Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skarva poolmatta, hur?  (läst 14325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Skarva poolmatta, hur?
« skrivet: maj 22, 2010, 19:53:42:42 »
Det är dags att lägga ut poolmattan imorgon. Jag har en vit matta som är ca. 6-7 mm tjock och av något fibermaterial (inhandlad tillsammans med poolen).

Rullen som mattan kom på är för smal för att täcka hela botten på en gång så jag måste skarva den. Hur gör man det för att undvika synlig skarv i botten? Silvertejp på ovansidan eller undersidan? Eller något annat sätt...?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2010, 09:30:17:17 »
Vi använde silvertejp, men nog syns skarven ändå, se bara till att få den rak så stör det inte så mycket.
Jag tror det är väldigt svårt att få en skarv osynlig, men om nåt kan fungera så kanske det är att limma?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2010, 10:37:42:42 »
Hmmm... Limma kunde ju vara något... dock finns väl då risken om limmet blir hårdare än mattan så blir det en "uppåt" skarv istället.

Jo, nu är ju frågan då enligt vilken variant jag ska köra, grön eller röd... grön ger en skarv, men synlig i så fall tvärs över medan grön ger fyra skarvningar men mindre "märkbara"...

Tänk att det här kan vara ett problem sen...  :-\

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Ans

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #3 skrivet: maj 23, 2010, 21:47:34:34 »
Ska byta liner i veckan, köpte en bottenmatta på bauhaus ( grön balkongmatta)
finns i 4m bredd 24,95 kr/m2 tjejen som skar till den sa att poolbyggarna brukade vara där och köpa dessa. Mycket billigare och samma sak. Med denna slipper du skarven helt!!

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #4 skrivet: maj 24, 2010, 09:16:59:59 »
Ska byta liner i veckan, köpte en bottenmatta på bauhaus ( grön balkongmatta)
finns i 4m bredd 24,95 kr/m2 tjejen som skar till den sa att poolbyggarna brukade vara där och köpa dessa. Mycket billigare och samma sak. Med denna slipper du skarven helt!!

lägger du denna ovanpå linern?
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #5 skrivet: maj 24, 2010, 09:51:15:15 »
Jag har en grå (ofärgad) från Bauhaus under. Sen ska jag lägga mattan jag fick med i leveransen av poolen innanför plåten så den täcker upp lite mot kanterna (bottenskenan). Därför behöver jag ändå skarva...

Jag har ju betalt en del för bottenmattan från leverantören eftersom enligt dem måste man använda en sån... Det var innan jag förstod att Bauhaus nålfiltsmatta var ett alternativ... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Södergren

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #6 skrivet: maj 24, 2010, 12:15:26:26 »
Jag kommer få samma bekymmer....
en skarv i mitten..  men precis som rickard skrev tror jag inte det är ett megabekymmer om man försöker lägga den så mitt på som möjligt. Funderar på om man kan lägga en tunn sträng silicon precis i skarven och silvertejpa över?

När jag limmade bottenfrigolit i helgen blev jag rek.(av k-rauta) pl400 att limma med fast fick hem pl600(jiiizes..)
HUr som helst blev det till å byta eftersom pl400 skulle käka frigolit och pl 600 behövde en sugande yta.
Enligt eminent råd i detta forum shoppade jag pl200, och med tanke på dess elastiska egenskaper kanske man kunde dragit en tunn sträng av detta i skarven?...
Jag kommer behöva "spackla" frigolitskarvarna (även om jag tyckte jag var brutalt noggrann), och kommer nog köra med pl 200 om ingen har något bättre förslag?  :)

Utloggad Södergren

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2010, 16:40:37:37 »
Jag är som sagt inte så långt kommen i mitt poolbygge ännu....men...
Borde det inte bli samma "bekymmer" där poolmattan(eller konstgräset) slutar mot poolväggen hela vägen runt om??

Har två rullar a 4x5m som väntar på tillskärning  :)

Utloggad carjoh

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #8 skrivet: maj 25, 2010, 21:53:35:35 »
Vi har också lagt "balkongmatta" under linern, med skarv. La ner en hel del jobb på att få den tajt ihop och tejpade med silvertejp, men skarven syns ändå, tyvärr. Kanske mest jag och maken som ser det, vi vet att den är där...

Har ingen bra idé än hur vi gör näta gång, när linern ska bytas, men inte så här iallafall.
Mvh Carina

Utloggad gurkburk

SV: Skarva poolmatta, hur?
« Svar #9 skrivet: juni 14, 2015, 14:36:09:09 »
Finns det efter 5 år mer kompetens och erfarenheter runt skarvningen av mattan?
Dimension One Nautilus
Intex 457x122 (16 kubiks rörpool)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan