VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Undvik xxx  (läst 8296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dannne

Undvik xxx
« skrivet: juni 14, 2017, 09:51:54:54 »
Hej,
Om ni funderar på att skaffa pool vill jag uppmana er att undvika xxx. Anledningen är deras minst sagt undermålig support. Den 12 maj startade jag upp min pool och upptäckte då ett missljud från cirkulationspumpen. Efter att ha sökt supporten i flera dagar fick jag tillslut kontakt. De skulle höra av sig. Dagarna gick. Tillslut ringer jag igen (tog 2 dagar innan jag fick svar). De skulle beställa den axeltätning jag behövde. Inget händer, ringer tillbaks efter några dagar och får svaret att de inte längre säljer min pump. De hade glömt att ringa och berätta http://det. Supporten uppger att de inte kan hjälpa mig men att de gärna säljer en ny pump till mig. ( min är 4 år gammal). Nu har jag fått kontakt med en återförsäljare i Thailand som skickar en packning. Det kommer att ta 10 dagar. Pumpen låter så mycket att jag får stänga av den på natten för att kunna sova. Så förhoppningsvis fungerar allt igen 1 juli.....Vill med detta inlägg bara varna blivande poolnjutare att INTE handla av xxx, det som skulle vara en härlig inledning av sommaren har bara blivit sömnlösa nätter och frustration.

Vänligen // Danne
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:13:42:42 av Rickard »

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2017, 10:01:20:20 »
...trist att det strular och att de inte kan hålla med reservdelar, men detta är väl lite typiskt för enklare no-name pumpar, oavsett vem som säljer dom. Köper du från ett större fabrikat så finns det ju reservdelar "överallt". Pahlens, Hayward, Zodiac, Speck osv.
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:22:22 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2017, 14:25:30:30 »
Visst är det så, men det är ju inte så lätt att veta när man köper paketet. Det första man gör är ju inte att kolla efter reservdelar? Dessutom är det största problemet deras totala avsaknad av service. Att det tar flera dagar att komma i kontakt med supporten sen glömmer dom bort att höra av sig, och när jag ringer upp säger dom att dom inte kan hjälpa till överhuvudtaget. MEN vi säljer gärna en ny pump till dig  ;D
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:36:36 av Rickard »

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2017, 14:52:56:56 »
Dom är inte unika... välkommen till poolbranchen :-\ vår tids nya bilhandlare som dessa var på 70-80-talet i sina källare
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:14:49:49 av Rickard »

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2017, 15:08:28:28 »
Visst är det så, men det är ju inte så lätt att veta när man köper paketet. Det första man gör är ju inte att kolla efter reservdelar?

Nej de flesta gör nog inte det. Som nybörjare säger är detta dock en bransch där man ska vara på sin vakt. För egen del valde jag då en poolkonstruktion som inte har några poolbutiks-unika delar (allt är vanligt byggmaterial man kan köpa i byggaffären) och för pumpar osv så gick jag på kända fabrikat som många butiker säljer. På sådant vis är jag helt oberoende av butiken jag handlade av initialt, men givetvis kommer den fördelen med en kostnad.
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:15:03:03 av Rickard »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2017, 21:03:14:14 »
Ja det känns riktigt surt, detta är andra säsongen som blir förkortad tack vare deras obefintliga support..
« Senast ändrad: juni 15, 2017, 07:15:19:19 av Rickard »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2017, 07:25:08:08 »
Har raderat namnet på företaget då denna typ av inlägg, från en ny medlem ofta skrivs i hämdsyfte, eller i utpressningssyfte (Om ni inte bjuder på en ny pump så skall jag skriva ned er på alla ställen jag kan på nätet - typ)
Detta brukar vara speciellt vanligt när det gäller nyregistrerade medlemmar som skriver sina första inlägg.
Jag säger inte att det är så i detta fall, bara att det inte är ovanligt, och att vi har regler mot detta i forumet då det kan straffa företag hårt utan att de egentligen gjort något fel, eller unikt för branschen.

Rent generellt kan man väl säga att det inte är unikt att det tar tid att komma fram till leverantörer denna tid på året, utmaningarna för de som håller på med pooler är fler:

De skall ha kunnig support.
De skall ha så pass lite personal att de klarar vintern med den låga efterfrågan som finns då.
Dessa två mål är svåra att nå samtidigt som efterfrågan på support är i princip hur stor som helst när alla pooler i landet skall igång.
Sen kan man ju fråga sig om du skulle blivit hjälpt av att DE fixat fram en  ny axeltätning åt dig, med ännu längre leveranstid, och till 3 gånger så hög kostnad?

Ibland är det faktiskt så att de råd man får kan vara i all välmening, typ, skaffa en ny axeltätning själv, eller köp en ny pump...
Jag beställde själv en ny pump (Till solfångarna) förra helgen då min gamla hade lagerljud - med vetskap om att det kan ta tid att hitta reservdelar och byta själv.
Och ja, min pump är av ett okänt fabrikat.
Hade jag haft en pahlen bronspump hade ju ett utbyte aldrig kommit på fråga, men som sagt, smakar det så kostar det.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #7 skrivet: juni 15, 2017, 21:11:17:17 »
Vi som konsumenter har liten eller ingen möjlighet att som kund få rätt mot företag så länge de inte bryter mot konsumentlagen. När det gäller att namnge ett företag som ur mitt perspektiv inte håller måttet skall ses som en upplysning och inget annat. Potentiella kunder får bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du väljer att censurera sånt på forumet. Är det personangrepp eller nättroll som skriver, självklart ska det tas bort. Men att censurera inlägg som är konkret och sakligt är fel, om du inte har egna intressen av företagen som gör reklam här förstås? Du verkar dessutom inte läst mitt inlägg ordentligt! Att xxx svarar att de skall beställa en ny och sen inte hör av sig kan ju knappast falla in under kunnig support. Säljer man en produkt för 120000 kr är väl det minsta man kan begära en rimlig support när anläggningen går sönder. Och varför skulle leveranstiden bli längre och produkten dyrare? ;D

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2017, 22:58:17:17 »
Jag håller helt med Rickard. Detta är bara ord mot... inga ord dvs leverantören ges inte möjlighet till respons på forumet ,känner troligen inte ens till tråden.
TS måste ju förstå att när  en sådan här tråd skapas som en av ens första på forumet kan man ju misstänka att det handlar om negativ marknadsföring, att helt enkelt göra ner en konkurrent . Vi vet ju inte vem du är,det är bara dina ord vi läser
Hur vet vi att inlägget är sakligt och konkret ??

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #9 skrivet: juni 16, 2017, 08:23:43:43 »
Vi som konsumenter har liten eller ingen möjlighet att som kund få rätt mot företag så länge de inte bryter mot konsumentlagen. När det gäller att namnge ett företag som ur mitt perspektiv inte håller måttet skall ses som en upplysning och inget annat. Potentiella kunder får bilda sig en egen uppfattning. Jag tycker det är anmärkningsvärt att du väljer att censurera sånt på forumet. Är det personangrepp eller nättroll som skriver, självklart ska det tas bort. Men att censurera inlägg som är konkret och sakligt är fel, om du inte har egna intressen av företagen som gör reklam här förstås? Du verkar dessutom inte läst mitt inlägg ordentligt! Att xxx svarar att de skall beställa en ny och sen inte hör av sig kan ju knappast falla in under kunnig support. Säljer man en produkt för 120000 kr är väl det minsta man kan begära en rimlig support när anläggningen går sönder. Och varför skulle leveranstiden bli längre och produkten dyrare? ;D

Mmm, missnöjda kunder som tar sig tid att skriva ned sin leverantör på nätet kommer ofta med den typ av beskyllning du gör nu, att jag censurerar p.g.a. annonsintäkterna - du följer mallen till 100%.
OCH, jag förstår att man lätt kan dra den slutsatsen, men jag försöker ha en rak linje när det gäller detta, utom i de fall där jag själv vet att det finns fula fiskar i företaget som kritiseras.
Detta är naturligtvis en svår avvägning, i min situation så kan jag inte heller agera för tydligt emot olika företag, även om jag VET att det är skumraskaffärer som görs av typer som konkursat ett flertal bolag med kunder som fått stå för kostnader de inte borde...

Ett stort problem med att låta din tråd stå kvar med rubrik och namn ograverat är att chansen är stor att den rubriken ger en sökträff i google på sidan 1 om man googlar företagets namn, och oftast så är kritiken som du kommit med inte relevant i det stora hela - skadan som företaget kan drabbas av överstiger vida den brist de visat i sin hantering av ditt fall.

Det finns gott om sajter som tjänar pengar så de som vill klaga på olika företag, sajter som t.ex. reco.se eller eniro.se - finns säkert ett flertal, även om de blivit färre (som jag uppfattar det).
Anledningen till att jag itne godkänner vare sig överdrivna "rekommendationer" eller "varningar för" olika företag är för att det finns stora ekonomiska intressen för aktörerna själva, deras anställda - och deras familjer att rekommendera det egna företaget, eller såga konkurrenternas företag.
Reco, Eniro och liknande har säkert sett dessa problem men struntar i dem.
Det gör inte jag.

Det jag värdesätter mest med de forum jag driver är att man skall kunna få, och ge, hjälp i specifika frågor.
När det gäller hur bra eller dåliga olika leverantörer är så är det mycket slumpen som spelar in - och den typ av inlägg du skrivit här kan jag ibland släppa om det är en gammal medlem som "vi" känner och litat på - då blir det en annan sak, och då kanske man följt med i händelseförloppet som ligger till grund för klagomålen långt innan leverantörens namn ens har nämnts.

Det finns alltså många skäl till varför jag agerar som jag gör, och jag hoppas att jag inte framställt just dig som oseriös eller som en lögnare, reglerna finns för att de behövs, och jag eller andra kan inte avgöra vilken typ av skribent du är som i ditt första inlägg varnar för en specifik leverantör.
Det finns t.o.m företag som säljer tjänster att skriva positivt om företag, och/eller negativt om konkurrenterna på forum som dessa, olika recensionsajter o.s.v..

Så - det finns skäl att jag agerar som jag gör, och det är inte annonsintäkterna som styr.
Jag har haft annonsörer som jag vet varit oseriösa, som jag inte raderat all kritik emot, vissa har t.o.m slutat annonsera med detta som skäl, så jag har också ett ansvar, som jag tycker att jag tar - när det finns faktiska behov.
Just när det gäller det företag du kritiserade råkar jag veta att de är ett av de allra mest seriösa i branschen, de har funnits länge (delvis under annat namn), har erfaren personal, och levererar normalt produkter av hög kvalite, men det var INTE därför jag anonymiserade inlägget, utan det var för att reglerna är solklara, och då specifikt för nya medlemmar som varnar för olika företag.

I denna bransch kan även den bäste göra fel i all stress under vår och tidig sommar, se det mer som ett uttryck för detta än som ett uttryck för ett dåligt skött företag, jag är säker på att de flesta större leverantörer i Sverige gör denna typ av misstag från tid till annan, och att det är svårt att komma fram på telefon - eller att den hjälp man får saknar den kompetens man efterfrågar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan