Pool Spa billigt Störst utbud av poolvärmepumpar! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Välkommen, KLICKA! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Författare Ämne: Våga köpa billig glasfiberpool?  (läst 10044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VilleKalle

Våga köpa billig glasfiberpool?
« skrivet: januari 14, 2015, 18:05:03:03 »
Riktigt sugen på att skaffa pool till våren men begränsad budget. Vågar man köpa en billig glasfiberpool från Polen? 3000euro för 3x6m är lockande. Eller 50000kr inkl pump mm från PHU Anita. (fortfarande Polen kanske t.o.m samma pool)
Hur många är det egentligen som har råkat ut för den beryktade böldpesten? Finns det några här på forumet som faktiskt har fått problem. Trots att jag letat hittar jag knappt inte någon som själv fått problem.
En nästan lika intressant fråga är om det finns någon som köpt billigt och är nöjd?
Om man sedan skulle få problem borde det då inte gå att lägga in en liner?
« Senast ändrad: januari 14, 2015, 18:37:43:43 av VilleKalle »

Utloggad Erica

SV: Våga köpa billig glasfiberpool?
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2015, 18:24:56:56 »
Nej jag känner inte någon som fått sådana problem med en glasfiberpool. Jag känner till ett fall där ett sådant problem uppstått på en segelbåt, men även om båtar och pooler har några saker gemensamt så är det dock absolut inte samma sak.

Jag känner inte till någon glasfiberpool som man lagt liner i heller. Det borde gå att göra, men en del trassel med lampor, skimmer, inlopp m.m. lär det ju bli eftersom de då inte är anpassade för liner. Dessutom tror jag inte man skulle lösa blåsproblem på det viset. Att slipa upp blåsorna och lägga på ny gelcoat borde ligga betydligt närmare till hands. Handlar det om enstaka blåsor kan man nog välja att ingenting göra. Poolen lär knappast haverera för det. Ett betydligt allvarligare problem vore ju om poolen sprack, men där handlar det nog mera om förarbetet, grundläggningen och liknande.

Om du funderar på att köpa en av de billiga Polen-poolerna så kolla upp noga vad som gäller. Vad finns det för garantier ? Om något måste fixas, har de ombud här för detta ? Begär att få se några referensobjekt, helst sådana som varit i drift några år. Titta noga, prata med ägarna. Om det behövs, gör en liten resa ned till Polen. Det går att resa dit med lågprisflyg eller med färja. Tänk sedan över dina egna krav. Skulle du bli förtvivlad över om det fanns någon liten defekt, t.ex. enstaka blåsor eller ojämnheter ? Eller är det viktiga för dig begränsat till att poolen håller, inte börjar läcka eller liknande ? En del människor kräver perfektion och måste då vara villiga att betala för detta. Andra gläds mest åt ett lågt pris och kan överse med mindre skönhetsfel och liknande.

Utloggad VilleKalle

« Svar #2 skrivet: januari 19, 2015, 19:33:46:46 »
Tack Erica för ett genomtänkt svar. Jag kan inte tänka mig att de billigare poolerna brakar ihop. Det är väl mest den där böldpesten som låter otäck.
Jag hade hoppats på några glada eller besvikna glasfiberpoolsägare här men det är kanske inte säsong på forumet. Eller så finns det inte så många som har köpt den här typen av pool.

Utloggad Gille

« Svar #3 skrivet: januari 20, 2015, 12:30:59:59 »
Jag har en vit glasfiberpool från PHU Anita, har haft den i två säsonger nu och hitintills är där inte indikationer på någon böldpest. Tror jag har en gammal tråd i markpoolsdelen med några bilder.

Det problem jag haft är en manometer på sandfiltret som dog första säsongen.

Har köpt till 2 led-lampor, intex saltklorinator och en värmepump utöver de grejor som kom med i paketet. Hållt temp på 30-32 grader hela säsonen båda gångerna och på vintern sänker jag vattnet till 1dm under inloppen.

Återfyllde med magerbetong runt poolen och det verkar stabilt hitintills.

Utloggad Poolteam.se

• Kunnig
  • Stad/land: Malmö - Sverige
  • Antal inlägg: 98
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolteam.se
    • Visa profil
    • Poolteam.se
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2015, 15:48:44:44 »
Böldpest eller osmosis på glasfiberpooler tar 4-6 år tills det utvecklas. Eftersom dessa pooler inte har sålts i Sverige så länge så finns det än så länge inte många med dessa problem. Dessa kan ses som tickande bomb på marknaden.

Vi har haft en kund på ett pooltak som köpte från Polen en glasfiberpool som efter 4 år fått osmosis / böldpest. Kunden kunde inte ens lyfta upp poolen då den "revs" sönder och den fick grävas upp. Vad gjorde kunden? Han åkte ner till Polen och köpte en likadan då den var billig.

Man får vad man betalar för tyvärr.
Med vänlig hälsning

Mark Toth

Generalagent för Idealcover, Brilix, Luxlama, Leisure Pools, Fonteyn Spas

Utloggad Steffe

« Svar #5 skrivet: januari 25, 2015, 16:32:22:22 »
Böldpest eller osmosis på glasfiberpooler tar 4-6 år tills det utvecklas. Eftersom dessa pooler inte har sålts i Sverige så länge så finns det än så länge inte många med dessa problem. Dessa kan ses som tickande bomb på marknaden.

Vi har haft en kund på ett pooltak som köpte från Polen en glasfiberpool som efter 4 år fått osmosis / böldpest. Kunden kunde inte ens lyfta upp poolen då den "revs" sönder och den fick grävas upp. Vad gjorde kunden? Han åkte ner till Polen och köpte en likadan då den var billig.

Man får vad man betalar för tyvärr.

Glasfiberpooler har väl sålts i Sverige sen 70-talet. Phu Anita har väl sålts i Sverige i över 8-10 år i alla fall. Borde ju framkommit på forumet här utifall det varit mycket reklamationer, problem eller dylikt.

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 3952
  • Total likes: 117
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2015, 08:52:06:06 »
Pooltrappor har väl i vart fall drabbats av böldpest som det skrivits om här i forumet, ett antal gånger.

När det gäller pooler kanske det är som "Poolteam" skriver, att det inte har sålts så många billiga sådana i Sverige förrns på senare år.
Eller så kanske det helt enkelt inte är några större problem.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Värmer med en Nibe 1210-7 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad VilleKalle

« Svar #7 skrivet: januari 26, 2015, 18:42:39:39 »
Jag begärde referenser och fick telefonnummer till några av Anitas kunder. Dom var positiva vilket kanske inte var oväntat, annars hade hon väl inte lämnat just deras nummer. Men ingen av de jag ringde hade haft poolen i mer är 4år. Det är kanske ett dåligt tecken men jag har läst på forumet att problemen kommer tidigare än så.

Hur som helst är poolen beställd från PHU Anita nu. Får jag problem kommer jag garanterat att skriva det här   O0

Utloggad Erica

« Svar #8 skrivet: januari 27, 2015, 00:10:47:47 »
Glasfiberpooler har väl sålts i Sverige sen 70-talet. Phu Anita har väl sålts i Sverige i över 8-10 år i alla fall. Borde ju framkommit på forumet här utifall det varit mycket reklamationer, problem eller dylikt.

Om poolerna har sålts här i 8-10 år och de enda negativa kommentarerna som nått detta forum kommer från ett konkurrerande företag så låter det väl som om man skall ta den kritiken med en stor nypa salt. Jag jämför t.ex. med när de japanska bilarna på allvar tog sig in på den amerikanska marknaden så skrev den Detroit-baserade industrin spaltmetrar om de uselt dåliga japanerna - men det sättet att tackla konkurrensen fick de snart ge upp.

Att en pool inte tålde att lyftas upp ur marken säger nog ingenting om kvaliteten som sådan. Det beror förstås på markförhållandena, men har någonting så stort legat nedgrävt i 4 år så lär det nog ofta ha sugit sig fast ordentligt och risken att ha sönder den om man försöker lyfta upp den kan nog vara stor, även med en pool av god klass.

Man som jag sade tidigare, vi har alla olika krav. För egen del kan jag överse med mindre skönhetsfel eller liknande om jag får ett bra pris. Men sedan finns det andra som absolut vill ha yttersta toppklass och mera allt av finesser och då får man naturligtvis vara beredd att betala väsentligt mera.

Evelina

• Gäst
« Svar #9 skrivet: mars 12, 2015, 17:54:24:24 »
Jag har en vit glasfiberpool från PHU Anita, har haft den i två säsonger nu och hitintills är där inte indikationer på någon böldpest. Tror jag har en gammal tråd i markpoolsdelen med några bilder.

Det problem jag haft är en manometer på sandfiltret som dog första säsongen.

Har köpt till 2 led-lampor, intex saltklorinator och en värmepump utöver de grejor som kom med i paketet. Hållt temp på 30-32 grader hela säsonen båda gångerna och på vintern sänker jag vattnet till 1dm under inloppen.

Återfyllde med magerbetong runt poolen och det verkar stabilt hitintills.
Vi funderar också på en vit glasfiberpool från Anita. Hade varit tacksamma om du skulle vilja berätta lite mer om den! Har du haft några problem med den? Hur är färgen efter något år? Kvalitén? Det allra trevligaste vore om du hade någon bild du hade velat dela med dig av  :)
Evelina

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! 50 Ã¥r av innovation och norrländsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Ring 070-6798263!
Pooler, spa bad!

* Online nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal