Som redan sagt, det beror på hur stor poolen är.
Det står 3x6m men inget djup. Jag förutsätter att det är ca: 1,55m här nedan.
I teorin:
För att värma 1 kubik vatten (1000 liter) 1 grad går det åt ca: 1,12-1,14 kW.
En pool på ca: 30 kubik kräver således 30x1,13 kW= 33,9 kW för att värmas 1 grad.
Detta förutsätter att du inte tappar mer än 1 grad/dygn, vilket du inte borde göra om poolen har ett överdrag och rummet för övrigt håller sådär 20-22 grader.
För att höja poolens temperatur 1 grad med en pump på 4kW måste den gå 17 timmar, förutsatt att värmeförlusten är 1 grad/dygn. (1 grad höjning + 1 grad i värmeförlust)
Med samma teori håller du temperaturen med en 4kW pump om den går ca: 8,5 timmar/dygn.
Med 6kW och samma förutsättningar blir det 5,5 timmar/dygn.
Jag tror dock förlusten är lite mindre och det blir 4 timmar/dygn med 6kW pump.
Teori och praktik är dock inte alltid lika. Det finns många fler faktorer att räkna in.
Jag skulle rekommendera 6-9 kW pump (om du har 30 kubik). Jag tror inte någon har ångrat att de köpt en pump med hög effekt. (Utom då den betalas, då den kostar lite mer) Kolla hur stor effekt elpatronen har så får du ett riktvärde att gå efter.
Det som händer med en pump med högre effekt är bara att den går färre timmar. Den höjer även temperaturen snabbare.
Köp en split-pump (kompressor ute värmeväxlare inne) så slipper du tömma systemet på vintern om poolen inte används då och inte behöver värmas. Värmeväxlaren måste dock monteras frostfritt!
Räkna med att spara ca: 60-80% i uppvärmningskostnad.
Ring och kolla runt på webben efter priser. Det kan variera mycket. Pruta!