Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Värmare till egetbyggt inomhusspa  (läst 2864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskwre

  • Gäst
Oskwre
Värmare till egetbyggt inomhusspa
« skrivet: december 02, 2016, 15:12:51:51 »
Hej.

Jag planerar att bygga en spapool i min helisolerade friggebod. Karet kommer att rymma 1.8-2 kubik vatten och utrymmet som poolen ska stå i kommer att hålla konstant rumstemperatur (ca 18-21 grader). Jag har erfarenhet av denna typ av byggen men inte utav själva maskineriet så att säga. Min fråga är därför: Vad för typ av elektrisk värmare bör jag använda? Och jag antar att det är effektivare att låta poolen bibehålla en konstant temperatur än att värma upp det varje gång det skall användas (ca 1-2 ggr i veckan)?

All info uppskattas då detta är helt utanför mina kunskapsområden.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Värmare till egetbyggt inomhusspa
« Svar #1 skrivet: december 02, 2016, 23:46:16:16 »
Nej om du bara använder den någon gång i veckan så kommer det att gå åt mera energi om du låter den stå varm hela tiden jämfört med om du värmer upp den när det behövs. Om du använder elvärmare så bestämmer ju sedan eleffekten hur lång tid det tar att värma den till önskad temperatur. Och sedan sätter storleken på husets huvudsäkringar en gräns för hur hög effekt/hur stor värmare som det går att använda. Givetvis spelar isolertjocklek m.m. roll också. Är konstruktionen mycket välisolerad går förhållandevis lite värme bort genom förluster när det inte badas. Men att totala energiåtgången blir högre om den ständigt står varm följer av naturlagarna - värmeförlusterna per tidsenhet är proportionella mot temperaturskillnaden mellan vattnet och omgivningen när du har locket på och alltså ingen större avdunstning. Med locket av så får du en avdunstning som också tar mycket energi och som också den blir större ju större  temperaturskillnad som du har.

Värmartypen är normalt alltid en elektrisk genomströmningsvärmare, kopplad till cirkulationspumpen. Använd aldrig värmare av typ elvärmeslingor i botten eller liknande - dödsolyckor har inträffat med sådana konstruktioner.

Utloggad Wildkris

SV: Värmare till egetbyggt inomhusspa
« Svar #2 skrivet: december 03, 2016, 11:05:09:09 »
Mycket möjligt att energiåtgången blir mer att bibehålla 38 grader mot att värma upp 2 kubik vatten varje gång. Men att värma den mängden vatten med t.ex. en 3 kW värmare tar en stund, vilket i sin tur sätter stopp för spontanbad! Det är det jag uppskattar mest med vårt bad, att kunna bara kunna bada när som helst!
Vi har ett stort massagebadkar inomhus och innan vi köpte vårt spabad så var det där vi badade. Eller rättare sagt där vi skulle ha badat! Vilket vi i stort sett aldrig gjorde! Varmvattenberedaren räckte inte till när vi fyllde den och det blev ett stort projekt av allting varje gång vi ville bada!
Nu fattar jag det som att ni ska ha den fylld men ev. inte uppvärmd hela tiden.

Men det är ju ganska enkelt för er att testa er fram eftersom ni kommer att kunna välja om ni vill GA varmt hela tiden eller bara värma vid bad!
Dynasty Spa Club 7L

Utloggad spareparator

SV: Värmare till egetbyggt inomhusspa
« Svar #3 skrivet: december 07, 2016, 16:50:49:49 »
Pahlens har en liten spavärmare som du kan använda "standalone" kolla på deras hemsida och beställ en genom en spa eller poolfirma.  Jag har använt den som värmare på spa där det behövs extra värme. Funkar kanon.

Utloggad EricE

SV: Värmare till egetbyggt inomhusspa
« Svar #4 skrivet: december 07, 2016, 20:03:46:46 »
Hur värmer du friggeboden i övrigt?

En liten luft/vattenvärmepump skulle ev kunna gå att värma både huset och badet med.


Utloggad Telekiter

SV: Värmare till egetbyggt inomhusspa
« Svar #5 skrivet: december 08, 2016, 17:13:45:45 »
Dessa säljer spännande saker du skulle kunna överväga att skaffa. Jag var själv i kontakt med dem för nått år sedan och de kunde fixa det mesta liksom i ett färdigt paket vad gäller uppvärmning odyl.

http://www.dc-outdoorliving.se/store/p33/Reningsverk_med_cartridge_filter_%28värmare_extratillbehör_valfritt%29.html

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag