Hej på er,
Har spenderat en stund i skuggan med mina gamla tabellverk från skolan, i syfte att påvisa att mitt tjat om avdunstning och pooltäckets/solfoliens betydelse för att bevara tempen har ngn substans.
Vatten har en specifik värmekapacitet på 4,18 kJ/kg * K (kJ = koliJoule, K = grader Kelvin)
Energi för att värma vatten 1 kubik vatten en grad = 4,18 kJ * 1000 kg * 1 grad = 4180 kJ
1J = 2,778 * 10 upphöjt till -7 --> 1kJ 2,778 *10 upphöjt till -4 --> 4180 * 2,778 * 10 upphöjt till -4 --> 1,16120 kWh
Att det tar 1,16 kwh att värma 1 kubik vatten är väl numera nästan välkänt (åtminstone på poolforum)

Om vi för att jämföra räknar fram hur mycker energi det går åt för att förånga 1 kubik vatten så blir det med utgångspunkt i ångbildningsentalpitet 2260 kJ/kg enligt mitt tabellverk
2260 * 1000 * 2,778 * 10^-4 = 627,83 kWh
Det är går alltså lindrigt sagt lite mer energi för att bilda vattenånga = avdunstning. Denna energi tas från i huvudsak från vattnet --> avkylning, samma princip som att svepa in ngt
i en blöt trasa och hänga ut i fartvinden för kylning.
Om vi säger att avdunstningen utan folie är 3mm på ett dygn så skulle det i mitt fall bli 9 * 4,5 * 0,003 * 627,83= 76,28 kWh som går åt för avdunstning.
Nu kommer den stora brasklappen, verkar detta rimligt

, det är minst 25 år sedan dessa tabeller var i bruk och minnet av hur man räknar är inte helt klockrent.
En del formler hittar man i tabellerna och annat är "logik" för att t.ex hamna på rätt enhet i slutet.
Ni får gärna nördförklara mig också men lite kul tycker jag det är att försöka få stöd i fysiken för resonemanget att folien skall vara på när man inte badar.
Sen kan verkligheten ibland leda till annat beteende, nu tycker vi att poolen är för varm --> låt täcket vara av.
Hoppas fler ger sig in i diskussionen.
/ Housedad
(edit: språk och en del stavande

)