VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur många cm ska markpoolen vara ovan mark vid trall runt om?  (läst 1978 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolisorbo

Är ny här så kanske det redan finns svar på frågan. Men jag ska gräva ned en oval linerpool 3x6 meter och 1,5 m djup. Marken är helt plan men vi ska bygga ett stort trädäck på ca 70 kvm i anslutning till och runt poolen. Hur mycket ska den då sticka upp? Dvs grävaren vill veta exakt hur djup grop han ska gräva. Kommer lägga bergskross och stenmjöl sedan 50 mm styrolit. Det är bara sand i marken. Någon som har bra svar. Tack. 

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Hur många cm ska markpoolen vara ovan mark vid trall runt om?
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2017, 11:06:29:29 »
Du har väl redan gjort det nu, men annars kan det vara bra att göra en ritning som du vill ha det, med mått, innan ni börjar..
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad Coolg8

SV: Hur många cm ska markpoolen vara ovan mark vid trall runt om?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2017, 18:06:38:38 »
Och mät höjden runt om där däcket ska stå. REKOMENDERAS !!!
Upptäckte att från huset diagonalt över vårt pooldäck slår det på 600 mm. trodde det var runt 200mm. mät, mät och åter mät.

Utloggad dloow

SV: Hur många cm ska markpoolen vara ovan mark vid trall runt om?
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2017, 09:27:15:15 »
Det måste ju finnas tydliga instruktioner i manualen hur djupt som ska grävas med hänsyn till grus- och sandlager. Sen får du fråga din poolleverantör vad som gäller för just din pool, hur mycket den kan sticka upp.
Min pool fick sticka upp 30 cm om jag förankrade trallen i poolen (Tjällden).

Utloggad 62ragtop

SV: Hur många cm ska markpoolen vara ovan mark vid trall runt om?
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2017, 10:33:54:54 »
Svarade på din tråd, denna, som låg på ett annat ställe i forumet.

Tänkte just på det du skriver här; ni ska alltså anlita en grävare, förstår jag. Hur skall ni göra med själva sättningen av poolen? Ska ni göra det själva eller ska ni anlita någon "hantverkare"? Ytterligare följfrågor blir... har grävaren grävt för pooler tidigare?

Inte för att det behöver ha någon betydelse i sig, men antingen så har man en grävare som är duktig på markanläggning, dvs som förstår att det handlar om höjder och nivåer kors och tvärs, eller så får man en grävare som bara skall "gräva en grop"... I min värld en avsevärd skillnad, sen kan det stå "Kalles Gräv & Schakt" på bägge grävmaskiner MEN det kan vara stor skillnad på den som sitter bakom spakarna!

Har grävaren aldrig grävt och anlagt för ett poolbygge (?), ge han då en kopia av de instruktioner du fått av din pool-leverantör och be han läsa på innan han dyker upp med sin maskin! Det gjorde vi... vår kille hade dock grävt och satt ett antal pooler tidigare...

Ska ni anlita någon som skall sätta poolen så skulle jag omedelbums para ihop grävare och hantverkare. Risken är annars överhängande att du drabbas av klassisk "hantverkar-sjuka", dvs grävaren gräver en grop som han anser vara rätt och riktig. Tack och adjö. Sen dyker nästa hantverkare upp och tycker att gropen är "fel", eller har synpunkter att "han borde ha gjort si eller så". Ska ni sedan anlägga däcket själva, och tänkt er lite altanbelysning (kanske?) ta då dit er elektriker innan ni har byggt "för mycket". Mao, ett bra knep när man skall anlita en massa olika hantverkare är att bjuda dit dem för studiebesök. Prata ihop er, få alla att förstå hur du som "projektledare" tänkt er slutprodukten. Samt att det blir lättare för hantverkarna att planera sitt arbete. Vår elektriker kunde dra fram en massa el långt innan mycket av byggkonstruktionerna var helt klara. Sen kunde vi bygga på i vår takt. Sen kom han tillbaka ett par gånger under byggets lopp och kunde göra lite inkopplingar och "finlir".

Ska ni sätta pool, bygga däck etc själva. Gör en ritning! Sätt ut alla era mått och höjder. Man behöver inte ha svartbälte i något rit-program. Penna och linjal och ett rutat kollegieblock kommer man långt med. Visa upp er ritning för grävare och ev. övriga hantverkare. Dels för att få en "förståelse" men också för att kunna få kanske ett tips från "proffsen" om det är något man tänkt galet...

mvh

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan