VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värma intex rörpool!  (läst 8377 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corswant

Värma intex rörpool!
« skrivet: juni 30, 2014, 18:51:48:48 »
Hej, jag undrar vad ni rekommenderar om jag vill värma upp min ovanmarkspool från intex!
Vi har funderat på att lägga en trädgårdslang på vårat svarta plåttak! Och vi har förstått att man behöver en pump som "pumpar runt vattnet"
Vilken pump ska man ha? Kan ni länka isf? Vi har även funderat på denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Poolvarmare-458421/ , någon som har den? isf är den bra?

Poolgiganten

Utloggad Varmtibadet

SV: Värma intex rörpool!
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2014, 08:01:06:06 »
Slang på taket ger inte så mycket i effekt, finns flera trådar ang detta på forumet där du hittar matnyttig info.

Hur stor pool är det du har?

Jag har NOLL erfarenhet av sådana poolvärmare som du länkar till men 3kW drar den vilket kostar en del, men visst är poolen lite så kanske det går att få en behaglig temp till en rimlig peng (?)

Utloggad corswant

SV: Värma intex rörpool!
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2014, 14:13:32:32 »
Det är en 457x122 (16tusen liter)

Utloggad TommyC

SV: Värma intex rörpool!
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2014, 19:57:45:45 »
3 kW är tveksamt om det räcker. Många parametrar påverkar, viktigast är ett bra överdrag som är torrt på ovansidan och som ligger på när poolen inte används och speciellt på  nätterna. Om det är ett blåsigt läge kan ovanmarkspooler kylas om vinden kommer åt poolväggen. Slang på taket gör du nog bäst i att glömma. Vill du verkligen ha varmt vatten så satsa på en värmepump på minst 6 kW. 3 kW elvärmare blir ganska dyrt. Se upp med elsäkerheten, den värmaren får inte installeras som bilderna i manualen visar, det kan vara livsfarligt.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9905.0

Efter en tid kanske man upptäcker att 28 grader inte är varmt nog, 29 är bättre, 30 ännu bättre, 31 perfekt, 32 på gränsen till för varmt. Att hålla 30-31 grader vid låg utetemperatur och blåst är svårt om poolen inte är bra isolerad. Då räcker inte 6 kW till utan det behövs troligen 9-12 kW. Tyvärr kostar det en del men att köpa prylar som inte fungerar blir alltid dyrast i längden så köp en tillräckligt stor VP baserat på era förhållanden och tänkt användning.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Cillver

SV: Värma intex rörpool!
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2014, 19:57:37:37 »
Hej, jag undrar vad ni rekommenderar om jag vill värma upp min ovanmarkspool från intex!
Vi har funderat på att lägga en trädgårdslang på vårat svarta plåttak! Och vi har förstått att man behöver en pump som "pumpar runt vattnet"
Vilken pump ska man ha? Kan ni länka isf? Vi har även funderat på denna: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Poolvarmare-458421/ , någon som har den? isf är den bra?

Gör inte samma misstag som mig bara......
Jag har den värmepumpen som du länkade till...... har haft den i ca 5 dagar.... då insåg vi att vi måste byta från patronfilter till sandfilterpump..... och det gjorde vi, med en bra mycket renare pool, MEN värmepumpen klarar inte så hög genomströmning på vattnet, så nu står jag där utan värmare igen.....  :( Eller snarare en ny värmare som jag inte kan använda....

Utloggad Erica

SV: Värma intex rörpool!
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 21:09:52:52 »
Gör inte samma misstag som mig bara......
Jag har den värmepumpen som du länkade till...... har haft den i ca 5 dagar.... då insåg vi att vi måste byta från patronfilter till sandfilterpump..... och det gjorde vi, med en bra mycket renare pool, MEN värmepumpen klarar inte så hög genomströmning på vattnet, så nu står jag där utan värmare igen.....  :( Eller snarare en ny värmare som jag inte kan använda....
Sätt en by-pass på värmepumpen så är problemet löst.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag