CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.  (läst 14666 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« skrivet: juli 04, 2008, 14:25:45:45 »
Jag följer med stort intresse alla inlägg angående planering kring poolerna. Uppenbart så har många problem med sättningar i sina anläggningar efter en tid.

Jag vill slå ett slag för den metod jag använt kring min pool. Jag har gjutit en stor homogen armerad och doserad betongplatta ovanpå en komprimerad grusbädd med markisolering av stenull under plattan. På detta så har jag lagt frostsäkert terrakottaklinkers, i kakelfix för utomhusbruk.

Resultatet blev mycket en mycket vackert och praktiskt poolterass. Lätt att hålla rent och med plattor som ligger stilla. Efter en solig dag har golvet magasinerat en härlig värme som håller myggen borta och kroppen varm när man sitter vid poolside på kvällen vid en upplyst pool. Fördelen med den stora plattan är att man fördelar trycket på en mycket stor yta. Och att man behöver inte komprimera så hårt intill poolen, bara man har en tillräckligt lång yta som balanserar den eventuella sjunkningen kring själva poolen. Naturligtvis så måste plattan göras så stark att den inte knäcks vid en eventuell sjunkning. Min platta har hållit i 12 år nu med alla plattorna intakta. Kanske att jag behöver foga om på sina ställen eftersom fomassan har eroderat lite.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 13:20:27:27 av Jarlen »

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2008, 20:36:38:38 »
Kan man få se en bild på lite närmre håll, kanske? ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2008, 22:28:13:13 »
Exakt!
Komma här och komma och berätta....

Nu blev man ju oändligt nyfiken..

 O0
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Jarlen

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2008, 01:56:02:02 »
Här kommer några bilder på poolterassen för att stilla er nyfikenhet.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 02:21:59:59 av Jarlen »

Utloggad Jarlen

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2008, 02:04:04:04 »
Här kommer ytterligare några

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: juli 07, 2008, 02:30:30:30 av Jarlen »

Utloggad Jarlen

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2008, 02:32:48:48 »
Slutligen den sista. Stämnings bild "På natten"

Jarlen

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #6 skrivet: juli 07, 2008, 12:23:48:48 »

Supernice!
 O0

Snygg klinker, och känslan av att den ligger "på berg" är bara något jag kan
drömma om hur härligt det måste kännas. Själv har jag byastenar/plattor på paddad
sand. Ett livstidsjobb att justera...
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2008, 13:47:16:16 »
Jag följer med stort intresse alla inlägg angående planering kring poolerna. Uppenbart så har många problem med sättningar i sina anläggningar efter en tid.
Mvh Jarlen
Tillhör kanske de "lyckliga"  O0 som inte haft några sättningsproblem någon gång trots "traditionellt" byastensläggande och på många olika uteplatser - tror i grunden som alltid att ett ordentligt för- och grundarbete och "inga kompromisser"/"slarv" borgar för långsiktigt resultat <antman> ovsett gjutet eller traditionellt lagt.
Däremot lär man säkert få mindre ev.  grönt mellan sten/plattorna  O0 - magasinerad värme <sol> följer med i båda fallen.
Vad man individuellt väljer/valt blir ett kostnads- och arbetsinsatsval ställt mot långsiktigt önskat resultat - gjutning är kanske också för många inte helt "enkelt" att hantera även om det i många fall kanske hade varit "kanonlösningar" <dontkn>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Fia

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #8 skrivet: juli 07, 2008, 14:03:24:24 »
Jättesnyggt!! <sol>
Vilken pool har du, gjutit själv eller? Du verkar ju ha en kant nere i poolen som en avsats att sitta eller stå?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Jarlen

SV: Tips om anläggningsarbeten kring poolen.
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2008, 01:46:07:07 »
Hej Fia !! Ursäkta att jag inte svarat tidigare men jag har haft en hel del annat för mig

Ja poolen är 7,4 m i diameter + sarg och 2 m djup rampen runt omkring är 0,5m bred och 0,6m hög. Poolen är en blandning av gjuten och murad pool. Avsatsen är gjuten samt övre delen murad i leka. Därefter är övre delen delen försedd med en plåt som löper runt hela poolen med cellplast bakom. Botten har en grusbädd svagt doserad mot mitten med cellplast och nålfiltsmatta ovanpå. Därefter är hela poolen försedd med en liner. Det är en mycket praktisk pool. Den är dykbar och man kan lätt vila sig på avsatsen. Vanligtvis är problemet med djupa pooler att man måste ta sig upp ur poolen för att vila. Speciellt för äldre människor och barn känns det tryggt med den här avsatsen  Jag har två returer som är ställda så att vattnet driver runt i klock riktning.  Det innebär att man kan simma hur länge man vill utan att komma ur fläcken om man simmar emot strömmen. Det fungerar alltså som en jetstream. Poolen är också mycket lättstädad. Allt smuts samlas i mitten. När vi inte badar så brukar jag koppla in en egenhändigt tillverkad fontän, till den ena returmunstycket. Det blir mycket effektfullt. Avsatsen förhöjer också skönhetsärdet på poolen och gör den intressant att beskåda. Särskilt på natten när poolen är upplyst. ( Ska lägga in en bild vid något tillfälle så du får se.) Pappa till den här poolen är Sveriges första riktiga "poolkung" Sven Tumba Johansson. Det var han som började lanserar swimingpols i Sverige  med ambitionen att göra pool populär inom de breda lagren av människor. Han hämtade sin inspiration från USA. Tyvärr så la han ner mer kraft på golfen istället, och på att lansera den för de breda lagren av människor. Ledsamt, men han inspirerade ett antal efterföljare som hade större uthållighet. Resultatet av fröet han sådde ser vi idag.

Hälsningar Jarlen

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag