VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: ännu en resa som börjat med en grop....  (läst 5950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad palfal

ännu en resa som börjat med en grop....
« skrivet: juni 17, 2009, 14:22:14:14 »
Min gravida fru tyckte plötsligt en dag att en pool kanske inte var en så dum idé. Snabbt larvade jag ut min lilla grävmaskin ur garaget och traskade upp på tomten och började gräva innan jag skulle mötas av invändningar. En grop har grävts och berg har dykt upp. Men det får jag väl se som en utmaning. Nu känner efter att ha studerat och läst här på forumet och lärt mig mängder av andras erfarenheter att det är dags att registrera sig. Jag tror att det kommer att behövas lite tips på vägen.

Jag har nu talat med lite poolleverantörer och känner att förvirringen sprider sig i kroppen. Det lutar nu i alla fall åt att det blir en lecapool med grunddel för att minimera sprängning/spräckning. Platssvetsad liner och ett teknikrum i sutteräng under den nya friggeboden/poolhuset. Trädäck runt om.

Jag börjar här, kanske kan slänga in lite bilder när jag kommer så långt att det finns något att se mer än en perfekt solklippa som sticker fram i min grop.

Inser att semestern går åt till att bygga pool. Det är ju fan att man inte kan nöja sig med en altan och studsmatta.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2009, 18:51:17:17 »
Grattis, du har valt det bästa sättet att bygga pool, mest för pengarna fast platssvetsad liner kostar en slant, men å andra sidan är det grym kvalitet på den linern. om du nöjer dig med att göra en eller 2 avsatser kan du nog få en fabriks liner för halva priset mot svetsad. vi gillar vår pool mer och mer för varje dag som går. bara att sitta å fika vid poolen är en helt annan känsla än innan när man bara hade vanlig altan  8)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad insweden

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2009, 21:02:57:57 »
Bra val, leca är ett fantastiskt material. Jag ser fram mot att följa ditt bygge.

/Johan

Utloggad palfal

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2009, 09:35:49:49 »
Nu har jag grävt ännu mer och mäter och "flyttar runt" poolen lite för att minimera borttagning av berg. Några funderingar jag har är om jag gör en djupdel och grunddel där djupdelen är runt 1,50 och den grunda rund 1,10, kommer jag då att uppleva det som för grunt? Kompenseras en grunddel av att man gör en djupdel som överstiger 1,50. Hur ska jag tänka? Om jag väljer att bygga poolen med friare former finns det några block som är svängda som går att kombinera med leca?

När det gäller uppvärmning så rekomenderar pooltillverkarna uteslutande vp, men min företagsgranne som enbart servar och säljer vp (bla till pool) tycker att jag ska börja med solpaneler och förbereda för en vp om jag tycker att det blir för kallt i poolen. Det känns nu som att det är ganska många beslut som ska fattas. Vilken tur at jag har tid på mig medan jag hanterar mitt berg.

Mycket tacksam för alla synpunkter och tips!

Utloggad insweden

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2009, 10:29:55:55 »
Jobbigt det där med berg. Kanske en trappa i kombination med grunddel där berget är!

När det gäller uppvärmning höll jag också på att vela fram och tillbaka mellan VP och sol. Men det som fick mig att välja VP framför sol var några undersökningar här på poolforum om vad folk skulle göra annorlunda om de byggde pool idag. Några svarade då att de skulle välja VP före sol. Då är man garanterad en varm pool, det är sedan lätt att kompletea med sol om man vill minska elkostnaderna i framtiden.

/Johan

Utloggad Pea

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2009, 19:06:42:42 »
sol värme är en investering det också och du kommer inte att bli nöjd utan vp, skippa solen och köp en bra vp och en bra solfolie och isolera ordentligt. ang djupet så beror det ju lite på hur stor yta som blir av varje. 1,50 är ett bra djup, 1,10 funkar att bada i och om ni har barn så är det ju bra med en grundare del. vi har byggt 7 rader med leca + en 45 regel på toppen, då blev totala poolhöjden 145 cm och vattendjupet ca 132. vi upplever det som ett perfekt djup, funkar bra att dyka m.m.
mofajenko har byggt en pool med block som även finns rundade, en typ av frigolit block som man sen gjuter i, ännu bätttre än leca men förmodligen rätt mycket dyrare. det går ju att spränga bort lite berg med snigel dynamit annars.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad palfal

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2009, 13:13:06:06 »
Sprängaren har varit här och 40 kbm fastberg har jag tagit bort. Botten är makadamiserad och brunn och dränrör är ditlagda. Väntar på betongkillen som ska komma hit och kika på vilken bil vi ska använda för att få upp betongen till plattan. Måste pumpas runt eller över huset. Alternativet är att ställa sig med tombola själv men det känns som att jag inte har orken till det. Funderar på om jag ska gjuta ett stöd per långsida så att jag är säker när jag börjar återfylla runt poolen. Har sett att det diskuterats innan här på forumet. Kommer att lägga isodrän runt allt och återfylla med makadam längst ner. Ska ta några bilder och lägga in och tar tacksamt emot tips och råd. Kikar ihärdigt i alla byggtrådar och som så många andra konstaterar jag att denna källa till information är ovärderlig.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #7 skrivet: juli 15, 2009, 00:36:53:53 »
Hej,

Kul projekt. Som en som gått i samma tankar måste jag bara säga att grunddelen är det bästa vi gjort om man har små-poolare som plaskar runt. Vi har ett baddjup på runt 90 cm på den grunda delen, precis så att 3-åringen bottnar när han börjar kliva ut från trappstegen, men ändå tillräckligt att simma över för den ambitiösa vuxna som vill ta några vändor. I den djupa delen har vi runt 155-160 cm vilket jag gillar om man dyker i men ändå att man bottnar om man inte är jättekort. Om du ändå friformar ditt bygge så är en extraavsats inte heller helt fel. Återigen något som barnen använder och som är otroligt skönt som vuxen att bara vila fötterna på  8)

Om det är något jag hade gjort annorlunda så här i efterskott så är det att ha en rundad trappa istället för fyrkantig. Byggde en rundad mur i leca året efter poolen och det var inte alls så krångligt att få det snyggt i putsen. En annan liten detalj är att undvika rostfritt för att kunna använda saltklorinator. Även om Baquasil är strålande för att undvika kloret är ändå lättsaltat fräschare  ::)

Nu låter det som om man bara plussar men är så otroligt nöjd :D Pooltaket är också en höjdare om man kan ta växthusgliringarna, både som säsongsförlängare där det är riktigt mysigt att bada även om det är ruggigt och som barnutstängare och säkerhetslock, men du har säkert redan läst alla kommentarer om för- och nackdelar här i forumet. Om du har det i tankarna är det ändå smart att planera in måtten för skenorna redan i murningen (liten egen miss där ::))  

Lycka till iallafall. Jag har inte hört om någon poolare härifrån som har ångrat poolbygget efteråt  O0
« Senast ändrad: juli 15, 2009, 00:44:02:02 av HappyDigger »
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Racing

SV: ännu en resa som börjat med en grop....
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2009, 14:51:23:23 »
Hur går det med bygget?
Hade varit kul att se några bilder.
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan