VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning av Intexpool  (läst 6018 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christine Bergfors

  • Gäst
Christine Bergfors
Uppvärmning av Intexpool
« skrivet: juli 20, 2016, 17:39:58:58 »
Skulle uppskatta lite hjälp!
Behöver köpa någon sorts uppvärmning. Har en Intex ultraframe, 17 kbm och soltäcke, ingen annan isolering. Har sandfilter och saltvattenklorinator.

 Vid en första inblick i denna djungel kom fick jag upp ögonen för en Brillix 60 som ska klara att värma 20 kbm, men jag har läst om andra som har haft rätt dålig effekt av den. Brillix 100 ska klara att värma 40 kbm, men det känns samtidigt överdimensionerat. Värmer den snabbare, eller värmer den till högre temperatur?

Går ens en luftpump att koppla ihop med det övriga systemet (klorinator och sandfilter)?

Tacksam för hjälp, är som en isbjörn i mitt 20-gradig vatten!

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2016, 22:25:23:23 »
Klart att du kan ansluta en poolvärmepump till ditt system. Jag har en Brilix 100 till min pool med 36 kubik och jag håller utan problem 30-31 grader i poolen. Då har jag täckning och poolen är isolerad på sidorna.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2016, 00:18:18:18 »
Vill du komma billigt undan kan du utvärdera att leta upp en beggad luft/vatten VP på blocket. Vet iofs inte hur en sån klarar saltvatten men borde hålla ett tag, och din pool har ju begränsad livslängd i sig....
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad TommyC

SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2016, 09:21:44:44 »
Intex och Brilix är en inte helt ovanlig kombination.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7731.0;all finns fler trådar om detta, använd sökfunktionen.

Större värmepump = högre effekt = snabbare uppvärmning och högre maxtemperatur, köp inte för liten VP.

Det behövs adaptrar mellan Intex 38 mm slangar och VP som har 50 mm anslutning. Köp från någon som vet vad du ska ha så du får rätt prylar och allt som behövs från samma leverantör.

Har du bara 20 grader med bubbelplast mitt i juli så är det nog något som inte är som det ska, 24-25 grader borde det bli om det varit rejält soligt och över 20 grader i flera dagar.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Christine Bergfors

  • Gäst
Christine Bergfors
SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2016, 14:04:51:51 »
Tack TommyC. Har kollat på Stenings poolbutik, de har en Gullberg&Jansson på 5 kW, med löfte om att klara 15-25 kubik. Jag är ju för att köpa i butik, så att man kan få den hjälp man behöver, just med kopplingar osv. Men 5 kw låter i snålaste laget när jag kollat en Brillix på 9 kW, fast det kanske finns andra parametrar än kW som man ska ta hänsyn till när det gäller effektivitet?

Det har ju varit kallt på nätterna, runt 10-15 grader. Idag var det 21  <sol> i polen. Så det låter rimligt, även fast det är märkligt att sjön är varmare än poolen.

Kollade blocket, men där fanns inget intressant.   :(

Utloggad TommyC

SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2016, 13:37:23:23 »
Har din Intex plåtvägg helt utan isolering? Har du ett hyfsat isolerande överdrag så kommer det största värmeläckaget att ske genom väggarna om dessa är oisolerade. I så fall skulle jag satsa på 9 kW värmepump. Går det att få till någon form av isolering av väggarna så kan nog en 5 kW VP räcka. Vi har 9 kW VP till 31 kubikmeter vatten men har då både pooltak och isolerade väggar.

Lite märkligt att din pool är kallare än sjön. Kan det bero på att vinden kyler poolens väggar?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Varmtibadet

SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #6 skrivet: juli 25, 2016, 09:34:33:33 »
Tack TommyC. Har kollat på Stenings poolbutik, de har en Gullberg&Jansson på 5 kW, med löfte om att klara 15-25 kubik. Jag är ju för att köpa i butik, så att man kan få den hjälp man behöver, just med kopplingar osv. Men 5 kw låter i snålaste laget när jag kollat en Brillix på 9 kW, fast det kanske finns andra parametrar än kW som man ska ta hänsyn till när det gäller effektivitet?

Det har ju varit kallt på nätterna, runt 10-15 grader. Idag var det 21  <sol> i polen. Så det låter rimligt, även fast det är märkligt att sjön är varmare än poolen.

Kollade blocket, men där fanns inget intressant.   :(

Jag tror vi har samma pool, den rektangulära ultraframen på 17kbm.
Mitt råd är att INTE köpa 5kW - jag har en 6kW och tycker nu i efterhand att jag borde köpt en kraftigare.

Visst nu när det är varma dagar så är 30 grader inget större problem men det blir oftast en gradjakt där det stiger på dagen (om varmt o soligt) för att sedan sjunka samma grader på natten... 9kW blir nog bra, Elvings här på forumet har 12kW om jag inte missminner mig och det är ju än bättre.

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #7 skrivet: juli 25, 2016, 12:15:21:21 »
Vill bara berätta att jag har en 9 Kw till 55 kubik ! utan tak, har inga som helst problem att hålla 27-28 maj,juni,jul,aug o oftast sep... o då stannar den oftast på eftermiddagen  <sol> <sol>

Christine Bergfors

  • Gäst
Christine Bergfors
SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2016, 12:46:00:00 »
Nu är det gjort! 5 kW Gullberg & Jansson blev det. Fördelen var att köpa i butik och få hjälp med allt. För nog var det ett rejält jäkla pussel att få rätt kopplingar för att få det att passa med Intex JÄVLA 38mm-system. Vi har den inställd på 29,5 och det var inget problem att få den till den tempen nu iaf, men det har ju varit galet varmt ute... Tiden får visa hur den pallar när tempen ute sjunker.

Jag tror vi har samma pool, den rektangulära ultraframen på 17kbm.
Mitt råd är att INTE köpa 5kW - jag har en 6kW och tycker nu i efterhand att jag borde köpt en kraftigare.

Visst nu när det är varma dagar så är 30 grader inget större problem men det blir oftast en gradjakt där det stiger på dagen (om varmt o soligt) för att sedan sjunka samma grader på natten... 9kW blir nog bra, Elvings här på forumet har 12kW om jag inte missminner mig och det är ju än bättre.

Har du bubbelplast på om nätterna? Det har jag, många menar att det ska ge väldigt god effekt. Är lite sugen på att klä in i cellplast och en vägg av trallvirke... Men det får nog bli till nästa år!

Utloggad nyburjare

SV: Uppvärmning av Intexpool
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2016, 13:59:43:43 »
Bra val ! Gullberg spelar i annan kvalitets-liga än Brilix , det som är viktigt är täcka uppåt, att isolera sidorna ger inte så väldigt mycket.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag