VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Dränera pump, värmepump och sandfilter  (läst 1545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Dränera pump, värmepump och sandfilter
« skrivet: oktober 31, 2015, 12:51:19:19 »
Hej
Har kopplat loss slangarna som ansluter VPn och då rann det ut en hel del vatten, såklart. Räcker det så eller måste tilta hela VPn för att det ska bli tillräckligt dränerat?

Min pump kommer behöva stå ute i en bod över vintern. Visst går väl det bra så länge jag har tömt den? Har sett att många förvara den i ett varmt utrymme.

Sandfiltret - gräver ni ur sanden när ni tömt den på vatten eller låter ni den stå med blöt sand som sedan fryser under vintern? Har läst om vissa som tar bort sanden och vissa som inte gör det...


Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dränera pump, värmepump och sandfilter
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2015, 13:14:46:46 »
Jag har min VP ute hela vintern. Täckt med medföljande "kapell".

Sanden låter jag vara kvar, jag tar bara in ventilen i garaget.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Dränera pump, värmepump och sandfilter
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2015, 13:24:47:47 »
G&J svarade på direkt fråga att VP ska tiltas för att säkert få ur allt vatten. Jag misstänker att det bara är för att gardera sig men gör alltid så för att inte riskera en skada.

Sandfiltret tar jag bara bort dräneringspluggen från. Vår cirkulationspump har två dräneringspluggar, vissa pumpar har bara en plugg. VP står kvar ute och i pumprummet blir det under noll då det är oisolerat och ouppvärmt. Det enda som gått sönder under 10 vintrar är manometern som sitter på sandfiltrets centralventil.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan