Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Driftkostnad för en pool?  (läst 40657 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Juhlen

Driftkostnad för en pool?
« skrivet: oktober 18, 2004, 17:11:35:35 »
Funderar lite på det här med pool, och undrar hur stora kostnaderna igentligen är för en pool. Naturligtvis varierar det lite beroende på hur stor pool man har, men låt oss som exempel ta en vanlig 4x8 meters.

Naturligtvis kommer kostnaderna för uppvärmningen att variera beroende på hur varm man vill ha poolen, och hur stor del av året som man väljer att ha poolen varm.

MEN, utöver el för uppvärmning, vad är det då för driftkostnader? Dvs för kemikalier och dylikt. Med andra ord, om jag struntar i att värma poolen, vad är det lägsta möjliga som jag kan komma undan med? per månad.

Jag har sett siffror på ca 1300/månad eller 35 kr/dag, men det är ju med uppvärmning. Vad jag är ute efter är alltså hur pass billigt jag kan komma undan om jag väljer att låta poolen hålla utomhus temperatur?

Poolgiganten

Utloggad Björn

Re:Driftkostnad för en pool?
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2004, 11:13:28:28 »
Om man har poolen kallare så minskas klorförbrukningen, dels pga. av tempen men också pga. att man badar mindre. Det du absolut skall satsa på är solfolie. Den spar både klor och värme.

I en ouppvärmd pool så räcker 3kg långverkansklor. Troligen mindre. 395:-
Dessutom c:a en halv burk chock-klor vid öppning och stängning. 195:-
Lite pH-justering kanske en burk 155:-
Några flockkuddar. En halv förpackning 105:-
Lite teststickor, alg-dräpare och plastrengöring.
Du kommer under 1000:- i kem per säsong iaf.

Tänk på att nån sak går sönder då och då. Det kan ju var allt från is-skadat inlopp till lampa eller pump.

Om du inte värmer poolen och sommaren är som den just avverkade får du bara några få baddagar. Det blir då dyrt per baddag.
Om du värmer lite men vid rätt tillfällen så kan du säkert fyrdubbla antal baddagar >25°C för c:a 1000:- i el. alltså blir det då billigare per baddag. Om man värmer till 30°C hela sommaren med bara el då blir det riktigt dyrt. Jag skulle inte bada varje dag ändå och då blir det ju dyrare per baddag. Sen kan man ju ordna billigare uppvärmning men alla alternativ har ganska hög investeringskostnad.  
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Juhlen

Re:Driftkostnad för en pool?
« Svar #2 skrivet: oktober 20, 2004, 15:50:43:43 »
Tack för ditt svar Björn!!

Om du värmer lite men vid rätt tillfällen så kan du säkert fyrdubbla antal baddagar >25°C för c:a 1000:- i el. alltså blir det då billigare per baddag.

C:a 1000:- i el, gissar att du menar per månad då eller? Eller menar du att man kan komma undan så billigt som 1000:- i el för hela säsongen om man endast väljer att värma inför fina helger/dagar?

Angående solfolie, om man har ett s.k. pool-guard skydd. När ska man då använda solfolie? Soliga dagar, dvs man fäller bort pool-guarden och lägger på solfolien?

Utloggad Björn

Re:Driftkostnad för en pool?
« Svar #3 skrivet: oktober 21, 2004, 19:15:07:07 »
Mitt exempel:
Det går åt c:a 50kWh för att värma en 4x8 pool 1°C. Kostnaden för det beror naturligtvis på elpriset. Jag har c:a 80 öre / kWh totalt det betyder en extra grad för 40:- Sen är det inte helt lätt att räkna på förlusten som blir större ju varmare vattenet är i förhållande till utetemp och marktemp, men ta ett exempel där man värmer ett dygn med 6kW innan en helg. Det kostar då 120:- och ger 3°C extra mot naturlig uppvärmning. Det kommer ju sedan att klinga av mot den naturliga tempen. Man gör 8 sådana uppvärmningar för 1000:-. Det ger mycket extra bad. Jag har kört ungefär så här i somras kanske 1200:- men ändå.  

Jag har staket och solfolie. Jag vet inte hur mycket solvärme poolguard släpper igenom. Solfolie släpper igenom c:a 70% läste jag nånstans.
En bra soldag mitt i sommaren har man säkert c:a 0,8 kW/m2 i horisontalplan under 4 timmar mitt på dagen. 0,8 * 32 m2 * 4 tim *70% ger
71kWh sen har man lite till under för och eftermiddag kanske totalt c:a 100kWh. Det stämmer också att poolen kan stiga 2°C på en dag om det går från uselt väder till prima solsken. Fast på natten är säkert alla skydd som förhindrar avdunstning lika bra och badar man alla soldagar kan man ju ändå inte ha täckningen på.

Utöver vad jag pratat om tidigare så finns det ju en cirkpump som man inte ska snåla med driften på allt för mycket. (Om man får dålig rening så kostar det att ställa tillrätta.) Den är normalt på 0,75kW vilket ger c:a 60 öre / timma i el-kostnad, vid 80 öre per kWh. Det ger 14kr för helt dygn och 7kr för ett halvt. Jag kör min när poolen är varmare än c:a12°C. Men jag kör min halva dygnet när jag är under 20°C. T.ex. Maj och sept. halva dygn juni -aug. hela dygn ger 1800:- i driftskostnad för den.

Låt se nu:
1000:- för kem
1200:- för värme
1800:- för cirkulation
Summa 4000:-
Då har jag haft möjlighet att bada i c:a 25°C eller mer i stort sett alla dagar när vädret har varit så bra att man kan ligga i badbyxor bredvid poolen utan att frysa.

Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Jessica

Re:Driftkostnad för en pool?
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2005, 21:01:34:34 »
Vilket är billigast att värma en pool med? Att sätta något på min bergvärmepump eller köpa solfångare? Hur många grader får man utan något uppvärmning alls? Och med solfångare eller om någon har bergvärme?

//Jessica

Utloggad Fia

Re:Driftkostnad för en pool?
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2005, 23:22:38:38 »
Om du har bergvärmepump så skulle jag komplettera med solfångare. Solvärme soliga dagar, bergvärme molniga dagar. Vi har båda systemen och är väldigt nöjda. I våras värmde vi med båda systemen samtidigt för att få upp värmen snabbt. Jag använder båda samtidigt lite då och då, för att inte förlora temperaturen i vattnet. Gillar när det är 28 grader.
En solig sommar så kan du lätt få upp poolen till 30 grader med solfångare. Lika så med bergvärme.

En värmeväxlare till berg.pumpen kostar ca: 5-6 000:-. Solvärme från 7 000:-, beroende på storlek, och uppåt. Luftvärmepump använder Rickard här i forumet och har skrivit, eller besvarat, en tråd redan. Han har 30-31 grader i sin pool.
Titta på tråden "Erfarenheter med poolvärmepump". Kolla "Ergons" svar.

Hur många grader utan uppvärmning beror mycket på hur mycket vatten som ska värmas upp. Speciellt hur djup den är. Jag vet faktist inte.

Med tanke på att du redan har bergvärme så tror jag att det blir klart billigast för dig att bara komplettera med värmeväxlare, men jag skulle satsa på solvärme också, för bergvärmen behöver återhämta sig under sommaren, är ialla fall vad rörkrökaren sa till oss.

« Senast ändrad: juni 25, 2005, 23:57:09:09 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

SV: Driftkostnad för en pool?
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2006, 17:48:18:18 »
Tar upp  ett gammalt ämne nu när vi börjar bli lite fler i forumet.
Startade poolen andra veckan i Maj. Räknar med att ha poolen igång till mitten av september. Mao ca 4 månader.

Temp i poolen ca 30 grader
Volym 25 kbm
Värmekälla: solfångare + värmepump
Drifttid pump: 24 h/dygn

Min driftkostnad 2006:

Flockmedel: ca 200
Klor: ca 600
El:
- Pump: ca 10 kr/dygn totalt 1200 kr
- Värmepump: ca 2000 kr hela säsongen
- Lampa: mindre än 5 kr

Summa: ca 4000

Hur ser driftkostnaden ut för er andra?

/Poolnicke

Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Driftkostnad för en pool?
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2007, 00:17:59:59 »
Hmm, ett gammalt ämne, men då det länkats hit så skriver jag ändå.

Vår pool är på 4 X 8 meter och vi värmer med värmepump, poolen är isolerad utvändigt med 50 mm "markskiva" och vi har hittils använt "poolkudden" ett uppblåsbart överdrag som säkert sparat en hel del. (den höll i fem år och kostade 7000 kr, måste köpa nytt i år)
Hur som helst har jag mätt upp vårt energibehov och det är som följer:

7.3 timmar drifttid på värmepumpen/dag (15 maj - 15 sept.) ger ca 60 kWh/dygn, vilket med värmepumpen innebär ca 18 kWh/dygn = 1260 kWh/ säsong.

Klor ca. 1000 kr (vi har varmt i poolen, ca 30-31 grader, vilket ger en rätt hög klorförbrukning)
Flockkuddar ca 250 kr/år
Rep/underhåll ca 1500 kr/år (nya lampor, reparationer, ny pooltäckning mm)
Övriga kemikalier ca 500? kr/år.

Vattenkostnaden är inte så hög, jag gissar på ca 200-500 kr/år, lite beroende på var man bor och vilken taxa kommunen har.

Sammanlagt ca 4250 kr/år om man värmer med värmepump och har 30-31 grader i poolen.
Om du vill ha lika varmt men värmer med direktverkande el tillkommer ca 6000 kWh/år...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Calle Anka

SV: Driftkostnad för en pool?
« Svar #8 skrivet: april 22, 2007, 22:59:16:16 »
Har en fråga i anslutning till detta.....

Har en Europac luftvärmepump som nu skall köras igång (poolen byggdes i höstas).
På cirkulationspumpen har vi en timer, kanske behöver köras max 8 timmar per dag antar jag?!
Under denna tid värmes ju inte vattnet.....stängs Europacen av då automatisk när cirkulationspumpen inte går eller? Behöver man koppla ihop denna elektriskt med cirk. pumpen?
Dvs när pumpen startar så startar Europacen om behov finns?

Hur har ni löst detta?

Vissa verkar köra cirkulation dygnet runt men bör man inte kanske köra mest på natten när tempen sjunker eller hur skall man göra?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Poolnicke

SV: Driftkostnad för en pool?
« Svar #9 skrivet: april 23, 2007, 05:44:34:34 »
Jag kör cirkulationspumpen dygnet runt. Då har jag en bra vattenrening hela dygnet. Dagtid vill jag ha pumpen igång så att det inte flyter en massa skräp i poolen samt att solfångaren snabbt är igång.

Nattetid kör jag värmepumpen förutom vid start nu i vår då värmepumpen kommer att gå dygnet runt. Det blir inte många timmar som pumpen kan stängas av så det känns meningslöst. Jag har ingen Europac men min pump stängs av automatiskt om cirkulationspumpen har stannat.

Rent driftekonomiskt så är det nog effektivare att värma dagtid men jag vill att poolen håller 30 grader på morgonen då det är kallast i luften.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan