CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Crash's lecapool i två nivåer  (läst 30658 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crash

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2007, 08:00:44:44 »
Puuuh. Plattan är klar och kroppen värker! I det stora hela gick det bra. Dagens lärdom är väl att inte lyssna på goda råd från grannar. När jag gick på och började brädriva plattan kom han förbi och tyckte att jag nog började lite väl tidigt, det ska ju stelna myyyycket mer.... Så jag tog det väldigt lungt och pratade bort alldeles för lång tid med honom. Blev halvjobbigt de sista 25 kvadraten då betongen brunnit lite för mycket - det tog väl tre gånger så lång tid som det gjort om jag börjat på en gång. Nu sitter jag här med skavsår på båda knäna (skurgummeknän2 :P). Men det känns ändå så £@£$#%:a bra. Leca nästa!
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Poolgiganten

Utloggad JohanZ

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2007, 09:19:36:36 »
Bra jobbat!

Jag tycker det ser ut på bilderna som att den färdiga poolen kommer att sticka upp en del ur marken. Du kanske har tänkt att ansluta direkt till den befintliga uteplatsen som syns i bakgrunden?

Så har iaf jag tänkt att göra. Min altandörr mynnar ca 60cm ovan marken och jag tänker bygga uteplats i den höjden som ska ansluta direkt mot poolen. Vi får se om jag hinner komma igång i år. Jag har ju bara ett hus att totalrenovera färdigt invändigt först...
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad crash

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2007, 09:58:39:39 »
Tack. Jag har ett soldäck i markplan och ett 60 cm upp. Däcket runt poolen hamnar 30 cm ovanför det låga soldäcket, vilket syns ganska bra på min profilbild (där trappan är felplacerad, den hamnar på kortsidan).

Eftersom jag har spenderat de senaste åren på totalrenovering både invändigt och utvändigt plus 76 kvm utbyggnad så tyckte jag ett litet poolbygge skulle vara ett lämpligt sätt att varva ner. ;)
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2007, 15:41:49:49 »
...........Eftersom jag har spenderat de senaste åren på totalrenovering både invändigt och utvändigt plus 76 kvm utbyggnad så tyckte jag ett litet poolbygge skulle vara ett lämpligt sätt att varva ner. ;)

Som jeg skulle ha sagt det selv......8)

Utloggad crash

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #14 skrivet: mars 26, 2007, 20:30:38:38 »
Lecamurning har pågått i dagarna tre så nu är detta moment avklarat. Det blev väldigt rakt och bra. Höjden har jag inte varit så noga med då jag ska gjuta en kantbalk där formen kommer att vägas av med laser.

Idag kom också första leveransen från Pool-zentrum.de (belysning), och senare i veckan kommer trappan. Bara att hoppas att resten av grejorna ramlar in också, så att det inte blir stopp i byggandet. Ligger faktiskt före tidplanen nu :o, mycket tack vare det fantastiska mars-vädret!


« Senast ändrad: mars 29, 2007, 10:08:12:12 av crash »
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad JohanZ

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #15 skrivet: mars 29, 2007, 14:52:07:07 »
Tjusigt!
Hur mycket armering har du använt?

Ett tips när det gäller avvägningen av kanten. Köp en 10m genomskinlig plastslang på t.e.x Biltema för 39:90 och fyll den nästan helt med vatten. Oavset hur du håller den kommer nivån att vara exakt den samma i de båda ändarna.
Du behöver en DYR (typ 20.000kr) laser för att få bättre precision.

Lusläs specen på lasern så ser du att nogrannheten på någon bråkdel av en millimeter enbart gäller själva laserstrålen. Det hjälper föga om du ställer in strålen snett med en libell som kan ge fel på många centimetrar när man kommer en bit bort.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad crash

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #16 skrivet: mars 29, 2007, 14:59:14:14 »
Jag har använt dubbla 8 mm armeringsjärn i alla skift. Kommer nog att sätta 4 järn i betongkanten som blir 12-13 cm hög. Tack för tipset med plastslangen. Som tur är får jag låna en riktig (självnivellerande) laser av grannen i helgen när jag ska forma upp kanten, så jag borde kunna få det rätt rakt.
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad JohanZ

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #17 skrivet: mars 29, 2007, 17:20:31:31 »
En närbild på hur du har gjort sidostöden skulle vara trevligt. Har du länkar eller referenser till rekommendationer på dessa?
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Utloggad crash

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #18 skrivet: mars 29, 2007, 20:29:36:36 »
Nu har det hunnit bli mörkt men jag kan försöka ta en bild i morgon. Det är inga konstigheter egentligen, jag bara vek ut en sten mitt i väggen i varannat skift. Ingen armering utåt, bara längs väggen korsande stödmuren.

Jag läste nånstans att man bör ha en stödmur om väggen är mer än 5-6 meter, kommer inte ihåg var. Det gäller väl egentligen källare mer eller om man har en stor del av poolen ovan jord, här blir det ju nån sorts jämvikt mellan vattnet och återfyllnaden.
« Senast ändrad: mars 29, 2007, 20:39:14:14 av crash »
4x8 lecapool i två nivåer med romersk trappa och Albion Klasik C pooltak, värmepump Pahlen Maxitemp 51

Utloggad JohanZ

SV: Crash's lecapool i två nivåer
« Svar #19 skrivet: mars 29, 2007, 20:51:40:40 »
Jo. Jag har också läst det "någonstans". Jag hoppades att du hade något "officiellt papper" typ.
Tömd och delvis riven markpool i trä från 70-talet. Planerar att gjuta/mura en ny i vår.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag