VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bräddavloppet har spricka och läcker  (läst 14803 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Bräddavloppet har spricka och läcker
« skrivet: juli 04, 2008, 08:09:02:02 »
Jag har upptäckt att mitt bräddavlopp har lite små sprickor här och där, det ser ut som det har varit lagat men att det nu börjat släppa lite. Framförallt är det en spricka där det rinner ut en del vatten, inte så jättefarligt ännu men risken är ju att det blir större.

Sprickan är på kanten i höjd med överkanten på renskorgen.

Det är en gammal pool med bräddavlopp i plast. Vad ska jag använda för att laga? Funkar PL400? Clas Ohlson har nåt dom kallar "Formbar termoplast"...

Tips och råd mottages tacksamt ;)

Edit: Kan man tömma poolen under bräddavloppet genom att ha slangen i utsuget även när bräddavloppet är tomt? Jag är lite orolig att den ska glappa och börja suga luft...
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2008, 08:39:09:09 »
Jag har reparerat med Plastic Padding glasfiberspackel, det har funkat i tre år nu.

Jag putsade plasten för att rugga upp den lite, sedan tvätt med förtunning lite lätt, plasten blev nästan lite kladdig av lösningsmedlet och paddingen fäste i alla fall bra för mig.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2008, 08:53:29:29 »
Aha ja det kanske är det som satt där förut ;)

Det är liksom en spricka runt "mellanvåningen" där korgen sitter. Jag har pillat bort den gamla lagningen där nu, jag följer ditt tips och skaffar lite Marine Epoxy - det lät betryggande.
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Utloggad Jarlen

SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2008, 13:05:02:02 »
Använd Tangit lim som används för hårdplast (PVC) vid rörarbeten. Limmet har effekten att det löser upp ytan en aning och förenar sig med plasten. Applicera det i en sträng ovanpå sprickan så flyter det ut automatiskt och bildar en liten svag valk över sprickan. Limmet behöver några timma på sig för att genomhärda. Det kommer bli garanterat tätt och starkt.

Lycka till mvh Jarlen

PS Limmet kan du finna hos någon VVS firma.
« Senast ändrad: juli 04, 2008, 13:42:13:13 av Jarlen »

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2008, 10:01:22:22 »
Några omgångar glasfiberspackel senare ser det tätt ut, och snyggt med det gröna mot det vita ;)

Lite knepigt att smeta ut i vinklarna men det gick till slut. Hoppas det håller nu!
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2008, 14:48:41:41 »
Använd Tangit lim som används för hårdplast (PVC) vid rörarbeten. Limmet har effekten att det löser upp ytan en aning och förenar sig med plasten. Applicera det i en sträng ovanpå sprickan så flyter det ut automatiskt och bildar en liten svag valk över sprickan. Limmet behöver några timma på sig för att genomhärda. Det kommer bli garanterat tätt och starkt.

Lycka till mvh Jarlen

PS Limmet kan du finna hos någon VVS firma.
hej igen
Startar upp denna tråden igen och riktar mig till dig "jarlen"
Om sprickan är 2-3 mm kan man även då använda tangit eller rinner det bara igenom då?
Hoppas du ser och  kan svara på detta
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2008, 02:08:05:05 »
Hej Carlos!

Det borde kunna gå. Du kan i värsta fall dreva med ett snöre eller dylikt så att du stoppar upp Tangiten. Jag vet ju inte hur det ser ut. Men det bästa vore att ta lite grövte ståltråd minimum 4-5 mm eller stora slangklammer (Typ sådana man använder till ventilationsrör) och tvinga ihop sprickan före du limmar. Använder du ståltråd så bör den vara galvad. Slå den ett var runt och tvinna ihop den med en hovtång. Har du tillgång till en fön så kan du också värma plasten försiktigt så släpper spänningarna. Altså: Värma försiktigt över hela ytan ( inte bara kring sprickan) och tvinga ihop skarven samt limma med Tangit. Ståltråden kan du sedan låta sitta kvar.

PS En fön kan du säkert hyra hos en maskinuthyrningsfirma. Men nu för tiden finns det ganska billiga sådana att köpa i handeln.

Lycka till Hälsningar Jarlen
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 02:16:56:56 av Jarlen »

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2008, 12:41:18:18 »
Hej igen jarlen
tack för ditt snabba svar.
Vet/tror du om skimmern kan vara tillverkad/gjuten i 2 delar eftersom den verkar vara ihoplimmad ifrån början detta kan du se på bilderna som bifogas.
Kan det vara där den läcker eller rinner vattnet i allafall ner till samma utlopp/inlopp och vidare till pumpen.
Någon form av läckage tror jag det finns eftersom det försvinner 3-4 cm vatten per vecka.
Kan ju sänka nivån under skimmern för att se om det blir stabilt måste ju ändå detta för att kunna limma.
Poolen läckte inget i vintras när det var under alla in och utlopp.
hoppas du har någon idé om detta
Vi har kanonväder just nu mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Jarlen

SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2008, 13:08:30:30 »
Hej igen Calle

De dä sprickorna borde gå mycket bra att limma med Tangit. Beträffande att ditt vatten sjunker väldigt mycket tyder på någon läcka. Se mitt svar i tråden "Avdunstning".

Mvh Jarlen

Utloggad CalleG

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Sverige
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bräddavloppet har spricka och läcker
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2008, 13:16:06:06 »
Sådär såg min skimmer också ut, fast jag hade lite sprickor på sidorna också :)

Om poolen är 5.5 i diameter så har du en yta på 94kvm, varje cm är då 940 liter vatten... det är rätt mycket, så töm poolen under avloppet och laga snarast, det är ju inte så bra om det rinner ut på fel ställe. Men jag tror inte det läcker vid ringen...

Jag fick en halv ring i handen när jag vickade på den, då blev jag en smula nervös. Men såvitt jag kan förstå så sitter ringen där renskorgen hänger lös, eller är fastlimmad liksom. Resten av skimmern är i ett stycke, tror jag iaf.

Jag hade dessutom sprickor på skimmer-väggen, antagligen frysskador.

Jag gjorde så att jag köpte glasfiberspackel på Classe och rörde ihop en försvarlig klump. Den halva ring som satt lös hade jag tagit bort och slipat runt om noga, sen tvättat ordentligt med thinner och dammsugit upp allt slipdamm. Jag lade ringen på plats och kletade på spackel över sprickorna.. det skulle vara tre mm för att vara vattentätt, så det blev rätt kletigt och det var svårt att komma åt i "skarven" mellan botten och vägg, så att säga.

Min spackelklump stelnade rätt snabbt... och när jag fyllde på vatten igen så var det fortfarande lite läckor. Så jag spacklade även från utsidan. Totalt blev det väl en 3-4 spackelomgångar... inte blev det snyggt men det blev tätt :)

Det var nån dryg vecka sedan och sen dess har det inte läckt en droppe.

Edit: Grundskolematten är snabbt bortglömd verkar det som. Din pool är 16kvm och inte 94. :) Så 1cm motsvarar 160 liter vatten och inget annat...
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 13:20:32:32 av CalleG »
Gammal folkpool på 8x4m med solfångare och en elpatron på 10kW som jag vägrar använda :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan