VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tjällden Poolgrund  (läst 2345 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad man99024

Tjällden Poolgrund
« skrivet: maj 15, 2016, 01:04:37:37 »
Håller på med att installera en Tjällden poolgrund. Kan bli lite irriterad på att trots standardmått (4x8m) så kommer inte grundelementen anpassade för poolen.

Räknar man med väggelementens bredd räcker inte poolgrundens 1,2m långa delar, man behöver kapa för att få det att passa. Än värre är det att kapa isoleringsskivorna. Hur enkelt vore det inte att installera om delarna måttanpassades till standardpooler...

Poolgiganten

Utloggad largab

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2016, 01:31:23:23 »
Vad menar du? Inte kapar du väggelementen?  Om inte grundelementen räcker så har du fått för få!!

Utloggad kg21

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2016, 11:00:38:38 »
Låter skumt.. Dubbelkolla för säkerhets skull, innan du börjar såga.. Eller ta foton så man ser,så kan vi försöka hjälpa dig.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad man99024

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2016, 12:31:45:45 »
Inte poolväggar, poolgrund.

Problemet är att ett kantelement är 1,2m lång. Måttet för poolen (utsida) är 8,6m för en vanlig standardpool (8x4m). Om man räknar med 7 hela kantelement blir längden 8,4m, saknas således 20cm. Innebär att jag måste kapa till en 20 cm skarv. Liknande problem med kortsidan.

Smal sak måhända men enligt Tjälen måste även grundelementet som ska vara innanför kantelementet (stora frigolitplattor) kapas även de. Om man vänder sig till allmänheten kan jag tycka att det kan vara lite enklare; färdiga 90 graders hörn, måttanpassade kantelement och även plattorna som är innanför kantelementen. Skulle underlätta..

Utloggad Henr73

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2016, 19:03:32:32 »
Lägg kortside L stöden utanpå L stöden på långsidan och jacka ur kortside stöden så blir det ca 858 cm. Det är tydligen nästan bara en fördel att få ett undermått, blir som en droppnäsa.

Kortsidan får du kapa ett av mitt L stöden så du hamnar i närheten av 460 cm.

Utloggad kg21

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2016, 19:38:44:44 »
Ok, det där minns jag inte ens.. Jag fick i alla fall så det räckte och blev över. Det är några moment innan man är klar, om man nu någonsin blir det  egentligen  :D
Men kul är det, nästan jämt   >rulla< bara värmen kunde komma tillbaka!
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad man99024

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2016, 20:44:46:46 »
Lägg kortside L stöden utanpå L stöden på långsidan och jacka ur kortside stöden så blir det ca 858 cm. Det är tydligen nästan bara en fördel att få ett undermått, blir som en droppnäsa.

Kortsidan får du kapa ett av mitt L stöden så du hamnar i närheten av 460 cm.

Ok, fördel.. Jag tänkte att det var tvärt om med undermått, att det är bättre att få "övermått". Kan bara tycka som jag skrev tidigare att det hade gått såå mycket snabbare med måttanpassade element, kanske till och med numrerade för enkelhetens skull.. ::)

Utloggad man99024

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #7 skrivet: maj 15, 2016, 20:48:22:22 »
Lägg kortside L stöden utanpå L stöden på långsidan och jacka ur kortside stöden så blir det ca 858 cm. Det är tydligen nästan bara en fördel att få ett undermått, blir som en droppnäsa.

Kortsidan får du kapa ett av mitt L stöden så du hamnar i närheten av 460 cm.

Det blir 857 cm och inte 858  ;D

Utloggad doppsko

SV: Tjällden Poolgrund
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2016, 09:51:39:39 »
Samma för mig. Fick såga en hel del frigolit i formen för plattan för att få rätt mått. Däremot så är väggelementen anpassade så dessa behöver inte kapas. Tur det...
Tjällden 8x4x1.55, gaveltrappa, Medelhavsblå fabrikssydd liner, Intex pump & saltvattensystem
2x300w Halogen, 24m LEDlist, automatisk lamelltäckning, Aquabot Bravo III robot
Brilix 9kw värmepump,24kvm solpaneler

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan