Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: ttpe skrivet april 03, 2015, 14:50:56:56

Titel: Osmos - böldpest
Skrivet av: ttpe skrivet april 03, 2015, 14:50:56:56
Hej,

Jag äger en glasfiberpool som är ca 5 år gammal som har drabbas av böldpest.
Problemet upptäcktes för tre år sedan och anmäldes till säljaren. Jag fick svaret direkt av säljaren att tillverkaren säger att det är användarens fel och ingen garanti ges (flera andra hade fått samma problem). Har därefter inte fått någon support ifrån säljaren utan hänvisar mig till någon glasfiberexpert som kanske kan laga poolen. Jag har under 3 år lagat och lappat poolen men det blir bara värre och värre. Förra året lagade jag 78 hål i poolen och bubblorna räknas till 1000-tal. Obs lagar bubblorna endast när dessa spricker.   Se bifogad ifrån bild. Detta var från förra året och ni kan bara se en del bubblor på fotot då det var svårt att ta ett bra foto. Ytskiktet (gelcoaten+någon extra del) har nu också släppt på ett ställe i botten ca 1 m3 det är liksom en jätte bubbla mellan i poolen  under översta lagret dvs 5 millimeter av toppskiktet.
Nu känns som detta inte håller längre då jag har haft jätteångest varje vår.
Då jag inte får något vettig hjälp av säljaren har jag varit kontakt med andra.
De har då uteslutet att sätta liner i poolen då den är alldeles för ojämn med runda hörn och olika trappor.
Är det någon som har kommit ur detta träsk på något sett?
Har försökt med Säljaren, Hemförsäkring... Hade jag inte haft barn hade jag nog fyllt poolen med jord och använt poolhuset som växthus.
Jag kan ju inte heller sälja huset med poolen som den är. Nu måste jag få ett slut på detta.
Är verkligen det ända sätta att ta ett nytt lån och köpa ny pool?  Det blir faktisk dyrare än första gången då jag måste bryta upp träddäck och bli av med den gamla poolen.
Hjälp
Thomas
 
Titel: SV: Osmos - böldpest
Skrivet av: Erica skrivet april 03, 2015, 23:18:16:16
Det är svårt att se någonting mer än blå färg på din bild... Men du har inte nämnt något i det du skrev om de viktigaste sakerna: vad står i ditt köpeavtal ? Garantitid ? Speciella villkor för att garantin skall gälla ? Du säger att du kontaktat säljaren och hemförsäkringen, men om garanti gäller så har du ju fler optioner än så: allmänna reklamationsnämnden (ARN), gå till tingsrätten med en stämning mot leverantören etc. Om säljaren påstår att det är användarens fel, vad säger då säljaren att det är som användaren skulle ha gjort galet ? Det borde inte vara särskilt svårt att bevisa om detta är ett fabrikationsfel och då skall ju tre års reklamationsrätten räcka för att leverantören skall vara ansvarig för att lösa problemet. Jag tycker det skulle vara ganska svårt att trovärdigt hävda ett fel från användarens sida i ett sådant här fall. Poolen var ju då endast ca 2 år gammal när problemen kom.

Ansvaret gentemot konsumenten ligger alltid på säljaren/leverantören. Det går inte att skylla på fabriken, utan leverantören får ta smällen gentemot konsumenten och sedan kräva att fabriken ersätter dem, levererar annan motsvarande vara eller liknande.

Om du själv måste försöka laga det hela så kanske ett alternativ är att plasta upp ytterligare lager på insidan - alltså använda den nuvarande poolen men liksom bygga en glasfiberpool till inuti. Den gamla ger ju då formen och är ju dessutom vattentät (du nämner inget om några läckor).
Titel: SV: Osmos - böldpest
Skrivet av: Poolteam.se skrivet april 04, 2015, 15:56:03:03
Hej,

Var köpte du din pool?
Kontakta fabriken som tillverkar poolen. De polska fabriker som lovar felfria pooler och 10 års garantier måste hålla sina garantiansvar!

Vi har tidigare påtalat även i detta forum att polska glasfiberpooler som innehåller polyester har en livslängd på 4-5 år innan osmos / böldpest kommer. Även om säljande företaget lovar 10 års garanti så finns det risk att de kommer neka garantiåtgärden, då polackerna inte kommer till Sverige för att lagra en pool.

Det går inte att reparera osmos då vattnet har gått in i skiktet. Det går att lösa att bubblorna försvinner tillfälligt, men efter några månader syns dessa igen. Det enda man kan göra är att gräva upp poolen och köpa en mer hållbar pool, som till exempel PP Pool som inte kan få osmos / böldpest.

Sammanfattning till nästa gång:
- Köp en pool som har längre livslängd, t ex PP Pool
- Köp från ett svenskt företag som har erfarenhet av poolinstallation och inte bara säljer
- Köp från ett företag som tillverkar i Sverige.

Har du frågor är du välkommen att ställa dessa.

Mvh

Mark
Titel: SV: Osmos - böldpest
Skrivet av: Erica skrivet april 04, 2015, 17:53:48:48
Citera
Även om säljande företaget lovar 10 års garanti så finns det risk att de kommer neka garantiåtgärden, då polackerna inte kommer till Sverige för att lagra en pool.

Detta lär inte hålla om företaget säljer mer än ett exemplar och efter vad jag förstått finns det åtskilliga sådana här pooler i Sverige. Att polackerna ev. inte kommer till Sverige, om detta är sant, är ett problem för leverantören, inte för konsumenten. Har man givit en 10-årsgaranti så gäller den och om fabriken inte fixar det får det säljande företaget stå för den smällen. Det går alldeles utmärkt att driva en process i rätten i det avseendet om de inte rättar sig efter ARN, vars beslut inte är juridiskt bindande.

Men påståendet ovan att dessa pooler normalt bara håller 4-5 år kan omöjligt stämma utan vara något som sprids av konkurrenterna. De har väl funnits på den svenska marknaden i åtminstone 10 år och skulle det var så att de normalt bara höll 4-5 år skulle man ha hört talas om ett stort antal fall redan. Därmed inte sagt att det kan finnas ett antal fall, troligtvis då "måndagsexemplar" där man kanske slarvat vid tillverkningen eller fått skador på ytskiktet efter tillverkningen,

Givetvis kan det finnas kvalitetsskillnader mellan olika fabrikat, delvis speglade i prisskillnader (du köper inte en BMW för KIA eller Skoda-pris), men att en pooltyp som skulle vara så undermålig att den generellt havererar efter bara några år skulle gå att sälja år efter år utan att det blev några rubriker om det förefaller helt osannolikt.

Jag sökte i ARNs databas (som dock inte tar upp alla deras fall utan bara ett urval, det vore för jobbigt för dem att "anonymisera" alla) och hittade inte ett enda fall som berörde detta.

Rekommendationen att alltid köpa svensktillverkat får nog också tas för vad den är - en partsinlaga. Man får givetvis i en jämförelse även ta med priset i jämförelsen. Jag har hört olika fall där man skriver om olika produkter att man alltid bara skall köpa svensktillverkat och då tycket jag motfrågan är uppenbar: Köper du själv t.ex. enbart svensktillverkade skor eller kläder ? Ytterst få människor kan svara ja på den frågan, prisskillnaden är så avsevärd att flertalet inte vill betala på den nivån.

Jag har även sökt lite på amerikanska poolsiter om detta med glasfiberpooler och osmos. På de flesta ställen som jag läste så verkar detta vara ett problem som numera är nästan utrotat, medan det för många år sedan var lite vanligare, utan att för den skull ha varit något som var så vanligt att man nästan måste räkna med att det skulle inträffa.
Titel: SV: Osmos - böldpest
Skrivet av: Sernekvist skrivet april 06, 2015, 07:07:31:31
Tråkigt att leverantören inte tar sitt ansvar. Att böldpest inte skulle förekomma på pooler idag är fel pratade med en montör i helgen och detta förekommer. Det som händer är att tätskiktet mellan glasfibern och ytskiktet är för tunt eller saknas på något ställe så kommer vatten in i glasfibern och det bildas en gas som sväller och bubblor bildas. Han sa dock att det sker oftas inom en 6månaders period. Då det är på något ställe så lagas den men i ditt fall så verkar det som du har fått ett måndags ex. Sen till frågan om det är bättre eller sämre att köpa svenskt eller polskt. Klart att priset är en stor del av beslutet men lämnas garanti så gäller väl den oavsett. Kämpa på och ge dig inte. Lycka till.
Titel: SV: Osmos - böldpest
Skrivet av: Rickard skrivet april 09, 2015, 11:13:52:52
Så vitt jag kan se har du köpt poolen i Sverige och då gäller Svensk lag, så hur lång garanti lovade säljaren, det är det enda som betyder något, vad fabriken lovar är något helt annat, men visst kan det finnas en möjlighet att stämma även en utländsk tillverkare, dock säkert krångligare och dyrare.
Du borde ha rättskydd i din hemförsäkring.

Ta kontakt med Kommunens konsumentvägledare och be dem hjälpa dig, först att kommunicera med säljaren, och om det inte hjälper, be dem hjälpa dig med hemförsäkringen och stämningen i rätten.
Om säljaren vägrat hittills så är nog chansen att de följer ARN:s beslut inte så stor, men det är ju bara ren spekulation, jag tänker att dåligt rykte i ett forum som detta troligen har en lika stor påverkan som en dom i ARN.