VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lutande vägg  (läst 4748 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_1976

SV: Lutande vägg
« Svar #10 skrivet: juli 25, 2017, 09:14:41:41 »
Det var precis så jag gjorde
På första bilden är varken vatten eller betong fyllt.

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Lutande vägg
« Svar #11 skrivet: juli 25, 2017, 11:21:38:38 »
Det var precis så jag gjorde
På första bilden är varken vatten eller betong fyllt.

Är du säker på att den var rak från början?

Hur mycket jobb sklle det vara att bila upp och hur långt ner behöver du bila tror du? Det är ju ett estetiskt problem, inget annat men jag vet hur många år man kan gå runt och blänga på sådana irriterande saker fast man är den enda som ser det.

Ena långsidan på min thermopoolmur faller in 7mm på mitten. Det syns på poolstenen som ligger rakt med 25 mm näsa. Det är bara jag som ser det dock och jag kan leva med det. 3cm låter i min värld som väldigt mycket.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lutande vägg
« Svar #12 skrivet: juli 25, 2017, 12:46:59:59 »
Du skulle nog ha kryssträvat poolen hörn till hörn och även skruvat i de där tvärsöverreglarna - då hade det ju inte kunnat röra sig i överkant i alla fall.
Med strävningen som den är nu kan den ju bukta in på en sida och ut på den andra om det blir ett sånt tryck på stommen av någon anledning, kanske var reglarna lite för klena också?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredrik_1976

SV: Lutande vägg
« Svar #13 skrivet: juli 25, 2017, 14:42:18:18 »
Den första bilden tycker jag man nästan ser på att den lutar in innan någon fyllning.
Jag har mätt träreglarna och det verkar som att dom är i kortaste lagret 303 cm mellan klossarna och bredden på poolen är 3 meter, lägg därtill att väggen och ytterhöljet bygger 2-3 cm per sida. Räknar man ihop det då ser man att det fattas flera cm, vilket gör att poolen pressas ihop.
Enligt monteringsanvisningen skulle reglarna sitta kvar tills allt var klart.

Kan det vara så illa att det beror på att det monterats för korta strävor i fabrik?

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Lutande vägg
« Svar #14 skrivet: juli 25, 2017, 16:27:11:11 »
Den första bilden tycker jag man nästan ser på att den lutar in innan någon fyllning.
Jag har mätt träreglarna och det verkar som att dom är i kortaste lagret 303 cm mellan klossarna och bredden på poolen är 3 meter, lägg därtill att väggen och ytterhöljet bygger 2-3 cm per sida. Räknar man ihop det då ser man att det fattas flera cm, vilket gör att poolen pressas ihop.
Enligt monteringsanvisningen skulle reglarna sitta kvar tills allt var klart.

Kan det vara så illa att det beror på att det monterats för korta strävor i fabrik?

Det är termoplast, rak sådan finns inte. Spänn ett snöre från innerhörn till innerhörn på båda sidor och kolla exakt hur illa det är. Sen kryssmäter du hörn till hörn för att kolla vinkelrätheteten. Passa på att kolla att längderna matchar på långsidor och kortsidor med, sen vet du. Sen tycker jag att det viktiga är överkanten för att matcha stensargen, om det buktar in nån cm nedanför kommer troligtvis aldrig att märkas.

Utloggad Fredrik_1976

SV: Lutande vägg
« Svar #15 skrivet: juli 25, 2017, 18:17:10:10 »
Det är så jag gjort på långsidan och då buktar den i 3 cm på mitten upptill.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Lutande vägg
« Svar #16 skrivet: juli 27, 2017, 08:36:26:26 »
Nu är det ju för sent att göra något, så jag skulle nog lägga sargen med ca 6 cm "utstick" närmast hörnen, och "tjuva" 1 cm i mitten så att stensargen böjer 1 cm och att "utsticket" är som mest 6 cm och som minst 4 cm.
Testa lägga stensargen så (om ni inte redan lagt den) och se hur det ser ut.
Skulle inte tro att många ser att det är nåt galet.

Ska ni ha stenläggning eller trall på sidan?
Oavsett vilket kan ni även låta den "böja" ca 1 cm närmast poolen för att det inte skall synas så väl att stensargen inte är helt rak.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan