CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Om ni fick bygga er pool en gång till...  (läst 14618 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christina

Om ni fick bygga er pool en gång till...
« skrivet: augusti 24, 2005, 20:06:25:25 »
...vad skulle ni då göra annorlunda?  ;D Och vad är Ni mest nöjd med att Ni gjorde ?

Vi skulle nog ha gjort den 9 m istället för 7.
« Senast ändrad: augusti 25, 2005, 11:17:17:17 av Christina »
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2005, 20:50:43:43 »
Va fint ni har det!! ;D

Jag skulle ha en 3xminst 8. Trappa, isolera botten och väggarna och runt slangarna i backen, rejält. Kanske en utan brutna hörn för att kunna köpa det halvmekaniska poolskyddet med utväxling.
Slangarna löper 15-18 meter i backen, mycket värme som går förlorad. Dessa är iof lätta att gräva fram och isolera.
Poolvärmepump istället för bergvärmen.
Detta är vad vi ibland har sagt, tänk om......
« Senast ändrad: mars 18, 2008, 23:05:32:32 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Poolnicke

Re:Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2005, 06:51:54:54 »
Klart spännande fråga!

Jag gör ett försök att svara.

Saker som jag saknar med vår pool:
- Automatik till solvärmen
(Det är ett himla passande att stänga av och sätta på solvärmen manuellt. Autmatiken skall vara av typen motorventil) Kostnad: ca 5000 kr

- Värmepump
(När solen är borta några dagar så blir det obönhörligen svinkallt i vattnet) Kostnad: ca 20 000 kr

- Pooltrappa istället för stege.
(Ganska struligt att komma i annars. Hoppa eller klättra gäller idag.) Kostnad: Går inte att ha på min pool :-(

- Ett smidigt och snyggt pooltäcke
(Har inte sett något på marknaden som uppfyller båda kraven till en icke fyrkantig pool. Grannen som har en fyrkantig pool har sitt täcke monterat nere i sargkanten och rullas av och på med motor. Verkar toppen.) Kostnad: Går inte att ha på min pool :-(

Saker jag är glad att vi har till poolen:

- Djupet 150 cm
(Det försvinner ca 15 cm pga att man inte fyller på med vatten ända upp till kanten. 135 cm är ett perfekt baddjup för vuxna. Barn som inte kan simma klarar sig ytmärkt :-) med "armpuffar".)

- Solfångare
(Värme är mycket viktigt. 30 grader är en perfekt badtemperatur)

- Formen
(En åtta.)

- Sandfilter
(Tror att det är i princip omöjligt att få ett rent vatten smidigt utan. Har sett billigare filterlösningar i gång som ger en ganska dålig rening.)

-Pump
(Vi har en stark pump vilket är viktigt annars får man inte tillräcklig genomströmning genom solfångare och sandfilter. Tror att en stark pump är viktigare än ett stort sandfilter.)

- En stor altan
(Man spenderar mycket tid vid poolen med många människor på samma yta. Ovanmarkpooler blir dessutom lika snygga som markpooler indäckade.)

-Isolering
(Spara värme är lika viktigt som att öka värmen)

Trevliga features som kanske inte är så viktiga:

- Lampa
(Ser kanonsnyggt ut de kvällar på sommaren som man orkar vara vaken)

-Direktkoppling till avlopp och vatten.
(Skulle var skönt att slippa löst liggande avloppsslang och vattenslang)

-Automatisk klorering
(Det är inte så lätt att hålla en stadig klornivå med puckar och tabletter.)

Saker jag har funderat på att skaffa men inte saknar:

-Motströmsmaskin
(Fungerar bra att simma fram och tillbaka i poolen utan trots att min pool bara ä 6 meter.)

-Svikt
(Det är för nära till andra sidan av poolen för att våga dyka)

-Rutschkana
(Tar väldigt stor plats)

Drömpoolen

En gjuten friformsmarkpool med olika djup. I anslutning till poolen en liten bubbelpool som kan användas året runt.

+ ovanstående

« Senast ändrad: mars 26, 2006, 22:05:10:10 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Christina

Re:Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2005, 11:15:35:35 »
Jag utökar tråden med "Vad är Du mest nöjd att Du gjorde till poolen.
 Det är bra att sakerna man är glad över är fler än de man saknar till poolen  ;D
Vi är jätte glada att vi skaffade trappa istället för stege.  Vi satte trappan på långsidan, men nu när man letar efter pooltäcke inser man att man skulle satt den på kortsidan. Att ha trappan på kortsidan tyckte vi störde när man ville simma fram och tillbaka.
Mer isolering är väl aldrig fel.
Automatik till  solvärmen måste vi köpa när vi kopplar in solvärmen.
Vi byggde stor altan runt poolen 150 kvm, så här finns det plats för samvaro. Vi har lagt betong på altanen så vi slipper myror och ogräs  Vi ska lägga klinkers på golvet.  Funderar på att bygga in poolen med glas.

När vi badade för första gången så kände vi att bygga pool är det bästa vi gjort, och att se barnens glädje när de badar, det är värt allt slit. Man kanske ångrar lite att man inte byggt tidigare.  ;)
Folkpool Classic 4x8 med saltklorinator

Utloggad Björn

Re:Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2005, 22:41:20:20 »
Vad jag skulle gjort annurlunda:
Jag skulle isolera. Slangar, Poolsidor, sandfillter, men kanske inte botten eftersom jag inte tror det gör så stor skillnad.
Jag kanske inte skulle montera motströmsmaskin, det är inte lika kul som det lät.

Kvar att göra:
Att skaffa billigare uppvärmning. Just nu funderar jag på värmepump med hemmabygd värmeväxlare. Jag har funderat på olika alternativ i tre år nu. Under tiden har jag gjort av med 4-5 tusen i elkostnad.
Skaffa upprullning till solfolie. Den viker vi ihop och ut nu.  Ganska trassligt när man är ensam.
Rutschkana har även jag funderat på.
Jag kan ju alltid isolera sandfiltret.

Saker som jag skulle göra likadant:
Trappa skulle jag absolut bygga.
Markpool 4x8 känns bra.
Sandfilter och en rejäl pump (1Hp).
Trädäck är jag nöjd med.
Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #5 skrivet: maj 16, 2006, 14:58:39:39 »
Vi skulle helt klart gjort botten annorlunda.

Typ, en stor plåt mellan isolering och matta, alternativt betongplatta.
Vi tycker hälavtrycken och skarvarna är fula. Syns dock bara när det är mörkt och belysningen är på.

Vi ska fixa till detta när vi byter liner. Det är redan bestämt.

Utloggad aromata

SV: Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2006, 18:08:36:36 »
Vår pool är 8 x 4m. Jag skulle valt, om möjligt, en smalare och längre pool. Kanske 3 x 10m eller nåt liknande. Elegantare tycker jag och lättare att simma i.

Kanske skulle jag valt svart liner - av estetiska skäl.

Poolbelysning vore fint (men kanske inte i en svart pool). Men den skulle vara inbyggd och inte en sådan som man hänger i hörnet.

Glasfiberpool verkar väldigt praktiskt men jag är inte uppdaterad på nackdelarna.

Vad jag är nöjd med är att ....
... vi har solvärme (egentillverkad)
... har gjuten botten. Inga fothålor och det var inte speciellt dyrt (i sammanhanget)
... har trädäck runt om. Varmt, rent och snyggt.

Vad jag nog inte skulle satsa på är isolering av pool och slangar. Jag tror nämligen inte att det gör så stor skillnad - avskrivningstiden blir orimligt lång. Temperaturdifferansen mellan poolvattnet och den fast omgivningen är helt enkelt för liten. Vattenytan är viktigare eftersom vinden hela tiden sveper över och kyler (avdunstning, utstrålning).

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #7 skrivet: juli 07, 2006, 18:21:09:09 »
Jag skulle ha satt in en trapp, men det kanske blir när det är dags att byta liner, då är man femtio (om tio år) och har kanske krämpor som gör att man MÅSTE ha det...  :'(

I övrigt är jag ganska nöjd, vi har en pump på 1 hk, värmer med markvärmepumpen, och har en stor altan.

Skulle dock ha dragit grövre slangar om jag byggt idag, vi har bara 40 mm, det var dumsnålt av mig att inte köpa 50 mm slang - det skulle säkert ha gett bättre flöde!

Vi har trall, jag tycker det är snyggare med plattor, men vi valde trall främst för att inte behöva brottas så mycket med gräset, det förhatliga gräset som växer bäst där man inte vill ha det - mellan plattorna.

Storleken 4 X 8 meter är bra, det räcker, men en roligare form hade inte varit helt fel, en njurformad kanske?

Jag är glad över att vi valde en pool med rejäl poolstomme (Svenska Poolfabriken) så att jag inte behöver (peppar peppar) bekymra mig om att byta eller reparera den så länge jag lever. Inte kul att behöva riva hela altanen (Som vi mer eller mindre byggt ihop med poolen) för att kunna repa/byta stomme.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #8 skrivet: augusti 14, 2006, 14:41:56:56 »
Jag kommer att beklaga så länge jag finns att vi inte skarvade på poolen
1 meter till, helst 2. Nu är den 4x6, först var tanken 3x6 men vid konsultation
med säljaren fick jag reda på att det går att beställa "vilka mått som helst".
Really!!? svarade jag och beställde så en meter till på bredden.
Vilken himla tur, säger jag bara.
Men tomten är liten, dessutom hade vi kontrollerat alla ledningar i marken,
tele, el, avlopp, kabel-TV..
6x4 var vad som kunde klämmas in utan att komma i beröring med dessa.
men nu så här i efterhand ångrar jag att vi inte ändå "stal" en meter av altanen
+ byggde ännu närmare tomtgränshäcken med ytterligare en meter...

Trappa har jag också ångrat. Det skulle vi haft förstås.

Förläggningen av pumplåda och VP ångras också. Vi satte dessa delar på den hussida
som vetter mot granne. På andra sidan strömmar södersolen (och värmen) samt saknas
grannar inom hörbart avstånd. Där skulle vi förstås ha placerat dessa delar.
Vi lät oss luras av säljaren som hävdade att dom här nya grejorna var i det närmaste
ljudlösa.

Annars: Det bästa jag gjort i mitt liv!
Håller med nån som höll fram känslan av barn (och andra som badar).
Jag själv är numera inte i så ofta som jag kan men finner nästan lika stor
(större) njutning av att se och höra andra plaska omkring.

Sitta med frugan under Magiska Timmen (2100-2200) med en öl eller drink och
småprata och bara titta på det blå vattnet. Himmelskt!
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Om ni fick bygga er pool en gång till...
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2006, 14:59:22:22 »
Hmm om jag fick, den frågan är farlig!

Jag skulle ha valt samma leverantör igen, Jag skulle ha valt värmepump precis som jag har! Jag skulle ha valt trapp precis som jag har även om jag då hade valt en inbyggd trapp. Jag skulle ha valt en tjock liner vilket jag har (0,75) jag skulle ha valt en stor pump och stort sandfilter, vilket jag har (1hk och 90kg sandfilter)

Jag skulle ha valt en betongbotten vilket jag inte har, jag skulle ha isolerat rör och sidor på poolen vilket jag inte har. Jag skulle ha valt en djupare pool.

Jag skulle ha tänkt igenom allt lite mer innan jag bestämde mig för att verkligen få med allt! Om jag hade sett det här forumet innan köpet så hade jag kunnat planera min budget bättre.

OM jag hade obegränsad budget och byggde pool så skulle jag ha en jättestor hälften inbyggd under glas i ett uterum och hälften utanför! Med undervattens fönster in i huset. Trappa plus en sluttning typ som en strand ner i poolen. Och en som är formad inte oval eller rund utan alla möjliga former. Med olika djup i etage, inte sluttning hela vägen från ena sidan till den andra! 

*s* Tänk OM...............!

Annars måste jag säga att jag är grymt nöjd med min pool, 6,6 * 3,8

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag