CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: facebookgrupp?  (läst 7031 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Charlotte i Linköping

facebookgrupp?
« skrivet: april 24, 2014, 11:29:39:39 »
Hej! Då jag har lite svårt att lägga in bilder och annat på forumet och dessutom är en notorisk användare av facebook undrar jag om det finns någon sidogrupp till denna (eller annan) på facebook där man skulle kunna diskutera och dela erfarenheter, råd, bilder m.m. Jag menar som ett komplement, inte konkurrent. Om det finns, var hittar jag denna grupp? Om inte, finns det ett intresse att skapa en?

Poolgiganten

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: facebookgrupp?
« Svar #1 skrivet: april 24, 2014, 20:28:53:53 »
Har inte en aning om det finns någon facebookgrupp, men det vore väl kul. Jag är också en inbiten facebookare. Jag vill inte själv starta en grupp, men blir gärna medlem om det finns någon.   :)
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: facebookgrupp?
« Svar #2 skrivet: april 25, 2014, 06:19:50:50 »
Facebookgrupper ÄR konkurrenter till forum som dessa, och då jag även med mina objektiva glasögon på mig inte kan se någon som helst nytta med att sprida folk och diskussioner mellan olika sajter och grupper så är det emot regelverket att i eller via detta forum sprida länkar till den typen av grupper.

Orsaken är rätt enkel, dels driver man ju trafik härifrån, vilket är negativt för denna sajt, och dels blir troligen ingen annan grupp eller sajt lika stor som denna, i vart fall inte inom överskådlig tid.
Att sprida ut folk/medlemmar/kunskap mellan flera olika sidor främjar som jag kan se det inte möjligheten för folk att få bra svar på sina frågor.

Jag ser alltså inga som helst fördelar med detta, men kan naturligtvis förstå att det finns de som lever en stor del av sitt liv på/via facebook.
Jag hindrar ingen att starta facebookgrupper eller andra forum, men det är alltså inte tillåtet att arrangera eller länka den typen av sajter eller grupper i detta forum.
Hoppas att de flesta förstår och håller med om mitt resonemang och inte tror att det bara är ett "egoistiskt" övervägande/beslut från min sida.

Skulle man ha öppet för den typen av diskussioner/inlägg i ett forum så upplåter man ju helt krasst för alla konkurrenter att marknadsföra sina sajer.
Men som sagt, den huvudsakliga anledningen är att jag vill hålla så många som möjligt på ett och samma ställe i det relativt lilla community som vi poolägare trots allt är i Sverige.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: facebookgrupp?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2014, 08:05:16:16 »
Jag håller helt med om dina argument Rickard.  O0

Jag ser bara nackdelar med att splittra den lilla gruppen som gör det här forumet så bra.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: facebookgrupp?
« Svar #4 skrivet: april 25, 2014, 09:27:35:35 »
Helt OK för min del också!  O0
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: facebookgrupp?
« Svar #5 skrivet: april 25, 2014, 09:42:57:57 »
Tack.

Jag förstår att det kan kännas som en inskränkning i "yttrandefriheten" för en del, men jag tycker faktiskt inte att det finns just något gott med att sprida ut folk och info på flera sajter.
Detta gäller mer eller mindre allt där det är viktigt med mängder av medlemmar, som t.ex. blocket där det vore bäst om de vore helt ensamma, så man slapp söka på flera olika sajter när man skall köpa nåt beggat.
Visst, det kan vara bra med gratis säljsajter för de som inte vill betala (och för att hålla ned blockets priser), men för användarna vore en enda sajt bäst.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: facebookgrupp?
« Svar #6 skrivet: april 25, 2014, 12:18:52:52 »
Det är bara titta vad som hänt med arbetsförmedlingen.
Den är skjuten i sank nu är det jobbcoacher till höger o vänster,
alla skrävlar om att de har massa dolda jobb.
Katastrof.
Tycker denna sajt är bra!!
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Erica

SV: facebookgrupp?
« Svar #7 skrivet: april 25, 2014, 18:12:09:09 »
Tack.

Jag förstår att det kan kännas som en inskränkning i "yttrandefriheten" för en del, men jag tycker faktiskt inte att det finns just något gott med att sprida ut folk och info på flera sajter.
Detta gäller mer eller mindre allt där det är viktigt med mängder av medlemmar, som t.ex. blocket där det vore bäst om de vore helt ensamma, så man slapp söka på flera olika sajter när man skall köpa nåt beggat.
Visst, det kan vara bra med gratis säljsajter för de som inte vill betala (och för att hålla ned blockets priser), men för användarna vore en enda sajt bäst.

Nej någon inskränkning i yttrandefriheten blir det ju inte, inte så länge som det är fritt för var och en att starta vilken grupp som helst. Om det funnes någon slags myndighetsbeslut att endast en site fick finnas, ja då vore det något helt annat.
Att ha alla samlade på ett ställe är en klar fördel vad det gäller mängden av information och råd som går att hitta. Men det förutsätter att siten körs på ett neutralt sätt. Skulle det t.ex. visa sig att råden som får synas på siten är "färgade"  kommersiellt, så att det t.ex. endast får skrivas positivt om de som annonserar här eller att man styr inläggen så att vissa som betalar till sajten får fördelar, då kommer saken i ett helt annat läge. I så fall kan man inte lita på att de råd man hittar verkligen är neutrala och inte styrda av marknadsföring. I ett sådant läge vill man nog gärna att det finns fler siter som man kan kontrollera mot. Jag säger absolut inte att detta är fallet här och nu, men att en risk för detta kan finnas på alla siter av denna typ och att man får vara observant på detta.

Betr. blocket så är det samma sak, en enda site blir enklast för alla, men om siten skulle missbruka sin dominerande ställning genom att t.ex. ta oskäligt betalt för annonser eller genom att släppa in firmareklam som annonser utan att detta anges i annonsen, ja om det skulle bli så så är det en fördel om en annan sådan handelsplats finns.

Idén med Facebook är väl helt ok, men tyvärr förekommer väldigt mycket missbruk av siten. Allt ifrån mobbingkampanjer till rasistpropaganda sprids ofta ohejdat den vägen. Facebook har väl delvis förlorat kontrollen, kanske för att det vuxit för snabbt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: facebookgrupp?
« Svar #8 skrivet: april 25, 2014, 18:32:40:40 »
Jag skrev ju att vissa säkert uppfattar det som en inskränkning av yttrandefriheten, inte att det var det.
När det gäller vinklingen av vad som skrivs, annonseras om, och huruvida jag på något sätt är part i målet vad gäller kritik eller reklam som jag släpper igenom kommer det alltid att finnas de som anser att jag är partisk, men jag försöker verkligen göra vad jag kan för att vara oberoende och opartisk.

Om något så håller jag kanske mer tyst om obehagliga sanningar som jag tack vare den roll jag har får veta via PM och / eller e-post, tidiga varningar om att något är på väg att gå snett för företag X till exempel.

Men som så ofta är tidiga varningar utan säkra källor inget som jag tycker att man skall eller bör gå ut offentligt med, det kan skada ett företag så mycket att det är helt kört, istället för att de klarar en kris...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: facebookgrupp?
« Svar #9 skrivet: april 25, 2014, 21:36:05:05 »
Jag använder facebook, men jag är osäker på att man på samma enkla sätt skulle kunna hålla koll på olika forumdelar, och trådar i respektive de. Jag tycker inte att FB skulle kunna vara vare sig ett alternativ eller komplement. Blir bara rörigt att hålla reda på var man läst vad.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag