Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool 2008-2009  (läst 218774 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #320 skrivet: augusti 03, 2010, 14:05:09:09 »
Det hade varit grymt häftigt med två och snyggt tror jag att det kan bli!!!

Utopiazz idé kommer allt närmare! Ett svagt konkavt bord där man eldar direkt under med 3m stock så att alla får plats och steka sitt, det är dit vi ska till slut housedad ;D Min gamla föresats att aldrig göra något lagom om det går att överdriva kommer jag aldrig att överge :o 
Reklamen för solsidan som rullar på tv4 just nu, där Rheborg blir tagen på bar gärning när han grillar loss mitt i natten. Så ser jag mig själv om ett par år med en trädgård fylld till bredden med smokers, grillar, stekbord o allt annat som brinner och man kan laga mat på 8)

Seriöst så kommer jag att köpa en smoker till nästa år om ekonomin tillåter sen så ligger en keramisk grill på tur. Hade man haft gott om det så skulle en komodo kamado varit en dröm, men ett stort grönt ägg är inte fel det heller.

Lycka till med golfen det är bara att slå långt och rakt så går det fint skall du se! :)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Poolgiganten

Utloggad Linkan222

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #321 skrivet: augusti 12, 2010, 22:12:28:28 »
Är det månne så att någon har så fullt upp att bada i sin fina pool att han inte ens hinner slå på datorn längre???  ::)
Eller det någon slags post traumatisk gjutarfrossa som slagit till så här i efterhand?

Skulle vara kul att se hur det utvecklar sig eller är det så att badandet tagit udden av gjutarglädjen?

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #322 skrivet: augusti 21, 2010, 14:22:02:02 »
Undrar nog samma som ovan.
Har väl inte gått ut på djupt vatten bara?
Kanske fastnat på Gt hyllan ;D.
Roland
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #323 skrivet: augusti 21, 2010, 23:45:40:40 »
Nej du Roland, det har varit alldeles för lite GT i sommar o nu känns det nästan för sent. Ska bli hyfsat väder om man kan tro prognosen för morgondagen. Får hoppas för jag känner mig inte riktigt mätt på badandet ännu.
 
Jag har börjat med putsen och tänkte göra det färdigt och klinkern runt poolen för att vänta med trädäcket tills tidigt nästa år. Finns ingen anledning att låta vintern ta den första glansen av däcket innan man hunnit använda det. Det är ett par sociala tillställningar nu ett par helger framöver sen så skall jag speeda upp takten litegrann är det tänkt. Vill hinna en bit innan det är dags för vinterstängningen. Man har ju redan i tanken börjat förlika sig med att vintern kommer. Har några olika vintertäckningar som jag får fundera lite kring som jag hoppas kommer att fungera. Man vill ju inte att belackarna skall få vatten på sina kvarnar! Ja, vad va det jag sa! Keramiskt beklädda pooler fungerar inte i vårat klimat........ ;)  

Har haft snuskigt fint vatten hela tiden faktiskt! Jag kör med skimmersockar för att spara filtret från den grövsta smutsen. Köpte en dammsugare häromdagen som jag tänkte suga upp det där lilla som blåser in i hörnen när folien ligger på, ja ni vet! Känns lite onödigt att köra roboten varje gång det ligger lite smuts i ett hörn. Så jag köpte en slang och ett munstycke. Körde den genom skimmern med socken i och det fungerade bra. Ett litet problem som jag inte gillade dock, det kom luft i pumphuset även om jag var noga med att fylla slangen innan jag satt dit den. Luftade filtret men fortfarande några få bubblor kvar i pumphuset vilka försvann efter några minuter. Men för att slippa detta har jag bestämt att köpa en separat pump för dammsugaren. Då kan jag välja om jag vill låta slangen gå ned i sjunkbrunnen i golvet och på så vis pumpa ut vattnet till vårt dagvatten eller alt. montera på en skimmer sock på slangen så jag kan låta vatten gå tillbaks till poolen igen.

Fick några små, små fläckar på ena sidan trappan som jag inte kunde begripa var de kom ifrån. Efter en stunds funderande kom jag på att när jag slipade den lilla bänksivan som jag gjöt sist så kom lite av slipdammet ner i poolen  och eftersom jag gjutit med järnoxid så det var helt enkelt små små järnfläckar. Dessa går utmärkt att ta bort med askorbinsyra(c vitamin) men jag lyckades få bort dom med en skotch brite svamp. Förutom dessa fläckarna kan jag inte se något underligt med beklädnaden(ta i trä) ;)
Tät verkade den vara också, för något vatten att tala om kan jag inte se försvinna trots idogt kanonkulande, så vi är nöjda så här långt. En av de saker jag är mest nöjd med är nyansen på vattnet som blev bättre än förväntat. Det är riktigt snyggt i alla väderlekar tycker vi. Så om man gillar ljusblått vatten skall man inte vara rädd för en vit pool. Det blir blått och härligt när väl vattnet kommer i.
Bifogar en bild som inte visar något vidare mycket mer än ett klart vatten i trappan  O0 o en dusch lite provisoriskt monterad. Hade faktiskt tänkt att gjuta en egen men så sa vi till oss själva frun och jag.. Varför kan vi inte göra det enkelt nån gång och bara köpa en dusch och det funkade ju faktiskt riktigt bra det också :D
 
« Senast ändrad: augusti 22, 2010, 00:21:22:22 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #324 skrivet: augusti 23, 2010, 21:03:58:58 »
Tjena Mats.

Jag har inte varit inne här på poolforum på ett år, men så kom jag på att jag måste se hur det går för ert lilla projekt. Vad ska jag säga: grymt imponerande. Nu när köket också börjar bli färdigt så undrar jag var du ska gjuta sängen någonstans så att du kan vara vid poolen dygent runt? En sådan snygg pool är ju svårt att slita sig ifrån. ;D

Det kommer nog göra mycket för helhetsintrycket när klinkers och trall är färdigt.
 O0
Lycka till med resten. Jag får väl komma förbi någon gång och titta.

/Kenneth
Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #325 skrivet: augusti 26, 2010, 21:23:21:21 »
hahaha Kenneth det var inte i går. Ja för tusan ni måste komma förbi, nu blir det väl inte så mycket mer badande i år. Jag kom hem till 21 grader idag :'( Blir det inte ett rejält omslag i vädret så ger vi nog upp.

Din avatar bild är helt fantastisk fin Kenneth det ser så inbjudande ut. Jag har tänkt att titta ut till er ett flertal gånger under tiden vi byggt för att få lite goda råd och inspiration men du vet hur det är.

Ja du kommer ihåg vart jag bor hopppas jag. Riktigt kul att du hörde av dig.
Vi ses o Eva hälsar till er alla :)

//Mats 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #326 skrivet: oktober 28, 2010, 22:22:33:33 »
Nu var det stängt även här!

Har bollat med två olika vägar att vinterstänga, antingen att tömma helt eller att sänka tills under inloppen. Vi valde det senare och iom det tvingades vi att ta ställning till att antingen låta vattnet cirkulera vid kall väderlek eller att täcka med någon sorts isolering. Vi valde att täcka poolen med en 50mm falsad xps 400 samt pressening och vinterplåtar till slut.
Anledningen till den hårda cellplasten var att den kommer att hålla sig fin genom åren O0
I maskinrummet så är det monterad en frysvakt och allt är dränerat. Väggarna och golvet har jag isolerat när jag byggde så det krävdes bara ett lager cellplast på taket för att frysvakten inte skall behöva gå bersek där nere i vinter.
 
Väggar o golv är skurade i poolen så chockkloreringen skulle komma åt ev algpåväxt där. Sen drog jag upp kloret till 14,5. Alla övriga värden har legat stabilt så det var bara en liten justering av ph't jag behövde göra. så nu är det bara att invänta våren  ;)

Jo men visst det höll jag på att glömma! Hur såg då mina patroner ut efter en halv säsongs badande(utan något som helst jobb med backspolning eller vad man nu gör med andra typer av filter ::) )
Man får väl vara lite ödmjuk och säga att för vara ett filteralternativ som inte går att använda på en utomhuspool med min vattenvolym så har de klarat sig riktigt bra 8) Skulle lätt kunna köra med dem ett bra tag till.
Har spolat av dem med vattenslangen ca 5min på varje filter. Trädde dem på en rundstav som jag la över två bockar med en liten lutning. En snabb spolning så det ytliga smutsen inte skulle tryckas in i vecken var en bra början. Sen så var det bara att successivt spola uppifrån och ner.

Seriöst så är det här filtret ett fullgott alternativ till sandfilterna och ett som dessutom filtrerar mer noggrant. Om det fortsatt fungerar som det har gjort iår så skulle jag välja samma filter igen om jag skulle byggt idag.

Kommer att lägga upp några bilder från stängningen i helgen.


 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #327 skrivet: december 03, 2010, 21:04:47:47 »
Trots ihärdig kyla i flera dagar med nedåt de 20 på nätterna så är det ingen is i poolen. Så min vintertäckning fungerar O0

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #328 skrivet: april 08, 2011, 21:17:25:25 »
Har så smått börjat pula lite med våran pool igen, gjuter.... ;)... bärlinorna till regelverket som trätrallen skall monteras på. Plåtarna är fortfarande på och kommer vara så ett par veckor till, planera att starta upp i början av Maj.
Kan väl säga att jag inte har gjort ett smack i vinter. Men nu så börjar motivationen komma tillbaka, bara nu allt är bra när plåtarna åker bort. Ingen is har det varit så det borde inte vara några problem.
Bilder kommer var så säkra!!
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Linkan222

SV: Betongpool 2008-2009
« Svar #329 skrivet: april 15, 2011, 22:20:15:15 »
God vår på dig eller vad man säger  ;)

Ska bli kul att fortsätta följa dina projekt under sommaren. Har nu övergått från snöskoterforumet och kommit hit istället.

Har själv börjat bli lite sugen på att starta upp pool och div arbeten runt omkring den. Första arbetet blir att fixa mosaiken i duschen som lossnat fläckvis  ???, vi hade ju en liten diskussion om det i sommras.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag