CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger ett lock till mitt spabad och tänkte dela med mig av lite bilder/idéer.  (läst 21077 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chlorine

 Jag är ny här på forumet och tänkte börja med att lägga upp lite bilder på mitt projekt.
Badet är ett Denform Full Load och originallocket består av 3 sektioner.
Jag har tröttnat på att släpa på och av locket nu och solen legat rakt på i 3 år så det ser rätt så skabbigt ut.
Det nya locket består i grunden av två sandwichelement 1150x3000mm som jag limmat ihop och byggt en träram runt om... Bifogar en bild på första etappen.

Poolgiganten

Utloggad Chlorine

Grovspackling och underarbete klart för att lägga på ett par lager glasfibermatta/polyester...
« Senast ändrad: september 27, 2014, 17:43:09:09 av Chlorine »

Utloggad Bappelsinmannen

Snyggt, men hur ska du hantera det?
Det blir väl lite klumpigt att lyfta av och på själv.

//Nisse

Utloggad Chlorine

Locket kommer att väga ca 170 kg så lyfta av och på själv går bort. Monterar gångjärn i ena änden på locket och monterar två st gasdämpare på 2500 Nm vardera och 500mm i slaglängd för att orka öppna locket. O0

Utloggad Chlorine

Nu är glasfibern klar på undersidan. I morgon blir det till att börja med översidan.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Locket kommer att väga ca 170 kg så lyfta av och på själv går bort. Monterar gångjärn i ena änden på locket och monterar två st gasdämpare på 2500 Nm vardera och 500mm i slaglängd för att orka öppna locket. O0
Då gäller det att det är kraftiga stommar som klarar av att fästa ett lock med den tyngden. Jobbigt om stommen går sönder och man får en 170 kg klump i huvudet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

Utan att vilja kissa på någons parad, varför bygger man inte med alu-profiler och cellplast?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Chlorine

Då gäller det att det är kraftiga stommar som klarar av att fästa ett lock med den tyngden. Jobbigt om stommen går sönder och man får en 170 kg klump i huvudet.
Jag tilläggsisolerar runt hela spabadet med samma typ av sandwichpanel som locket och i samma ända som gångjärnen hamnar så avslutar jag panelen med en 95x95 liggande stolpe som hamnar i lagom höjd för att fästa gångjärnen till locket. Jag lägger upp bilder på det snart (hoppas jag). ;D

MathiasS: Anledningen till att jag använder sandwichpanel är att de är jävligt stadiga i sig och de har bättre u-värde (isolerar bättre) än cellplast. Jag tror att locket hade sviktat i mitten om jag inte haft plåtlamineringen.  Sedan skulle det bli väldigt många skarvar att spackla om jag använde hoplimmade cellplastblock.

Utloggad Chlorine

Nu har jag lagt på ett lager glasfiber/polyester på ovansidan av locket med. På det ligger ett tjockt lager slipgrund och sedan en massa timmars slipande. Nu ikväll la vi på ett lager svart grundfärg. Imorgon åker det på ett lager kolfiberväv...

Utloggad Chlorine

Nu ligger kolfiberväven på :) Frågan är bara om man ska lämna det som det är nu med kolfiberstrukturen eller jämna av och klarlacka...? Idéer mottages gärna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag