VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga  (läst 8639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spalle

PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« skrivet: maj 25, 2016, 14:46:44:44 »
Hej!
Har köpt en PP-pool och ska utföra installationen själv. Har lite funderingar kring återfyllnaden. Förstår att det är viktigt att fylla i etapper med växelvis vatten och betong.
Kanske en korkad fråga, men vad betyder vattna ner torrbruk? Häller man endast ner torrbruket på utsidan av poolen och spolar med slang? Tycker det verkar konstigt, men jag måste ändå fråga. Jag antar att det är cementblandare som gäller och med korrekt vatteninblandning?

Kommer eventuellt fylla poolen m.h.a en brandbil (ca 9 m3 åtgången) så möjligheten finns att låta en betongbil göra jobbet och fylla upp till vattennivån medans brandbilen hämtar vatten.
Bra eller dålig idé?

Vore väldigt tacksam för svar och tips på hur jag på bästa sätt ska gå tillväga.

Poolgiganten

Utloggad Rasmus

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #1 skrivet: maj 25, 2016, 14:56:50:50 »
Firman som gjorde min poolinstallation hade vatten i blandningen och vattnade även på blandningen när den var på plats. Minns inte om jag har skrivit något om det i min byggblogg men det är inte omöjligt. Länken finns i min signatur.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad spalle

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 18:19:13:13 »
Firman som gjorde min poolinstallation hade vatten i blandningen och vattnade även på blandningen när den var på plats. Minns inte om jag har skrivit något om det i min byggblogg men det är inte omöjligt. Länken finns i min signatur.

Fin pool Rasmus! Tyvärr hittade jag inte svaren på mina frågor där...

Utloggad Rasmus

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2016, 10:10:29:29 »
Såg också att jag inte skrivit något om uppfyllanden. Vad är det för pool du har köpt, tillverkare och storlek?
Jag tycker att du skall vara noggrann med att fylla in och utsida jämt. Min erfarenhet är att PP-pooler är mycket känsligare för detta än andra pooler. Vi har som sagt en Niveko, som mig veterligen är den mest armerade och kraftigaste av de PP-pooler som säljs i Sverige, och vi fick tappa ur vatten och fylla på med mer torrbruk vid något tillfälle eftersom den buktade utåt.

9 kubik vatten är ganska mycket om det hälls på med snabb fart kommer du aldrig att hinna med att fylla upp i lagom takt. I en 4x8-pool med gaveltrappa är 9 kubik mer än en tredjedel av poolens höjd (pga att volymen är mindre i botten av poolen om man har stor trappa). Vi hade två trädgårdsslangar, två man som fyllde med torrbruk och en som blandade torrbruk och det var en lagom balans.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad spalle

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2016, 12:32:53:53 »
Tack för svar Rasmus!

Det blev en Luxlama Svensson från Poolteam. Storlek: 8x4x1.5 med 8 mm väggar. 
Har för mig att vatten även cirkulerar under trappan på denna.

Enligt installationsmanualen ska man fylla 1/3 vatten och därefter fylla på med betong på utsidan (tills 15 cm återstår för att komma upp till vattennivån). Sedan upprepar man samma procedur tills poolen är fylld dvs. 3 rundor.
 
Kommer själv att återfylla i något lugnare takt och skippa betong och brandbil. Det lutar åt småsäckar med färdigblandad grovbetong som jag skyfflar och vattnar ned på utsidorna med jämn takt. Eventuellt kommer jag fylla ut grovbetongen med lecakulor.






 

Utloggad Ringtown

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlskrona
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #5 skrivet: maj 30, 2016, 16:21:28:28 »
Hej, registrerade mej alldeles nyss för att kommentera denna fråga.

Jag hade ett väldigt huvudbry hur återfyllnaden skulle gå till. Ringde runt till olika betongföretag men de fattade inte vad jag menade med torrbetong ... Det slutade med att jag beställde SB300 som bränner av markfukten och en lastbil med skopa. Hade kommunen här och fyllde långsamt.

Hade rätt mycket att återfylla så jag varvade betongen med makadam på utsidan. La OSB-skivor emellan för att separera materialen. Lyfte skivorna efterhand. Funkade bra. Vi fyllde allt på en dag.

PP-pool Pooltem , Pooltak, Speck Badu Eco Pro, Luxlama 12Hi värmepump, ingen automation än...

Utloggad spalle

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2016, 00:33:22:22 »
Tack Ringtown!

Körde på SB300 och det fungerade väldigt smidigt. Hade en brandbil som fyllde med vatten medans vi rallade ut bruket och vattnade.

Utloggad Evakar67

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2016, 14:18:33:33 »
Hej
Reggade mig också för att kommentera i detta ärende.

Jag undrar var ni köpte sb300. Jag har ringt runt och frågat efter torrbruk, men ingen vet vad jag menar. Tacksam för snabbt svar vart ni hittade och köpte sb300.

Utloggad Magnusboman

SV: PP-pool återfyllning med torrbruk - amatörfråga
« Svar #8 skrivet: juli 17, 2016, 10:00:27:27 »
Jordfuktigbetong kan du fråga efter.
Jag har bokat 30/70 blandning, torrbruk som kommer på lastbil till min adress. 30% betong 70% sand,stenmjöl eller vad dom använder.
Skall fylla det runt min PP Pool i slutet av augusti.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan