstugan. Jag behver utrymmet i den till all min tvtt som kommer att vxa ohejdat nr jag ligger och latar mig vid poolen till sommaren!
Spelar det ngon roll om tekniken finns ver eller under vattennivn? Jag har fr mig att jag lst ngot om detta men kommer bara inte ihg var och vad det var jag lste, i garaget kommer allt att hamna ovanfr vattennivn (som ni skert redan har frsttt).
« Senast ndrad: november 16, 2008, 12:41:21:21 av Daphne »
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Pea

« Svar #3 skrivet: november 16, 2008, 15:17:43:43 »
inga problem om det hamnar ovanfr, bara att stta dit en backventil.
om ni skall grva ner den s tnk p att drneringen r viktig s inte poolen str i vatten. vilken sorts stomme har ni tnkt er?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare frn Poolmans.
Pool nr2: Egenhndigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
vrmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Daphne

« Svar #4 skrivet: november 16, 2008, 16:00:37:37 »
Den pool som jag tittat p har en galvaniserad och lackerad pltstomme. Om man vljer att grva ner den s ska den terfyllas med en mager betongblandning. Verkar som om vr tomt mest bestr av sand med ett tunt lager matjord ovanp, vilket jag tror r bra just med tanke p detta.
Eftersom jag r en novis p detta med pool vet jag inte om detta r ett bra alternativ men priset samt storleken (diameter) och djupet p poolen tilltalar mig.

Vill ocks frtydliga att trdcket runtpoolen kommer att ligga p samma niv som markstenen jag vill ha ett stort omrde runt poolen fr trevliga sammankomster! <sol>
« Senast ndrad: november 16, 2008, 16:30:56:56 av Daphne »

Utloggad Daphne

« Svar #5 skrivet: november 16, 2008, 16:26:16:16 »
Nu kom jag p nnu en frga.
Om vi har tekniken i garaget och vi (mot frmodan) kan anvnda vr bergvrme som finns i kllaren (innanfr altanen) spelar det ngon roll att det blir ett litet avstnd mellan pump, filter och vrmeanlggning?  <hmm>

Utloggad Fia

« Svar #6 skrivet: november 16, 2008, 16:47:32:32 »
Lgg inte planerna p tvttstugan p hyllan n, vi anvnder nmligen vrt golvbrunn i pannrummet nr vi backspolar, lyfter bort gallret o ner med slangen o sen kr vi, fungerar bra.
Kolla med en rrmokare, (hoppas att du Pea inte r rrmokare  :P)

Hur nra ligger tvttstugan o pannrummet varandra? Det det handla om r att ha tillrckligt stark pump som klarar av att trycka vattnet runt den strcka ni fr mellan pump o vrmeanlggning.

Om ni tycker om poolen o den knns rtt s sl till. Alla tycker vi olika. Tror inte att det r en dlig pool!!
Det finns en pool fr alla trdgrdar och plnbcker, det gller bara att hitta rtt.

Utloggad dacke

« Svar #7 skrivet: november 16, 2008, 16:57:17:17 »
Hej Daphne!
Kul att du planerar fr poolbygge!
Jag r i samma sits och har kpt mitt poolpaket som str och vntar p att vren skall komma.
Angende avstnd mellan pump och vrmare s tror jag inte att det r ngra problem, s lnge den totala rr/slanglngden inte verstiger tillverkarens rekommendationer. Vanligt r att minst 30m slang ingr i poolsatserna. Dremot kanske det inte r s kul att dra de tjocka rren (50 mm?)fram och tillbaka i kllaren. Kanske bttre att dra vanliga vattenledningsrr frn bergvrmepumpen till  en vrmevxlare som placeras vid pump/filter.

Om du frbereder fr saltklorinator s tnk p att inte ha lamparmaturer, inlopp och brddavlopp av rostfritt stl utan vlj plastkomponenter!

Sjlv har jag valt en luftvrmepump som placeras intill pump/filter.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvrmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

« Svar #8 skrivet: november 16, 2008, 17:04:22:22 »
Hej p er,

Fia, Tvttstuga och pannrum ligger vgg i vgg i vrt hus s avstndet kan bli minimalt beroende p var vi placerar de olika bestndsdelarna (kan bli s litet som tjockleken p betongvggen).

Jag vljer att inte lgga planerna p tvttstugan helt p is (ha ha) n s lnge, dvs r nstan lika frvirrad n!

Dacke, grattis till att du kommit s lngt p vg s att du kpt din pool, vad kpte du?

Utloggad kalle950

« Svar #9 skrivet: november 16, 2008, 17:06:33:33 »
Jag vrmer min pool med hjlp av bergvrme och vrmevxlare. Har mitt reningsverk och pump i det gamla pannrummet.
Men skulle jag bygga nytt idag s r det nog tveksamt om det skulle lna sig med bergvrme med tanke p att
luft/vatten poolvrmepumparna har blivit s pass billiga.

Ska du ha ditt reniningsverk i pannrum eller tvttstuga s br du rkna med at det kommer att vsnas en del.
I alla fall den pumpen som du fr med i ditt poolpaket. Finns dyrare och tystare pumpar att kpa.

Slutsats: Ha reningen i friggeboden s vsnas den minst och kp en luft/vatten poolvrmepump s kommer du billigare undan <sol>

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!

• Dot gster: 105
  • Dot dolda: 0
  • Dot anvndare: 0