Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: golvväme i poolen  (läst 6483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maja

golvväme i poolen
« skrivet: juni 24, 2008, 01:50:49:49 »
Nu tänker jag?Ska bygga en 4 x 8m markpool med plåtväggar.
Efter att ha läst på forumet om isolering o uppvärmning,kommer jag troligen att gjuta en isolerad betongplatta på botten(typ platta på mark) på så sätt kommer jag ifrån allt snack om rutmönster,hälmärken,hur hård och dyr isolering som ska användas. Det blir 20cm Frigolit för husgrund (billig på Bygg Max).När det ändå ska gjutas lägger lägger jag in två slingor golvvärmeslang i säckförläggning. Mot golvvärmeslangarna kopplar jag vakumrörssolfångare med ett tryckärl en pump o styrning imellan.
En sådan solfångare värmer ju så fort solen stiger över horisonten. På våren ska ju tempen höjas många grader,f..n den kommer att smälta isen pga.att glykolvattnet kan ju snurra på fast poolen inte är helt fylld.
Dessutom behöver man varken acktank eller värmeväxlare.
Instalationen går att intigrera i taket med osynlig rördragning.(Tycker att vanliga poolsolfångare föstör helhetsintrycket för mycket "det ser inte färdigt ut")
Övrig isolering blir, Väggar 10cm styroform
Uppåt automatiskt pollcower (poolfabrikens) + "50cm snö till slutet av April"
Som komplement insalerar jag en VP Gullberg&Jansson 9 kw
Nu har jag tänkt klart. Tänker jag rätt?

Hmm. En vedeldad kamin (från badbaljan.com) till badtunnan kan man säkert också parlellt ansluta mot poolen.


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: golvväme i poolen
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2008, 14:06:23:23 »
Det där med golvvärmen tror jag är lite onödigt, kom ihåg att varje meter golvvärmslang inte kan göra av med så mycket energi vid rimlig temp...
Du får nog fylla plattan rätt bra med slang om du tänkt tillföra mer än 50 W/m2 (ca 1600 W).
Sen hänger det även på hur mycket värme betongen kan överföra...

Jag tror faktiskt mer på att göra ett extra inlopp/utlopp och köra extravärme via den vedeldade kaminen om du vill köra på extra värme.
En värmepump är aldrig fel, den låter dig alltid ha den temp du själv önskar i din pool.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad BJohan

SV: golvväme i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2009, 14:10:07:07 »
Golvvärme i poolen kopplad till en värmepump vore väl inte så dumt? Då bör man kunna mata med låg temp som ger bra cop. En värmeväxlare kräver väl ganska hög temperatur, vilket ger dåligt cop?
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad utopiazz

SV: golvväme i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2009, 15:21:05:05 »
Det som avgör hur varmt det blir (i värmeväxlaren och golvvärmeslingan) är två saker, tillförd energi (från VP, solfångare, kamin etc) och avgiven energi. Om du har dålig överföring av energin till poolvattnet så spelar det ingen roll om du har värmeväxlare eller golvvärmeslingor i plattan.

Fundera över följande:

Solfångare som ger i snitt 4kW en solig dag som ska överföra energin till poolvattnet via 32m2 betongplatta. Om vi tänker att vi kan överföra 100W/m2 genom betongplattan så ger det 3,2kW totalt. Var tar överskottet på 800W över?  Överskottet kommer att gradvis att höja framledningstemeperaturen till slingorna vilket gör att man måste stänga av solfångarna för att inte temperaturen ska bli för hög i slingorna.


Samma scenario enligt ovan men istället kopplat till en värmeväxlare som kan överföra 10kW vid 30oC. All värme från solfångarna kommer att överföras till poolvattnet så länge som poolpumpen kan cirkulera tillräckligt med poolvatten. Ingenting behöver stängas av. Behöver man bygga ut systemet med fler solfångare kan man antingen sätta dit en större värrmeväxlare eller öka flödet från poolpumpen.

Ännu tydligare blir det med en värmepump. Om värmepumpen ger 8kW så klarar inte slingorna i plattan att avge den energin till poolvattnet och värmepumpen stannar pga av för hög returtemperatur.


Nu är det möjligt att det går att överföra mer än 100W/m2, kanske t.o.m 200W/m2, och då minskar problemet. Det är dock svårt att öka den tillförda effekten till poolen med mer än vad överföringen vatten/slang/betong/liner/vatten kan ge. Ett sätt skulle vara att cirkulera vattnet i poolen (mer svalt vatten passerar den varma botten) snabbar för att på så sätt "förbruka" energin i betongplattan/golvvärmen.


Det är en intressant tanke men jag tror att den är svår att få att fungera i praktiken. Fast det är klart, har man en betongpool kan ju gjuta in slingor även i väggarna och på så sätt öka den värmeavgivande ytan

Utloggad utopiazz

SV: golvväme i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2009, 15:28:42:42 »
En värmeväxlare kräver väl ganska hög temperatur, vilket ger dåligt cop?

Vilken temperatur som behövs beror på hur stor värmeväxlare man har och vilka flöden det handlar om. Till en värmepump på 5kW bör värmeväxlaren vara på 40-50kW. Det är lite svårt det här med värmeväxlare eftersom dom normalt bara anger effekten vid 70/90oC och ett givet flöde. Eftersom den överförda effekten beror på temperaturer och flöden så blir det fel om man köper en värmeväxlare som är för liten. Hellre en för stor än en för liten om den ska vara till pool.

Vi har själva två värmeväxlare på totalt 100kW till vår Nibe VP som ger 8,5kW enligt databladet. Nu har jag en energimätare kopplad till VP och kan se att den ger runt 10kW när poolen värms. Då har vi en framledning på 33-35oC och den stiger inte nämnvärt utan alla energi överförs till poolen vilket är det optimala.

Utloggad BJohan

SV: golvväme i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2009, 16:33:20:20 »
Jaså, det behövs inte högre framledningstemperatur? Då verkar det ju onödigt med golvvärme.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Poolhajen

SV: golvväme i poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 11, 2009, 10:29:11:11 »
Jaså, det behövs inte högre framledningstemperatur? Då verkar det ju onödigt med golvvärme.

Ju mindre skillnad i temperatur mellan primär / sekundärsida desto större värmeväxlare behöver man.. eller så skaffar man en som är anpassad för förutsättningarna.  ;)

Det finnns... jag lovar!

/HW

Utloggad maja

SV: golvväme i poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 13, 2009, 23:18:50:50 »
Hej igen, nu återkommer jag efter att ha provat min solfångaranläggning med golvvärme.Jag gjorde på följande sätt: gjöt in 4 slingor golvvärmeslang (55 meter vardera) efter att ha pratat med en golvvärmeleverantör. Mycket slang för att bli av med värmen. Betongplattan blev20 cm med 20 cm isolering under. På sidorna blev det 17 cm isolering. På garagetaket monterade jag tre stycken heat pipe solfångare från Calmar pannan. Solfångaranläggningen leverarades med expansionskärl, pumpanläggning samt styrenhet.Jag var lite rädd att tempraturen i slingorna skulle stiga och att jag inte skulle bli av med värmen, men så verkar vara fallet. Det fungerar klockrent.  O0 Riktigt soliga dagar har jag framledningstemp på c:a 45 grader och frånledningstemp på 31-32 grader. Och i poolen 28-29 grader. Skulle framledningstempen stinga mera så reglerar jag det genom att höja flödet på cirkulationspumpen. Finessen med detta system är att jag inte behöver någon värmeväxlare tillsammans med mina heat pipe eftersom plattan fungerar som värmeväxlare, samt att systemet är fyllt med glykol. Man uttnyttja detta tidig vår för att smälta isen i poolen tex.  <antman>
Riktigt mulna dagar går Gullman Jansson värmepump en stund på morgonen, sedan tar solfångarna över. Imorgon ska jag läsa av styrenheten för att se hur många kWh solfångarna levererat. :)
Det finns många teorier, nu har jag provat hur det fungerar i verkligheten! God natt!

Utloggad Valle

SV: golvväme i poolen
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2009, 23:12:04:04 »
Bra jobbat !
Roligt och inspirerande med lite nytänkande. <sol>
Lecamurad 4x8m pool med solvärme och VP

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag