VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Undvik xxx  (läst 8298 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Undvik xxx
« Svar #30 skrivet: juni 26, 2017, 13:41:05:05 »
Det är ok Rickard, jag avslutar argumentationen här (för jag tycker verkligen att det är ditt jobb att sätta reglerna och mitt jobb att acceptera dom eller söka mig vidare!) Kan denna korta diskussion leda till ett mer konsumentprioriterat forum är det bra, om inte är det inte sämre/bättre än vad det är nu.

Du har facit i hand om några år. Är det bara du, jag, ErikN, TommyC och Erika kvar så blev det fel, är det större aktivitet än nu så gjorde du rätt! :)

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #31 skrivet: juni 26, 2017, 15:36:14:14 »
Jag vill inte att det här skall överdrivas, det kanske rör sig om en handfull inlägg/år med kritik där företagets namn nämns, där jag raderar namnet, om ens det.
Så att mitt agerande när det gäller just detta på något sätt skulle genomsyra forumet med någon form av stämning som säger att jag är köpt av branschen, eller omedelbart skrämma bort andra presumtivt "värdefulla" medlemmar bara för att de inte får "svartlista" sin leverantör tror jag inte på.
Jag vill också vara mycket tydlig med att jag inte har något samröre med branschen, förutom att jag säljer reklam till de som betalar.
Och som jag skrev tidigare så har jag tappat annonsörer för att jag inte böjt mig för påtryckningar i vissa ämnen.
Hela denna fråga är omöjlig för er andra att vara helt säkra på, det är ju egentligen bara jag som med säkerhet vet om och i så fall hur "korrupt" jag är.
En sak är säker, det finns i alla fall inget företag där ute som kan komma med någon skit mot mig, att jag har accepterat mutor eller redigerat bort kritik mot dem "på beställning".
Den som påstår något sånt han ljuger.

Däremot så tror jag mig ha en liten annan syn än vad gemene man har just på kritiken mot företag eftersom jag själv är företagare, det ger mig en erfarenhet som gör att jag kan känna empati med de företag/företagare som kritiseras, ofta helt utan varje form av bevisning annat än det skrivna ordet.
Ytterligare en sak som gör att jag i vissa fall kanske gör saker som är svåra att förstå beror på den kunskap jag har när det gäller sökmotorotimering, och vad och varför vissa rubriker och ämnen riskerar skada ett företag på ett sätt som inte är relevant bara för att en kund är missnöjd.
Jag skulle kunna radera all kritik, men har valt att sätta en skapligt strikt gräns vid inlägg där namn nämns av helt nya medlemmar eller gäster.
Rubriker som "Varning för" eller "Undvik" tycker jag särskilt illa om då dessa absolut vittnar om att den som skriver kan misstänkas använda forumet/internet i ett utpressningsförsök.

Det skulle dock vara lätt att bli korrupt, jag har under årens lopp säkert blivit erbjuden maskiner och varor för hundratusentals kronor från mindre nogräknade aktörer, främst i mitt arbete kring varmepumpsforum.com, mycket mindre i frågor rörande poolforum.
Många gånger i all välmening, en testutrustning som du kan skriva testresultat/recensioner på o.s.v. men i praktiken vet vi ju vad de försökt med.

Jag vet att jag är något av en maktfaktor i branschen, så att jag på något sätt är emot att leverantörerna i branschen skall ta sitt ansvar hoppas jag verkligen inte är bilden av vad jag gör.
För mig är det viktigt att aktörerna tar sitt ansvar, men man kan ha den uppfattningen och samtidigt känna empati med företag som blir orimligt hårt åtgångna av kritik som helt saknar bevisning.
Ärlighet och hyfs är inget som jag kräver bara av företagen i branschen, utan även av de som vill kritisera ett namngivet företag.

Är det någon som känner sig osäker, men vill kritisera, går det alltid bra att skicka sitt inlägg till mig innan så jag kan granska det innan det publiceras, och komma med förslag på ändringar om jag skulle vilja det för att godkänna inlägget.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Dannne

SV: Undvik xxx
« Svar #32 skrivet: juli 01, 2017, 18:35:16:16 »
Hej igen, vill först börja med att tacka för tipsen om lagren på  min trasiga pump. Den är av märket emaux sc 100. Till dig Rikard måste jag säga att du har en riktigt tråkig inställning... Du tycker genuint illa om mig för att jag försöker varna andra presumtiva kunder? Dessutom har du totalt fel, det var samma ägare som sålde pumpen till mig som äger företaget idag. Pumpen är ifs bara 3 år ( jag skrev 4) men ägrna var de samma då med, så kolla fakta innan du skriver....Jag tänker inte skriva fler inlägg i ämnet om detta företag utan lämnar det. Men jag ligger kvar eftersom jag fick fina tips och hoppas kunna ge tips själv. Men kom in i matchen rikard!!!!

Utloggad TommyC

SV: Undvik xxx
« Svar #33 skrivet: juli 01, 2017, 19:14:18:18 »
...trist att det strular och att de inte kan hålla med reservdelar, men detta är väl lite typiskt för enklare no-name pumpar, oavsett vem som säljer dom. Köper du från ett större fabrikat så finns det ju reservdelar "överallt". Pahlens, Hayward, Zodiac, Speck osv.
Så är det ju nästan alltid med allt man köper. Man får oftast vad man betalar för. Ibland chansar man trots att man borde veta bättre. Det kallar lärpengar. Läs på och lär eller betala och lär.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad nyburjare

SV: Undvik xxx
« Svar #34 skrivet: juli 01, 2017, 19:16:29:29 »
Oavsett vem som har rätt o fel eller vem som tycker vad , men att skriva att han tycker illa om dig är väl ändå att ta på sig offer koftan  :-X
Jag är övertygad om att han inte ogillar dig som person, om det nu ens skulle vara möjligt då han inte ens känner dig eller har träffat dig ?
Du måste ha det tufft med relationer i livet om du inte kan tåla eller skilja på  åsikt angående vad man gör eller säger från att  man ogillar personen pga av att man inte håller med i sak eller gärning.
Jag tycker Rickard går matchen på ett korrekt och sakligt sätt utan personliga angrepp.

Utloggad Plums

SV: Undvik xxx
« Svar #35 skrivet: juli 01, 2017, 21:46:34:34 »
Ett annat forum jag besöker ofta har en smartare modell. Ägaren säljer reklam som du, men har utsett seniora forumprofiler till moderatorer. På så sätt skapar man mindre misstänksamhet etc.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Undvik xxx
« Svar #36 skrivet: juli 03, 2017, 12:57:32:32 »
Det skulle kunna vara en framkomlig väg, men med 95% säkerhet skulle det innebära "olika bedömning" mellan olika moderatorer, och tjafs om det.
Frågan om att radera namn på företag som kritiseras skulle med största säkerhet dessutom diskuteras mellan moderatorerna innan det gjordes - och då skulle ju antagligen min uppfattning vara den som "vann" oavsett om det fanns en grupp med 3 eller 4 seniora moderatorer.
Jag skulle ju självklart inte göra någon till moderator som anser att forumet skall kunna användas i utpressningssyfte, och då skulle ju iden med detta falla hur som helst?

Min erfarenhet (har haft andra moderatorer till o från i alla mina forum är att de agerar på ett av två möjliga sätt:

1. De är väldigt rädda för att radera något alls, och "frågar mig" i princip om allting. (Liten ide ha en moderator som inte vill/vågar göra några åtgärder)
2. De agerar som att "alla är lika inför lagen" och raderar allt som bryter mot regelverket. (Wikipedia style)

Att agera mot allt som bryter mot reglerna blir väldigt fyrkantigt, och skulle jag själv följa reglerna, och moderera efter dem i 100% av fallen skulle det bli rätt mycket som raderades.
Många av reglerna finns till för att jag vid misstanke skall kunna hänvisa till regelverket om/när jag gör en åtgärd, att moderera "lika för alla" utan att ta hänsyn till vem det är som skriver, eller varför blir lätt fel.
Som moderator är man ju något av både jury och domare, och i frågor som den vi nu diskuterar är det helt omöjligt att göra en utredning huruvida det är ett skäligt klagomål som skrivits i forumet.
Jag tycker att regeln om att helt nya medlemmar eller gäster som inte vill göra annat än varna/klaga på ett företag är en rätt bra avvägning när det gäller denna fråga, men jag skulle vara tvungen att specificera hur länge man är ny medlem om andra skulle kunna  moderera på ett "rättvist" sätt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan