CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns Maxi-Flo värmeväxlare "upprostad" på drygt ½ år - orsak?!  (läst 39793 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Ytterligare svar från andra vattenanalysen hos annan aktör för mig inte närmare någon grundfelsorsak av ursprungsproblemet med "upprostad rostfri syrafast värmeväxlare"....  <hmm>
I princip samma svar på vattnet som i 1:a vattenanalysen - positivt är att det är samma värden, dvs. enl. poolnormer bra poolvattenbalans totalt sett.
pH-värdet är i alla analyserna 7,5 och fortfarande är det så att jag behöver "inte göra ngt.", dvs. jag lägger i veckoklorpuckarna, vattnet är kristallklart, inga alger eller andra problem (knacka i trä...  O0 ) - allt rullar på till belåtenhet ur den aspekten....  <hmm>

Funderar nu på hur bäst komma vidare och siktar på att demontera och inspektera värmeväxlaren så den nya monterade inte visar nga. angreppssymptom (Gud förbjude  >:D ) - det får nog bli nästa steg innan annan "kemikalieförändring" görs och som syftar till att öka avståndet från indexvärdet -0,5 (insatt med tid. värden hamnade det på max. -0,45 pga. i första hand pga. mjuk vatten och något högre alkalinitetsvärde än poolrekommenderat) - andra åsikter? (alla uppslag mottages tacksamt!)  <help>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Senaste nytt i denna tråd:
* 2 vattenanlyser gjorda - resultat u.a. och som 1:a redovisade (samma värden med marginell skillnad tyder på bra analyser från båda) - båda inom godkända värden för "balanserat vatten / OK enl. Pahléns formel
* Demonterade värmeväxlaren 20080630 (efter ca. 2 månaders drift - detta året med bergvärmepumpen tillkopplad och aktiv/ca. 28 graders poolvärme - framlednings- / inlopptemp. ca. 42-45 grader) - bedömer den u.a., se bild.....MEN....(man blir ju "känslig"...  >:D ser vid pilmarkerat område "brunfällningar" som kanske inte borde kunna finnas/uppstått?  <dontkn> medan det å andra sidan aldrig brukar gå helt "omärkt" förbi?...som sagt, borde inte kunna uppstå, eller...???
Era åsikter som kan något om materialkorrisioner, "kolatomsblottor" etc. - någon?
<help>

Oavsett, det är samma poolvatten sett till mätresultat som vid den första "katastrofen" med "upprostad/sönderfrätt" värmeväxlare - so far so good.
Skillnaden består så här långt enbart i att poolvattnet då inte var uppvärmt mer än av "uteomständigheter", dvs. vanligt dagsljus/sol/regn/moln.

Nästa steg blir justering av vattenbalansen, prioriterat med att höja hårdheten (då jag har mycket mjukt vatten) till att ligga lite över alkalinitetsvärdet - det i sin tur skall ge mig ett värde med ännu bättre säkerhetsmarginal ref. till Pahléns formel för balanserat vatten.

"Galvaniska strömmar"?  <dontkn>
Har inget att gå på i nuläget men har inspekterat hela mitt rörsystem ända ut från fastigheten (ett "dj-a" deckarjobb  :P ) - resultatet från det är att det inte finns några "dåliga" materialövergångar utan allt är "by-the-book" - jag kommer att som avslutning försöka mäta mig fram till någon form av resultat med experthjälp men tror nog mindre och mindre på detta som grundorsak...  <dontkn>  <hmm>
« Senast ändrad: juli 03, 2008, 15:15:55:55 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
Har inget att tillföra diskussionen men vill ändå skicka en poolblöt kram till dig Poolbadaren!
Det låter som ett dåligt skämt att råka ut för en sån här sak.
Lider så med dig!  :'(
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Har inget att tillföra diskussionen men vill ändå skicka en poolblöt kram till dig Poolbadaren!
Det låter som ett dåligt skämt att råka ut för en sån här sak.
Lider så med dig!  :'(
Tack för "poolblöt kram"  :o i detta "eländet"! Omtanken värmer!  <love>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Hoppas det löser sig för dig!

Hur gick det med Pahléns, fick du någon ersättning för den sönderrostade?
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hoppas det löser sig för dig!
Hur gick det med Pahléns, fick du någon ersättning för den sönderrostade?
Här har poolleverantören Aqua-Gripp i Påarp (numera delat i förtetagen A-pool/Mats Alkefelt resp. AquaGripp Pool & Bad/Tommy Ernemyr) tagit hela ansvaret på ett suveränt kundvänligt sätt trots att det vad jag känner till startade med att lokala Pahlénrepresentanten vägrade godkänna det som en garantireklamation, dvs. jag som kund har inte drabbats kostnadsmässigt på något sätt så en stor eloge till Mats (som drivit ärendet) och Tommy som handhaft reklamationen, driver företagen och var min poollev. 2007 - företagare med genuint kundansvar och som kan rekommenderas! O0

A-Pool - Mats Alkefelt http://www.apool.se/
AquaGripp Pool & Bad - Tommy Ernemyr www.poolkillen.se
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Poolbadaren,
Jag hittade en intressant tråd om korrosion i pooler här:
http://www.troublefreepool.com/negative-csi-and-metal-corrosion-t8705.html

Även om de inte är helt överens i inläggen, så verkar kontentan vara ungefär följande:
Viktigaste faktorerna för vattnets korrosivitet är pH och fritt klor. Klorets inverkan minskas av cyanursyra. Saltvatten (kloridjoner) inverkar negativt på rostfritt stål, men normalt sett ok om pH och fritt klor är ok.

Man rekommenderar att inte lägga veckopuckar i skimmern, då det blir mycket lågt pH och högt fritt klor när pumpen står still. När pumpen sedan startar får den en liten dos lågt pH / högt klor.

Indexvärdet från Pahlens formel verkar inte ha någon större inverkan på korrosion av metall - däremot för korrioson av betong i betongpooler.

Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Tack SingingSailor,
intressant läsning och i linje med tid., och Pahlénformel delvis, att låga pH i olika kombinationer kan spöka till det rejält - sist var det förhållandena alkalinitet/kalciumhårdhet som var den grundläggande dåliga kombinationen i mitt fall "tror jag"....

Jag har gjort sporadiska insatser att optimera till rekommendationsvärdena för att ytterligare säkerställa marginalerna mot Pahlénformlen men det stora problemet har nu blivit den osäkra "mätsäkerheten" (det har ju också diskuterats flitigt på många andra trådar...), dvs. det är svårt att få repeterbara värden på de olika testkit jag kör med om än jag får bra och förbättrande indikationer (och det "nöjer" jag mig delvis med i nuläget...)

Just nu går det också lite mer på "känsla & erfarenhet" tillsammans med testresultaten, dvs. som innan är vattenvärden OK/inom marginalerna och vattnet kristallklart och så länge inga synbara problem/indikationer låter jag mig få "invaggas i säkerhet"....
Ser jag till mitt pH är det konstant 7,4-7,5, jag håller låg klordosering (veckoklorspuckar i klorinator efter värmeväxlare/"allt" klor doseras sist i kedjan) men har inte riktigt klart för mig det fria resp. bundna klorvärdet och dess inverkan vid olika kombinationsvärden....

Cirkulationspumpen står ju still enl. timer och i mitt fall kan det relaterat till mätvärden vid pumpstart teoretiskt ev. ge högt klor men stabilt pH = borde vara "riskfritt"?   <dontkn>

Jag är dock högst medveten om att jag fortfarande inte har ngn. säker grundfelsidentifikation för "sönderrostade Pahléenvärmeväxlaren" som det hela började med och det "oroar"....

Värmeväxlarinspektionen som gjordes i juli visade ev. enl. min "petiga bedömning" på någon form av förändring men om "normal eller inte" har jag ingen aning om och har inte fått ngt. bra svar på heller av sakkunniga.
Det innebär att jag måste demontera värmeväxlaren igen efter säsongen och definitivt låta den vara garanterat tömd (...men det var den ju i fjor också  <hmm> om än kvarmonterad i systemet..?) - troligen garderar jag mig med att även frostvätskefylla den under "stilleståndet" som rekmmenderat även om det känns som lite "overkill"...?

"Galvaniska strömmar"-diskuterad orsak har jag just nu lämnat, tror inte riktigt på den teorin... <dontkn>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad SingingSailor

Hej Poolbadaren,
Jag tror inte att kalciumhårdheten spelar så stor roll för metallkorrosion. Den är viktig för korrosion av gjutna pooler, och jag kan tänka mig att man i poolinstruktioner för "vattenbalans" gör det enkelt för sig och säger att det är viktigt för all korrosion. Och det är ju rätt eftersom pH är den viktigaste faktorn! Att låg kalciumhårdhet skulle orsaka så snabb korrosion som i ditt fall känns osannolikt. Det verkar ju som om de flesta poolägare inte bryr sig så mycket om kalciumhårdhet, och klarar sig bra utan problem. Håller man sig hyfsat inom rek. gränsvärden borde man i alla fall vara safe.

Vill du ha bättre mätvärden så har jag ett tips här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3285.0

Bundet klor torde inte påverka korrosionen, det har ju redan förverkat det mesta av sin oxidationsförmåga. Halten fritt klor som kan ge korrosion vet jag ej, men inom rek. gränsvärden borde vara safe. Du använder ju dessutom veckoklor och cyanursyran gör då att halten "aktivt klor" är väsentligt lägre än halten "fritt klor" som du mäter upp.

Ett långskott på möjlig orsak:
Kan det bli lite självcirkulation när pumpen står still, så att klorlösningen i klorinatorn kan ta sig baklänges till värmeväxlaren? En veckoklorpuck som löser upp sig ger MYCKET lågt pH och MYCKET hög klorhalt  >:D
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
Hej Poolbadaren,
Jag tror inte att kalciumhårdheten spelar så stor roll för metallkorrosion. Den är viktig för korrosion av gjutna pooler, och jag kan tänka mig att man i poolinstruktioner för "vattenbalans" gör det enkelt för sig och säger att det är viktigt för all korrosion. Och det är ju rätt eftersom pH är den viktigaste faktorn! Att låg kalciumhårdhet skulle orsaka så snabb korrosion som i ditt fall känns osannolikt. Det verkar ju som om de flesta poolägare inte bryr sig så mycket om kalciumhårdhet, och klarar sig bra utan problem. Håller man sig hyfsat inom rek. gränsvärden borde man i alla fall vara safe.

Vill du ha bättre mätvärden så har jag ett tips här:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3285.0

Bundet klor torde inte påverka korrosionen, det har ju redan förverkat det mesta av sin oxidationsförmåga. Halten fritt klor som kan ge korrosion vet jag ej, men inom rek. gränsvärden borde vara safe. Du använder ju dessutom veckoklor och cyanursyran gör då att halten "aktivt klor" är väsentligt lägre än halten "fritt klor" som du mäter upp.

Ett långskott på möjlig orsak:
Kan det bli lite självcirkulation när pumpen står still, så att klorlösningen i klorinatorn kan ta sig baklänges till värmeväxlaren? En veckoklorpuck som löser upp sig ger MYCKET lågt pH och MYCKET hög klorhalt  >:D
Jo, precis så blir ju kontentan i resonemanget så jag håller med dig!  O0
"Problemet" är ju att "veta säkert"...och där kommer ditt tips in som jag sett innan - förstod jag det korrekt då var det ett framtida köp så vi vet inte mer om "tillförlitlighet" av det kitet just nu även om det "också" (...börjar få många teskit... :o ) verkar bra?

Sen har jag ocks tidigare försökt se på alternativ och sneglat på "omöjligheter", dvs. ditt långskott, men jag tycker det borde inte vara möjligt, se bild där värmeväxlaren ligger högst och klorinatorn en bra bit därifrån, man "hör" heller ingen "aktivitet" vid stängt läge, inte heller någon större tryckstöt vid stopp som skulle kunna orska "backströmning" men visst, man "ser" ju inte förloppet och vattnet står kvar vid stopp....kan det "självvandra upp" vid stillastående vatten från klorinatorn till värmeväxlaren?  <dontkn>  <hmm>
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag