Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Dammpool / Naturlig pool  (lst 1907 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Karin Mark

• Gst
Dammpool / Naturlig pool
« skrivet: mars 16, 2016, 20:41:57:57 »
Hej alla,
Tycker mig ha skt p forumet men verkar inte hitta mnet tidigare. Jag har fastnad fr att skapa en naturlig pool, eller som det mest verkar kallas i Sverige, dammpool. Det r allts en del pool och en del damm med vxter, dr vxterna str fr stor del av reningen av vattnet. Man slipper allt vad kemikalier heter, utan vattnet behver bara pumpas runt via ett filter.
Lter ju bde ekonomiskt och miljvnligt tycker jag. Googlat som en tok men lyckas dremot inte hitta ngra bra svenska erfarenheter. r det ngon som vet ngot, hr hemma i Sverige?

(Lnad bild)

Utloggad se00280

SV: Dammpool / Naturlig pool
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2016, 09:53:11:11 »
Det enda jag sett tidigare var en trd p byggahus.se
https://www.byggahus.se/forum/pool/235187-var-baddamm.html

Utloggad nyborjare

« Svar #2 skrivet: mars 17, 2016, 18:15:53:53 »
sger bara en liten jobbig detalj.............. alger  >:(

Utloggad Erica

« Svar #3 skrivet: mars 17, 2016, 21:05:02:02 »
Att f rent vatten genom "naturlig vattenrening" r nog i de flesta fall ett nsketnkande. Risken r att man fr en illaluktande dypl i stllet. Modellen kan nog fungera i vissa fall men det vill d till att balansen mellan de olika delarna r vl avvgd (lagom mngd vxter, rtt typ, rtt botten, fiskar ? o.s.v.)  Men jag tror nog att huvudsklet till att sdana hr pooler r sllsynta i Sverige r rent vrmemssig. Det gr knappast att vrma upp den med mttliga uppvrmningskostnader och dessutom mste vattentemperaturen vara anpassad till de vxter som vxer dr. Vljer du svenska vxter innebr detta kallt vatten. Vljer du tropiska s kommer det att fungera bttre om du vill ha det uppvrmt, men hela ditt ekosystem kommer att d nr vintern kommer - sdana vxter klarar inte en vervintring.  Men njer man sig med en vattentemperatur runt 20 grader s kan det nog g att f det att fungera.

Alger blir nog ett problem, speciellt om vattnet skall vrmas upp. De fr ju nring i massor och utan klor eller liknande s kan tillvxttakten bli mycket hg. Algerna brukar dessutom ge en obehaglig dylukt.

Karin Mark

• Gst
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2016, 09:21:02:02 »
Jag har lst en hel del artiklar och instruktionsfilmer p ntet i mnet. Algerna blir inte ett problem om man fr ett fungerande ekosystem (och man inte frvntar sig en pool utan just en badbar damm, det gr sklart inte att jmfra med klart vatten i ett klinkat hl). Det som jag dremot hller med om r att det r svrt att f vxterna att vervintra. andra sidan tror jag inte det r ngon som gr runt och planterar om nckrosor och vass som vxer i vr svenska natur? Jag har inte som ml att skapa ngot tropiskt hr, utan att hrma naturen s gott det gr.

Lnken frn byggahus r bra, fr det r ett ypperligt bevis p att det gr ven i svensk milj. Javisst, det r kanske lite mer underhll och det r vi beredda p. Vrmen i vattnet kommer ge en temperatur som r ok fr ungar men frmodligen inte fr vuxna, men det r faktiskt inte mlet heller. Som vuxen vill jag ha poolen fr dess damm-egenskaper.

Kanske r detta helt enkelt fel forum fr frgan.

Utloggad Erica

« Svar #5 skrivet: mars 18, 2016, 11:35:01:01 »
Jo barn badar ju glatt i ganska kyligt vatten, men du br ju nd frskra dig om att vattnet r rimligt rent, s att det inte r hlsovdligt att bada. Den allmnna regeln om det r system som naturen skall skta r vl att ju strre desto bttre - det r svrt att f en naturlig balans i en liten vattenvolym. Sedan finns det ju andra verraskningar som kan dyka upp. Dammen / poolen kan ju dra till sig vattenfglar. Trevligt att se p men de frorenar ju tyvrr. Jag vet om ett fall dr en familj byggde en damm i trdgrden och ven planterade in fisk i den. Men det fungerade bara ngon timma tills fiskmsarna upptckte att det fanns mat att hmta... snart var dammen tmd p fisk.

Utloggad nyborjare

« Svar #7 skrivet: mars 18, 2016, 16:56:08:08 »
Men smaken r som ...... sjlv fredrar jag att bada i "kemikalier"  >rulla< vill jag bada annorlunda finns det sjar verallt s det rcker och blir ver .... och det bsta med dessa r att jag slipper skta dem ;D

bertone_x19

• Gst
« Svar #8 skrivet: mars 18, 2016, 19:40:35:35 »
Tror att den offentliga bad-dammen i Stora Levene r ett exempel p det du skriver om...

Utloggad nyborjare

« Svar #9 skrivet: mars 18, 2016, 21:37:45:45 »
Har du en x1 9,a??  trevligt, haft en p 80-talet, vill hitta en igen men lyckas inte.??

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!