Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor  (lst 4926 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Gungu

Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« skrivet: juli 14, 2015, 11:21:10:10 »
Hej! Har nyligen vattenfyllt poolen. Mtvrdena fr ph var i botten (inget utslag alls p mtstickorna) och kloret fortfarande lgt efter frsta chockkloreringen. Tillsatte 600 gram ph+ igr kvll - ingen effekt. Tillsatte 1kg ph+ imorse och 30 minuter senare chockklorerade vi igen. Nu (1,5h senare) ser vattnet ut som mjlk, sikten r inte mer n 30cm. Vad tror ni, r det fr tidigt att se ngon effekt nnu eller har jag doserat helt fel? Cirkulationen r igng, tillsatte kem utsptt i breddavlopp enl instruktioner.

Utloggad gadden

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2015, 11:58:56:56 »
Det lter ju mrkligt att du inte fick ngot utslag p PH p nyfyllt vatten. Vi har PH 7.7 i vrat dricksvatten. Frgan r ju om dina stickor visar rtt?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahln Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: tvidaberg

Utloggad Blade_997

« Svar #2 skrivet: juli 14, 2015, 12:17:49:49 »
mina ph stickor visar totalt fel, brja misstnka i brjan det inte stmmer s prva med tablettform och fick helt andra vrden...och var just ph som inte stmde, s litar inte alls p stickor mera, s fr vr del blir det nog bara stickor i ndfall i framtiden

Utloggad Gungu

« Svar #3 skrivet: juli 14, 2015, 12:26:53:53 »
Mtte igen nu,  ph ok (ca 7,2), kloret hgt (hgsta vrdet p mtstickan) och vattnet lika grumligt. Snker klorhalten sig sjlv eller mste man skaffa nnu en kemikalie fr detta? Vgar inte bada + att det ser trist ut med "mjlkfrgen"... :(

Utloggad Blade_997

« Svar #4 skrivet: juli 14, 2015, 12:33:15:15 »
fr hg klorhalt? frsk ge det lite tid kanske det blir bttre d kloret "avdunstar"
d jag hade liknande problem i vr frra pool s fick jag mjlkigt vatten pga fr hg klorhalt, justera ph och efter 1-2 dagar blev det bra

Utloggad TommyC

« Svar #5 skrivet: juli 14, 2015, 13:21:47:47 »
Hr finns goda rd: http://www.folkpool.se/support/poolsupport/vanliga-poolfragor/vad-gor-jag-nar-poolvattnet samt en kemikaliekalkylator.

Klorhalten sjunker som sagt av sig sjlvt med tiden. Det gr nog bra att bada ven om det r lite grumligt. De flesta badar i insjar som ofta innehller humus och annat som gr att vattnet inte r helt klart.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika niver. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vrmepump stlld p 31 grader. Lgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gungu

« Svar #6 skrivet: juli 14, 2015, 14:58:01:01 »
Blir inte klok p ph vrdet. Mtte igen och nu visade det inget utslag (knallgult p stickan)  :-\ Barnen och mannen agerade frskskaniner och tog ett dopp, inga problem nnu. Avvaktar till imorgon och ser om det ser bttre ut. Sg f att dricksvattnet i Stockholm har ph runt 8.5, s det r verkligen skumt att vrt mtvrde visar s lgt. Fortsttning fljer...

Utloggad gadden

« Svar #7 skrivet: juli 14, 2015, 15:24:08:08 »
Jag skulle hlla upp en glas med dricksvatten och kolla vad stickorna ger fr utslag p ph dr. Om du nu har fel p stickorna och ph-vrdet var 8.5 frn brjan och du hllt i mer ph+ s kan det vara orsaken till det mjlkiga vattnet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvrme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahln Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: tvidaberg

Utloggad Erik N

« Svar #8 skrivet: juli 14, 2015, 19:21:37:37 »
Hjt ph kan orsaka kalkutfllning vilket visar sig som mjlkigt vatten. Skaffa mtglas och tabletter, Phenol fr pH och DPD1 fr fritt klor samt DPD3 fr att f totalt klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m. Vattendjup 1,45 topp skimmer.  Vrmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frn Living Quality
Min byggtrd frn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

« Svar #9 skrivet: juli 14, 2015, 22:47:48:48 »
Jag har en digital Ph-mtare frn Clas Ohlson. Kalibrerar mot det kommunala vattnet som har ett stabilt och knt pH-vrde. Fungerar bra.

Ser att den kostar 699 kr nu. Finns kanske billigare p andra stllen?

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!