VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool  (läst 12219 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« skrivet: juni 05, 2015, 18:43:21:21 »
Hej,

jag planerar att montera skimmer (1st) samt inlopp (2st) imorgon (Pahlen, rostfritt)
till min 8x4 Tjälldén pool med gaveltrappa.

Om vi börjar med inloppen så tänkte jag placera dessa i trappan.
Ska man borra hål genom väggblock, sedan trappblock och dra PEM
slangen genom väggblock/trappblock. Man placerar ingjuningsröret i trappblocket
som skummas fast. Sedan ansluter man PEM slangen via en rak slangkoppling till den
”yttre” sidan av ingjutningsröret. På den ”inre” sidan av ingjutningsröret fäster man
själva inloppsmunstycket. Är detta rätt tänkt?
På forumet verkar folk ha placerat inloppen på långsidorna nära trappan, dock har de
haft två st skimmers, jag har bara en skimmer vilket antagligen påverkar?

Sen har vi skimmern. Jag bara körde på utan att tänka förra helgen och gjöt
alla pelare. Trots att jag hade tänkt spara centrumpelaren på ena kortsidan
som skimmern skulle placeras på. Shit happens… Nu blir det att plocka fram
vinkelslipen och kapa betong/armeringsjärnet. Det enklaste vore att inte
centrera Skimmern men det ser nog konstigt ut.

Hursomhelst, vad ska jag tänka på vad gäller ingjutningen av skimmern? Jag
syftar främst på måtten, dvs hur djupt ner skall den sitta? Jag har för övrigt
köp en plåtlist Se bifogad bild) fr. Tjällden som bygger 2mm och som håller en typ av
tunn cellplasten som man har mellan vägg och liner (de flest använder Bauhaus altanmatta).

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #1 skrivet: juni 05, 2015, 20:30:03:03 »
Hoppas Anna inte misstycker, jag klistrar in hennes svar på frågan (jag ställde den för ett tag sedan), hoppas det ger lite hjälp :
Ska du ha inloppen i trappan? Då får du göra hålet och sedan dra igenom slangen och koppla ihop slang och inlopp inne i poolen och sedan dra tillbaka slangen så att kopplingen hamnar inne i trappan/väggen.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad kg21

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #2 skrivet: juni 05, 2015, 20:34:03:03 »
Jag vet inte, men om du inte gjutit krönlisten så kanske du ändå kan fundera på att placera din skimmer lite förskjuten, mellan två pelare.. Det är säkert bara du som kommer att märka det.. 
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Tynell

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2015, 15:30:35:35 »
Är i samma funderingar. Tänkte sätta i min i ena hörnet istället för mitt på, dels för att det blir kortare väg till maskinrummet och dels för att man ser så lite av breddavloppet som möjligt om det sitter där (så snyggt är det ju inte).

Men frågan är då om man kan ha inloppen på samma sida och att de liksom vallar bort vattnet till breddavloppet via den bortre väggen (se bifogat) – eller om det blir knasigt. Tanken här var ju också att minimera antal rörmeter/värmeförlust/enklare + ville undvika att montera dem igenom trappblocken. Vad tror ni?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad kg21

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #4 skrivet: juni 08, 2015, 17:29:42:42 »
Som glad amatör på området tycker jag att skimmern bör sitta diagonalt mot inloppen på bilden. Alltså uppe till höger, inte nere till höger (om jag tolkar bilden rätt).
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad knauer

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2015, 21:46:35:35 »
Jag tog fram vinkelslipen men hejdade mig och placerade skimmern strax till höger om centrum. Jag har ändrat mig och kommer inte att placera inloppen på trappan. Vågar ej riskera  ett stort ingrepp om det skulle börja läcka. Intressant tanke om "vallning" men även jag är en glad amatör och har inte kunskaperna att uttala mig om detta.  Inspirerad av "Grannarna" så tänker jag placera inloppen högt upp på långsidorna (ca 40cm ner räknat fr. toppen av blocket och ca 1 meter in efter trappen. Det ena inloppet riktad mot trappan och det andra bort från trappen mot skimmern. JAg kommer även att köpa en kraftigare pump som genererar ett lite högre flöde än det som jag ursprungligen planerade för (14m3/h istället för 11m3/h).

Utloggad Styvert

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2015, 22:05:24:24 »
Hej, följer tråden då vi har fundering runt Pahlens rostfria skimmer till exakt samma typ av pool som du kör på. Urusla monteringsanvisningar må jag säga!  >:(
Vilken modell på bräddavlopp har du? Vi har art.nr 122991 vilket är för "pooler med poolduk". Finns andra bräddavlopp i samma "manual" för betongpool och ingjutning.
Visa gärna en bild från insidan så kanske jag blir lyckligare.
Mvh/
Stefan
« Senast ändrad: juni 08, 2015, 22:41:28:28 av Liksaltaren »
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Utloggad largab

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #7 skrivet: juni 09, 2015, 16:06:45:45 »
Hej
Styvert: Om du ska ha liner (borde vara så), då ska du ha skimmern för "pooler med poolduk". Du ska dessutom ha ett "ingjutningsfäste rfr-set". Det borde ingått om du beställt fr Tjällden. Jag står i startgroparna för att bygga. Har dock ej fått något levererat ännu.
Ja, monteringsanvisningarna är väl lite sisodär. Men med info från detta forumet så borde det mesta gå att lösa.
mvh

Utloggad Tynell

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #8 skrivet: juni 09, 2015, 17:19:30:30 »
Jag tog fram vinkelslipen men hejdade mig och placerade skimmern strax till höger om centrum. Jag har ändrat mig och kommer inte att placera inloppen på trappan. Vågar ej riskera  ett stort ingrepp om det skulle börja läcka. Intressant tanke om "vallning" men även jag är en glad amatör och har inte kunskaperna att uttala mig om detta.  Inspirerad av "Grannarna" så tänker jag placera inloppen högt upp på långsidorna (ca 40cm ner räknat fr. toppen av blocket och ca 1 meter in efter trappen. Det ena inloppet riktad mot trappan och det andra bort från trappen mot skimmern. JAg kommer även att köpa en kraftigare pump som genererar ett lite högre flöde än det som jag ursprungligen planerade för (14m3/h istället för 11m3/h).

Låter som en bra plan tycker jag! Det där med montering genom trappblocken tycker jag låter lurigt.
Men varför inte sätta båda inloppen vid trappan (ovan för steg #2) riktade mot avloppet?
Projektstart 9/5 2015 – Startade cirkulationen 8/8 2016.
6,5x3,5 fristående pool med invändig gaveltrappa.
Väggar/trappa levereras av Leif Tjälldén.
Värmepump: Brilix XHP 100 (9 kW)
Kemi/Rening: Pahlén Minimaster/Minidos + Blue Lagoon UV-C 75w
Pump: Pahlén BADU Top 12
Sandfilter: Pahlén 515
Pooltak: Nova Comfort från G&J.

Utloggad Styvert

SV: HJÄLP: Montering av skimmer/inlopp Tjällden pool
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2015, 22:55:15:15 »
Hej
Styvert: Om du ska ha liner (borde vara så), då ska du ha skimmern för "pooler med poolduk". Du ska dessutom ha ett "ingjutningsfäste rfr-set". Det borde ingått om du beställt fr Tjällden. Jag står i startgroparna för att bygga. Har dock ej fått något levererat ännu.
Ja, monteringsanvisningarna är väl lite sisodär. Men med info från detta forumet så borde det mesta gå att lösa.
mvh

Du är klok som en bok Largab. Visst ska vi ha liner. Tittade först på instruktioner för skimmer för ingjutning eftersom vi faktiskt ska gjuta in. Men jag missförstår allt tydligen  ;D Hade lite "fästvingar" på sidorna in mot polen som förvirrade mig. Efter samtal med Tjällden så verkar det som de bara är för infästning i träram. Kan lika gärna kapas av eftersom denna lösning ska gjutas och fogas in.
8*4 Tjälldén-pool med gaveltrappa och platssvetsad liner. Teknikprodukter från Pahlén.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan