CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Swebad diamant v2 pumpar?  (läst 10270 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #10 skrivet: september 23, 2016, 21:19:41:41 »
Ja det bör ju bli bättre rening. Enligt manualen så omsätter mitt spa vattnet 100 ggr/dygn. Vattenmängden brutto är 1910 l men jag har ca 1700 l i det.

Jag skulle personligen nöja mig med omsättning 20 - 30 ggr/dygn

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #11 skrivet: oktober 25, 2016, 20:01:14:14 »
Hej.
Med tanke på energiåtgång för en cirkulationspump så har jag kollat och värdet på min pump  anges till 0,4 amp vilket motsvarar 92w/h. Om vi sätter ett pris på 1:-/kw blir priset för att köra min pump dygnet runt ca 800:-/år. Jag tycker det är ett ok pris för att ha ständig cirkulation och rening av vattnet.  :)

Linda Jansson Molin

  • Gäst
Linda Jansson Molin
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #12 skrivet: november 10, 2016, 17:44:06:06 »
Håller på att ställa in filtercyklerna på Swebad diamant v2. Vad är normalläge? FS? Fd? FF?

Nu har jag läge: FS03, Fd03 FF03..

Hoppas någon är kunnig därute!  :)

/ Linda

Utloggad Erica

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #13 skrivet: november 11, 2016, 16:09:51:51 »
Hej.
Med tanke på energiåtgång för en cirkulationspump så har jag kollat och värdet på min pump  anges till 0,4 amp vilket motsvarar 92w/h. Om vi sätter ett pris på 1:-/kw blir priset för att köra min pump dygnet runt ca 800:-/år. Jag tycker det är ett ok pris för att ha ständig cirkulation och rening av vattnet.  :)

I verkligheten är kostnaden klart lägre än så och det av två skäl: 1- Du kan inte räkna om på det viset för motorer, det blir bara rätt för resistiv belastning.  Motorer har en fasfaktor och effekten som förbrukas blir då oftast 10-30 % lägre än vad den enkla formeln ger. 2. Den effekt som förbrukas hamnar i slutändan i vattnet som värme. Endast sådant som är motorförluster som avges till luften är verkligen förlorad effekt. Resten har du igen på att värmekostnaden blir motsvarande lägre.

Utloggad Watch

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #14 skrivet: november 11, 2016, 23:01:35:35 »
I verkligheten är kostnaden klart lägre än så och det av två skäl: 1- Du kan inte räkna om på det viset för motorer, det blir bara rätt för resistiv belastning.  Motorer har en fasfaktor och effekten som förbrukas blir då oftast 10-30 % lägre än vad den enkla formeln ger. 2. Den effekt som förbrukas hamnar i slutändan i vattnet som värme. Endast sådant som är motorförluster som avges till luften är verkligen förlorad effekt. Resten har du igen på att värmekostnaden blir motsvarande lägre.
Hej
Det blir bara bättre och bättre. Så som du beskriver det så finns det absolut ingen anledning för mig att  ändra inställning på pumpen. Jag tyckte mitt sätt att räkna gav ett hyfsat pris på årsbasis med din beräkning blir det ännu bättre.  :)

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #15 skrivet: november 12, 2016, 08:22:26:26 »
Det man kan fundera på är hur det påverkar det livslängden att köra pumpen 24h/dygn. Antar att man har X antar timmar som en pump fungerar - ju mindre man kör desto mindre slitage och längre livslängd. Om man kör en pump 12 h per dygn vs. 24 h - har man då halverat livslängden på pumpen och behöver byta oftare (eller är detta bara marginellt)? Ungefär som man har en milskostnad för en bil; den stora kostnaden är oftast inte bränslet utan slitaget på själva bilen.

Utloggad Watch

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #16 skrivet: november 12, 2016, 09:33:37:37 »
Hej.
Bra fråga. Nu är pumpen avsedd för24 timmars drift enligt tillverkaren så jag hoppas att den också har kvalitè för det. Fördelen är ju att jag bör får en bättre rening av vattnet vilket inte är oviktigt. :)

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #17 skrivet: november 12, 2016, 10:47:43:43 »
Håller på att ställa in filtercyklerna på Swebad diamant v2. Vad är normalläge? FS? Fd? FF?

Nu har jag läge: FS03, Fd03 FF03..

Hoppas någon är kunnig därute!  :)

/ Linda

FS = Starttid på dygnet (dvs 03:00 i ditt fall)
FD = Duration (hur länge denna cykel vara). I ditt fall 3 h, dvs 03:00-06:00
FF = Frekvens (dvs hur många gånger per dygn detta upprepar). I ditt fall 03:00, 11:00 och 17:00 (där pumpen körs i 3 timmar)




Linda Molin

  • Gäst
Linda Molin
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #18 skrivet: november 28, 2016, 22:12:01:01 »
FS = Starttid på dygnet (dvs 03:00 i ditt fall)
FD = Duration (hur länge denna cykel vara). I ditt fall 3 h, dvs 03:00-06:00
FF = Frekvens (dvs hur många gånger per dygn detta upprepar). I ditt fall 03:00, 11:00 och 17:00 (där pumpen körs i 3 timmar)

TACK för mycket bra svar! Nu har jag koll på läget! Ställer ner cyklerna på två ggr/dygn och två timmar /gång istället.

Toppen!!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag