VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool  (läst 8572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« skrivet: mars 15, 2015, 19:20:14:14 »
Hej har ett poolprojekt på gång.

Polen blir långsmal 10,5x3,5m med helgaveltrappa i ena kortänden. Har lite funderingar kring placering av inlopp och bräddavlopp och vill ha era tips.

Förutsättningen är som sagt helgaveltrapp i ena kortänden och sedan ett Poollock skydd monterat på utsidan av polen under trallen i andra kortänden.

Jag har hittat några förslag på nätet bifogas. Dessa visar på två olika principer. Vidare är det i ena bara två inlopp, jag hade räknat med fyra...hur skall man tänka här vilka principer styr antal???

Jag har även förstått att jag skall sträva efter att få till en cirkulation, där allt skräp sakta men säkert flyter runt för att så småningom sugas ned i bräddavloppet. Vidare att inloppen skall sitta en bit ned och generellt försöka skapa cirkulation genom en nedåtriktad stråle

Era tips emotses tacksamt.
« Senast ändrad: mars 15, 2015, 19:45:00:00 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2015, 20:52:04:04 »
Hur djup är poolen ? Det blir knepigare med placeringarna ju djupare den är, för man vill ju inte ha en stillastående vattenmassa vid botten i det djupaste, om den nu har olika djup. Har man en riktig djupdel bör man ha ett bottenavlopp också, inte bara skimmer(s).

Vanligaste placering för skimmers är ju på ena kortsidan, med inloppen på motsatta kortsidan. Nu är din pool visserligen ovanligt långsmal, men det bör fungera ändå. Den är ju ändå inte extrem (vad sägs om 30 x 2 m ? ).

På dina skisser ser det ut som om en del munstycken skall vinklas så att de sprutar ut längs väggen. Normala poolmunstycken går inte att vinkla alls så mycket. Jag tror gränsen brukar gå runt 45 grader eller så.

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2015, 21:49:07:07 »
Den har standarddjup alltså 150cm hög ca runt 143cm vattendjup.

Skisserna har jag hittat på nätet, gillar den över modellen med bräddavlopp på respektive långsida. Skulle även funka för mig iom att jag inte kan ha bräddavlopp i kortänden på polen
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2015, 10:38:22:22 »
Varför ska du ha två breddavlopp? Vårt ena inlopp hamnade inte så optimalt, men jag tycker att som vi har det fungerar det bra. Det ena är riktat neråt, det andra som inte är så optimalt är riktat åt sidan och då får jag precis som på dina skisser en rundrörelse på ytvattnet och flytande skräp närmar sig breddavloppet och åker ut där.

Hade för mig att jag gjort en bild på det där, men hittar den inte.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #4 skrivet: mars 16, 2015, 14:43:03:03 »
Den risk jag kan se med skissen vore att det kan samlas skräp i nedre vänstra hörnet (sett på skissen) eller i de högra hörnen. Trappan ger ju en dödzon på vardera sidan om den där vattencirkulationen nog inte blir så bra. Vänster nedre hörn kan nog lösa sig om du hittar något specialinloppsmunstycke som låter dig vinkla t.ex. 70 grader på det vänstra munstycket.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #5 skrivet: mars 16, 2015, 15:47:19:19 »
Döda zoner kommer man nog aldrig undan om man inte skulle sätta dit massor av inlopp. Jag har kollat på Pahlens hemsida, finns ingen uppgift om maxvinkel. Men jag har mitt ena (det i trappan, det enda jag hittar på bild i min byggtråd typ sidan 5 eller liknande) riktat så mycket som möjligt åt sidan och det andra så mycket som möjligt nedåt. Nedanför munstycket är jag säker på att jag har en död ficka. Men badar man lite så rör man om i det vattnet. Hur som helst har jag hittills inte haft något problem med vattnet förutom pulvret som lägger sig på botten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Placering av inlopp och bräddavlopp i ny pool
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2015, 20:05:20:20 »
Varför ska du ha två breddavlopp?

Två är bräddavlop och fyra (4) inlopp är föreslaget av poolfirman, ser väl egentligen bara fördel med det då poolen är så pass lång smal. Två ställen där skiten kan rinna ut helt enkelt. Har jag ett bräddavlopp får jag förvisso högre yt hastighet i närheten av detta men ser ingen direkt fördel i detta, skulle vara om det blåser "motvind" möjligtvis.

Med fyra inlopp har jag även mer möjlighet att ta bort de döda zoner som ni nämner...
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan