Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Dimensionering av pump/filter  (lst 390 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

LinusT

• Gst
Dimensionering av pump/filter
« skrivet: september 20, 2016, 13:31:08:08 »
Hur r det med att verdimensionera sitt system? T ex, om det krvs ca 6m3/h fr att kra hela poolvolymen 5-6 ggr genom filtret per dygn. Skall man d sikta p 6m3/h fr pump och filter eller kra ett steg ver? T ex 9m3/h fr att kompensera ev frluster i rr, 90-gradare etc? Jag r akvarist och kr dr hela akvarievolymen genom filtret 12 ggr/timman...

Utloggad Erik N

SV: Dimensionering av pump/filter
« Svar #1 skrivet: september 20, 2016, 15:13:56:56 »
Det finns ju lite olika teorier dr, om du har pumpen att kra s att du precis omstter vattnet s sger en del att du fr s liten rrelse s att en del av vattnet kan bli stillastende. Jag sger varken bu eller b om det, bara att det finns den teorin. Jag kr min pump p timer s att jag har fullt s en halvtimme, sedan stillastende en halvtimme och hela natten. Allts fullt s p pumpen. Det har varit diskussioner om det hr i samband med att varvtalsstyra pumpen till lgre flde fr ung. samma anledning som du frgar om.
/Erik
Thermopool 8x4, badmtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m. Vattendjup 1,45 topp skimmer.  Vrmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frn Living Quality
Min byggtrd frn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!