Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: När startar ni upp poolen?  (läst 19706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #10 skrivet: april 14, 2014, 20:03:12:12 »
Här håller vi på att starta upp i detta nu...men som vanligt så dras vi med läckande kopplingar så vi får fortsätta fyllandet imorgon efter en massa gängtejp kommit på plats. Att det ska vara så himla svårt att få det tätt varenda år! Är det någon som har nåt universaltips på hur man ska få det tätt på en gång?

Värmen åker dock inte på riktigt än utan det är bara cirkulationen som får gå nu då vattnet nått 10°C nu och vi inte vill ha en massa växande i den...

Vad är det som läcker? Unionskopplingar med gummipackning smörjes med fördel innan montering: http://www.unipak.dk/sv/category/product-tags/super-glidex

Jag har konstaterat att ett par unioner gärna droppar lite tills vattnet blivit varmt (enstaka droppar).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #11 skrivet: april 14, 2014, 21:39:42:42 »
Jag har konstaterat att ett par unioner gärna droppar lite tills vattnet blivit varmt (enstaka droppar).

Samma här, fast i mitt fall var det lite mer än enstaka droppar, men det var inte så farligt. Höll på att bli tokig första gången det var dags för vårstart, andra gången väntade jag bara ut det.

I år hade jag nog dragit igång det hela redan om det inte vore för att jag ska bygga om rören och få dit anslutningar för en eventuell värmeslinga på taket och en klorautomat. Måste få tid över till det. Men det är en massa annat som tar tid, igår t.ex. bytte jag kamrem på bilen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #12 skrivet: april 14, 2014, 22:19:47:47 »
Jag startade värmepumpen i lördags. Men det går tungt  :(
Det var 14 grader i poolen när jag startade och nu efter 2.5 dygn har vi 18. Ser mörkt ut att nå 30 till påsk.
Det brukar ta 5-6 dygn men det är nog lite för kallt för att värmepumpen skall fungera bra. Just nu är det bara 6 grader ute.
Jag tror jag stannar den inatt och starta imorgon för jag tror inte den ger något nu när det är så kalt
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Steffe

SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #13 skrivet: april 14, 2014, 22:35:55:55 »
Lyfte av vinterplåtarna och startade upp cirkulationen för några veckor sedan. Jag brukar öppna poolen tidigt, mest för att se att allt fungerar så att det inte är något som måste åtgärdas före säsongen börjar (kan ju vara leveranstid på reservdelar osv. vilket kan vara tråkigt att vänta på om det är bra väder).

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #14 skrivet: april 15, 2014, 12:08:24:24 »
...förra året den 14 April slog jag hål på isen på poolen.... i år så känns det som vi ligger 1-1½ månad före i kalendern....  O0
....de' e' nära "års-premiär" nu!  <antman>
Utesluter inte "premiär-dopp" för egen del i Påskhelgen här i Skåneland!
Önskar alla "poolare" en lång fin pool-säsong!  <sol>
Mvh. Poolbadaren
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #15 skrivet: april 24, 2014, 19:51:13:13 »
För egen del skulle jag vilja köra igång så fort jag har limmat klart rören, men med temperaturer som den här i morse blir det nog efter första maj.

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad nyburjare

SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #16 skrivet: april 24, 2014, 20:00:24:24 »
Tar bort plåtar när det inte längre fryser, sen kollar tempen o gör inget mer förrän den är 10-11 grader då startar jag upp med cirkulation o kemi, sen startar jag först värmepump när dygnsmedeltempen går upptill 14-15 grader innan dess inte lönt då det är väldigt svårt att höja vattentempen mer än 10 grader över dygnsmedel i luften

Utloggad MathiasS

SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #17 skrivet: april 24, 2014, 22:26:47:47 »
Nu är cirkulationen igång och det är chockklorerat. Imorgon kalibreras Minimastern och värmepumpen startas upp...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #18 skrivet: april 24, 2014, 23:23:55:55 »
.....startar först värmepump när dygnsmedeltempen går upptill 14-15 grader innan dess inte lönt då det är väldigt svårt att höja vattentempen mer än 10 grader över dygnsmedel i luften....

...nja, hänger ju på många omständigheter så det är inte "generell"....var i landet, vilken uppvärmningskälla, poolstorlek etc.... <hmm>

Klarar för egen del i Skåneland med bergvärme/värmeväxlare ett konstant temperaturhöjande om inte det i längre perioder understiger ca. 5+ på natt/ca. 7-10 (beroende på vind) dagtid - har i dagsläget 27+ från start med 7-gradigt poolvatten den 14 April till pooldoppspremiär Påskafton den 19 April - enbart täckt av "bubbelplast"  <sol>

Mvh. "Poolbadaren"
« Senast ändrad: april 24, 2014, 23:27:30:30 av Poolbadaren »
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: När startar ni upp poolen?
« Svar #19 skrivet: april 25, 2014, 07:31:40:40 »
Vi har 40 cm is i poolen än.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag