VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60  (läst 20045 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« skrivet: april 06, 2015, 18:02:13:13 »
Igår var grävaren här, jag höll andan de fem timmar det tog honom att gräva ur hålet mellan huset och gäststugan. Jag lägger upp bilden så ni kan se hur det ser ut. Nu behöver jag hjälp med en del saker.

1: Ska vi bygga en brunn och montera dräneringspump? Vi bor på en rullstensås, men just här var det en del lera i backen. Vart än vi har grävt tidigare har marken bestått av sten, bumlingar och lite grusaktig jord.

2. Hur ska pumphuset se ut? Var ska vi placera det? Jag tänker bredvid nedfarten till garaget under uterummet. Plattan utanför garaget ligger ett par decimeter över hålets botten. Där finns en dagvattenbrunn som jag inte vet var den leder, den tar inte emot några större mängder vatten. Vi funderar på en mur mellan poolhålet och plattan, vad tycker ni erfarna poolare?

3. Denna pool kan återfyllas mot. Ska vi eller ska vi inte?

4. Mannen vill sätta isolering utanpå plåten. Vad tycker ni?

5. Vi ska ha ett pooltak Dallas Melani B klarglas och tänker köpa en värmepump i storleken 8,5 kW. Funkar det? Vilken värmepump rekommenderar ni? Den ska vara tyst och billig.

6. Vilken typ av stege/trappa rekommenderar ni?

Hoppas på stort intresse för mina frågor förstås... tack på förhand! /Kicki

Nu gör jag ett tillägg och lägger in nya bilder från idag 2015-04-11. Jag har inte räknat ut hur man gör ett nytt inlägg, kan någon upplysa mig?
« Senast ändrad: april 11, 2015, 17:27:07:07 av Carsten »
Carsten och Kicki

Poolgiganten

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #1 skrivet: april 19, 2015, 14:17:07:07 »
I helgen har vi stött på de första motgångarna. Mannen köpte en rotationslaser på nätet som han hämtade på vårt lokala Icas postkontor och fanskapet fungerade inte. Vi hade hyrt padda och nu stod vi där utan lasern. Lördagen passerade med bara ett vattenpass till hjälp, men idag ljusnade det lite när en snickarvän till svärfar lånade ut en laser till oss. Under dagen har jag kuskat runt med släpkärran för att köpa markisolering, men ingenstans fanns rätt sort i rätt mängd. Nu blir det att beställa på nätet eller köpa från Beijer, som bara har öppet när vi jobbar. Mannen har svurit över de små vallarna som bildas efter paddan i 0-8-singlet, är det fler som upplevt det som ett problem? Jag antar att de plattas ut när man lägger isoleringen. Vi har förresten valt XPS 300 KPa (minst), tycker ni att det är ett bra val?

Häromdagen beställde jag värmepump och lite annat från Rubinpool:

216100    SCUBA II TESTER    1st.    1.195,00 kr
216100-1    REFILL SCUBA II TESTER    1st.    159,00 kr
39-300001    FOTBAD    1st.    39,00 kr
780006_002    POOLVÄRMEPUMP BRILIX XHPFDP 100 (MED BYPASS VENTIL)    1st.    11.895,00 kr

Behöver vp:n ha något tak? Finns det kända problem med denna modell?

Vår pool har samma mått och egenskaper som en J&F Fritid 7,3*3,6. Skillnaden är att det inte sticker ut några stöd åt sidorna, förutsättningen för att kunna gräva ned den på det enda stället som Stadsbyggnadskontoret tillät.

Förra sommaren hjälpt mannen till att bygga en J&F, och förhoppningsvis kommer vi att få lite hjälp tillbaka den här våren.

« Senast ändrad: april 19, 2015, 17:55:11:11 av Carsten »
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #2 skrivet: april 19, 2015, 14:49:34:34 »
 <antman> <dontkn> Har jag lagt min tråd på fel ställe? Ska den ligga i ovanmarkspooler?
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #3 skrivet: april 25, 2015, 23:21:20:20 »
Idag har vi monterat ihop de sex stödbenen. Passningen var amerikansk enligt mannen. Gummiklubba och våld var ymnigt förekommande. Amerikansk passning är tydligen ett epitet som ersätter "inte helt perfekt". Känns dock stabilt efter montering.

Poolen är gjord för att ha en helt betongblock nedgrävt och fyllt med betong utanför varje stödben. Detta ska ta upp trycket utåt såväl som nedåt. Den är alltså inte gjord för ett lager med geoduk, dräneringssingel, geoduk, isolering. Därför fick i idag avbryta vidare montering för att skaffa oss tre plåtar som ska fungera som sammanhållande i konstruktionen, enligt J&F-modell. Jag återkommer med bilder på hur det blir.

I det här läget vore det trevligt att få kontakt med andra poolare. Åsikter, någon?
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #4 skrivet: april 25, 2015, 23:34:13:13 »
Förresten blev isoleringen XPS250. Jag ringde runt och jagade XPS300 och fick till slut tag i det på Bauhaus i Örebro. Där fanns en hel pall, tolv paket. Jag bokade sex paket på rot. Mannen fick åka direkt efter jobbet för att hämta dem. Det är typ åtta mil till Örebro och tar minst en timme med släpkärra även om man står på en aning. Vi var glada ändå, eftersom det visat sig vara snudd på omöjligt att köpa XPS300 i trakten. Men hör och häpna, slyngeln som lovat mig de sex paketen XPS300 och själv ringde upp en halvtimme senare och talade om att han själv hade gått ut för att kontrollera att de fanns på plats och inte bara i lagersaldo - han har en framtid som solochvårare. Det var nämligen XPS250. Mannen gav upp och köpte dem i alla fall. Mannen avslutade med att meddela slyngelns kollegor att om det inte blev som det skulle med poolen så skulle hans tant komma och hämta slyngeln så att denne fick lära sig ta ned och sätta upp en pool. De försäkrade dock att XPS250 var fullkomligt tillräckligt under en pool. Vi får väl se om det blir hälmärken i botten när ungarna hoppar i den...
Carsten och Kicki

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #5 skrivet: april 27, 2015, 17:43:03:03 »
Vi körde fast igen igår när vi skulle börja med utläggning av isolering och nedgrävning av sidostöd. Hur vi än mätte och diskuterade kunde vi inte begripa hur måtten på ritningen och måtten i verkligheten skulle gå ihop. Till slut rotade Carsten fram den amerikanska ritningen med tumangivelser. Mycket riktigt var djupet för den liggande delen av stödbenet fel på den svenska versionen.  Hade vi gått efter den hade vi haft mer en tums höjdskillnad mellan stödbenen i radierna mot kortsidorna. Inget gjort igår alltså... :'(
Carsten och Kicki

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #6 skrivet: april 27, 2015, 20:37:22:22 »
Duktiga ni är. Verkar vara ett bra team. Det kommer säkert bli jättebra även om det känns långt borta. Själva har det tagit en månad bara att få grunden klar... Att det tog en dag för er att klura ut vad som var rätt är bra gjort! O0

Ska bli spännande att följa utvecklingen  :)
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

KickiCarsten

  • Gäst
KickiCarsten
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #7 skrivet: april 28, 2015, 11:02:11:11 »
"Duktiga ni är. Verkar vara ett bra team. Det kommer säkert bli jättebra även om det känns långt borta. Själva har det tagit en månad bara att få grunden klar... Att det tog en dag för er att klura ut vad som var rätt är bra gjort! O0

Ska bli spännande att följa utvecklingen  :)"

Vad kul att någon tittar! Jag måste erkänna att jag har undrat om det är meningsfullt att dokumentera, när det verkar som ingen läser, men nu känns det bättre! Bygger du också en doughboy?

Utloggad Carsten

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Kolsva
  • Antal inlägg: 21
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • I år blir det pool - hoppas jag!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #8 skrivet: april 28, 2015, 18:46:33:33 »
Roffe, jag var inne på tråden som gäst när jag var på jobbet, när jag postat mitt svar till dig såg jag att du byggde en "riktig" pool.

Idag hade vi tänkt att limma isoleringen. Jag åkte hem aningen tidigare bara för att finna att mannen var upptagen av att hjälpa en kompis med hans bil som havererat hundra meter från vårt hus. När klockan blivit 18.30 tog vi fram limmet som Bygg-Max sagt skulle användas till beskådan. När vi läste på tuben såg vi att det skulle vara 10°-30° grader under monteringen och att det skulle ta ett dygn att torka. Mannen blev misstänksam och googlade, genast kom det upp en diss från någon som varit ute för att det inte tålde vatten utan löstes upp av fukt och någon annan som sade att det inte hållit till poolen var monterad ens. God bless the internet säger jag bara. Nu sitter jag här och planerar vad jag ska säga till Bygg-Maxpersonalen när jag lämnar tillbaka en hel kasse limtuber som de sade var det enda rätta när man skulle isolera under en pool.

Mannen har hämtat de rostfria plåtbanden som ska ligga tvärs under poolen för att ersätta betongblocken. De var dyra. Fortsättning och bilder följer... när vi köpt nytt lim... inget gjort idag heller.

« Senast ändrad: april 28, 2015, 19:02:05:05 av Carsten »
Carsten och Kicki

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygger Doughboy Diana 7,30 * 3,60
« Svar #9 skrivet: april 28, 2015, 19:14:48:48 »
250 i hårdhet är nog inga problem.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan